Announcement

Collapse
No announcement yet.

Profilbild/Avatar.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Profilbild/Avatar.

Hej alla glada.

Jag verkar ha problem med att byta profilbild/avatar. När jag väljer en bild från datorn så stängs fönstret i bakgrunden av sig själv och ingen ny bild visas. Jag kan inte ens välja och ha min gamla bild heller. Är det något man behöver tänka på när det gäller bildens storlek och vilken filformat bilden har eller fungerar inte detta för alla?

Tack.

-----

Har jag ens tillåtelse att ha en Profilbild/Avatar??
    Last edited by Avances; 2015-10-23, 16:56.
    What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Vi vet om detta problem tyvärr har vår tekniker väldigt mycket att göra så han har inte kunnat fixa det än.

Admin

Comment

hur går det med detta?

Comment

Man kan fortfarande inte få fram någon bild så det är nog fortfarande i "att göra" listan.
        What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Ja det står fortfarande på att göra listan har själv försökt fixa det men behöver teknikerns kunskaper, tyvärr

Comment

Advances, du har testat de vanliga sakerna vid problem av denna typen? Kanske inte hjälper men några förslag
            1. Testa med annan webbläsare. Om kör Chrome normalt, testa med Firefox osv.
            2. Ta bort mellanslag i dokumentnamnet för bilden. Och använd inga svenska tecken åäö, byt mot aao. Och helst inte "-" eller "_", vem vet om det kan ställa till det. Alltså bara tecknen a-z och 0-9. Starta inte med en siffra.
            3. Ha bara en punkt i dokumentnamnet, punkten före filändelsen. Kan vara så att du inte ser filändelsen alls, är dolt vilket är ok. Men inga extra punkter i dokumentnamnet som du lagt till själv.
            4. Se även till att katalogen du har bilden i inte har mellanslag eller svenska tecken åäö. Om har det, flytta bilden till skrivbordet och ladda upp från där.
            5. Bilder kan vara i olika format. Om tiff eller png, testa att ändra formatet till jpg (JPEG). Du behöver ett program till att ändra formatet. Ofta räcker med att ta godtyckligt bildprogram, öppna bilden, gör "Spara som..." och välj jpg (JPEG). Ge den nya versionen ett nytt namn, så du har kvar alla olika versionerna och inte förvirrar uppladdningen.
            6. Om bilden är väldigt stor, skala ned den. Är lite knepigare, men du kan testa att öppna i ett bildprogram och hitta någonstans där du ändrar storleken. Välj halva storleken, en fjärdedel eller annat jämt. Omskalningen blir snyggare då.
            Lycka till!
            Last edited by knet99; 2015-12-12, 03:03.

Comment

Jag har inte med någon åäö tecken. Sedan så har jag inga andra tecken än a-z och 0-9. Har testat med en annan webbläsare också. Jag har till och med klistrat in bildens webbadress namn i den andra alternativet och då går inte spara fönstret bort av sig själv. I princip så kan man ändra bildens storlek där och när man trycker på spara så kommer inte bilden fram. Jag har tittat på bildens format också.

Comment

jag får inte det att funka

Comment

• knet99
                  knet99 commented
                  Editing a comment
                  Får du något felmeddelande? Vilket format har bilden du testar med? Vad slutar bildnamnet med, .png .jpg eller vad?

Jag får inget felmeddelande, Det kommer inte upp någon bild bara. jpg tror jag

Comment

• knet99
                  knet99 commented
                  Editing a comment
                  Och dokumentnamnet med bilden innehåller inget blanktecken, inga svenska ÅÄÖ, inga andra konstiga tecken? Och inte för långt namn? Utan typ "nettan.jpg"?

Trist... jag vågar inte testa eftersom jag då kanske blir av med min bild.....

Jag går in på min profil och trycker på bilden som är där och sen väljer jag edit avatar, får då upp en ruta där jag ska välja var jag ska hämta bilden någonstans. Bifogar en bilden på rutan som kommer upp. Då trycker jag på den första högst upp, "Browse an image from your hard drive and upload" Väljer sen en bild som är 190kb stor och se kommer bilden och upp och jag får välja att beskära den. När jag sen trycker på save så försvinner rutan och ingenting händer?

Comment

• knet99
                  knet99 commented
                  Editing a comment
                  Ok.. och inga mellanslag, svenska tecken eller annat konstigt i namnet på bilden....

Suck, hoppas att teknikern tittar på detta snart, är ju en grundfunktion att kunna lägga upp avatar

Fungerar inte för mig heller!! Kom igen!! Detta måste man ju kunna fixa ändå?

Comment

Tyvärr är inte jag någon datatekniker tro mig har verkligen försökt sätta mig in i vad som kan fela och lösa det men tyvärr räcker inte min kunskap till. Och just nu finns det ingen som kan hjälpa mig lösa detta problem. Vi som driver denna sida gör det ideelt dvs vi förlorar egentligen bara pengar på driva sidan vilket gör att vi har ingen möjlighet köpa in datatjänser just nu. Beklaligt men så ser situationen ut just nu.

Comment

detta verkar fortfarande vara ett problem, måste vara en onödigt komplicerat forum då jag mig veterligen inte stött på något annat forum i betydligt mindre storlek och ambition där detta varit ett problem än mindre i vad som verkar närma sig två år nu. Förstår att det inte är så mycket att göra om det är själva plattformen eller vad man kallar det som forumet är byggt och drivs av utan någon som är väl insatt i det tekniska ,men synd är det likväl. :/

Comment

Jag kan fixa det. Men det kräver att Admin ger mig tillgång till både vBulletins administrationssidor och till datorn som vBulletin körs på (behöver läsa felloggar och annat). Dvs ett oerhört förtroende. Till det jag tror inte den tekniker som gör en del rättningar skulle uppskatta att någon annan fingrar på forumet. Det där med för många kockar....

Comment

Det har du nog absolut rätt i. Och mitt "klagomål" var mer på att det är synd att det är såpass krävande eller komplicerat eller tidsslukande att faktiskt fixa eller lägga till vissa funktioner för de som arbetar på det. sidan drivs ju på ren välvilja och arbetet som görs, görv gratis och på den fria tiden vad jag förstått så mitt klagomål som sådant var menat att jag tycker det är synd att det är så komplicerat ,och inte en pik åt de som erbjuder oss alla denna sida.

Fast när jag nu läste om mitt meddelande som du svara på så låter det som att jag attackerar de bakom sidan eller deras förmåga. Om sidan är komplicerad har jag bara sympati för det och olikt dig kan jag verkligen inte ett dugg gällande hemsidor än mindre kodning eller ja.. annat än att installera,formatera,reparera/återställa (Det gör ju datorn åt dig om man inte fått problem med hårdvaran så det räcker att man kan klicka och läsa ,haha. ).. och med viss positiv uppmuntran och stor nöd så kan jag oftast spara pengar genom att med mycket frustration och hopplöshet bygga ihop en egen dator och köpa lösa delar för att få ut mer per krona. Men stort fokus på positiv uppmuntran av kunnig person,snabbmat,öl etc annars skulle vi nog få läsa i nyheterna om person som mitt i natten kastat datordelar från höghus. plus att om man inte får det att fungera brukar iaf min erfarenhet vara att personen som kan bygga ihop ett riktigt konstbygge med ögonbindel själv blir mer frustrerad ifall man fortfarande inte lyckats och helt enkelt tar över. Vilket ibland är det desperata hoppet man bär på. =)

Comment

Working...
                        X