Announcement

Collapse
No announcement yet.

Admin

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Admin

Asso jag vill ha fler smilisar att tutta på.. Nån sån där "tumme Upp" o så en som dansar och skakar på baken typ... Finns det möjlighet..? "flörtar och lägger huvudet på sidan och fjäskar jätte mycket"

Ska se om det går att fixa

Admin

Comment

Hur kommer det sig att det här forumet regelbundet, och ganska frekvent, spammas ner med diverse skräpinlägg likt de sex som nu igen låg överst på listan innan jag skrev detta?

Finns det inget filter (bara här?) som automatiskt plockar bort sådant här skräp, eller är det "riktiga" personer som faktiskt hittar hit och får lust att skräpa ner forumet med alla sina omöjliga, knepiga och ovidkommande spam/infall?

Nu är jag sannerligen ingen expert på sånt här, men åtminstone jag upplever att det är sällan som man ser sådana här inlägg, i den här omfattningen, på andra seriösa forum. Eller är det fel av mig, jag vistas förvisso inte på några direkt obskyra sajter så kanske är detta vanligare än jag noterat. Men trist är det i vilket fall som helst
      Last edited by RoughTimes; 2016-10-08, 16:15.

Comment

Tyvärr är jag som admin ingen dataexpert så jag kan just nu bara ta bort de inlägg som görs. Vi driver forumet helt ideeelt så vi har just nu tyvärr inte möjlighet betala någon för hjälp med tekniska frågor, vi tjänar inga pengar på denna site överhuvudtaget som många andra siter gör med tex reklam intäkter mm. Vi har en som hjälper oss men han är tyvärr anställd med flera jobb och hinner bara göra akuta jobb på sidan om ens det. Tråkigt men så ser det ut.

Comment

Alltså, jag upprepar min fråga igen.... nu är ju forumet vareviga dag, sedan ett flertal veckor tillbaka, konstant nerspammat med allsköns "kyrillisk sk-t".

Hur kan det inte gå att med någorlunda enkla medel stoppa den här typen av ständigt återkommande spaminlägg och spamregistreringar??? Vad finns det för orsaker bakom dessa inlägg, är det forumets inriktningsområde som drar till sig den här mängden av knepigheter, eller vad beror detta egentligen på...

Comment

Problemet är att vid registrering så finns redan re-CAPTCHA som ska förhindra att någon robot går in och lägger in spam. Att vi fortfarande har spam beror troligen på en av två saker. Antingen så har versionen av vBulletin som används någon känd bugg så att robotarna slinker igenom ändå.

Men tyvärr så har spammarna hittat ett annat sätt. Det sitter människor i något annat land med uselt betalt och registrerar sig för att klistra in reklamen. Dvs det är inte automatiskt, är en människa som spammar forumet.

Det finns så klart lösningar men inga direkt bra. En är att fler får rättigheter som "admin" och hjälper till att städa undan spam.

Det andra är någon teknisk lösning, typ att för att registrera sig så får man en enkel fråga på svenska som då spammarna inte förstår utan krångel. Typ
            Skriv in siffran som blir om du har en åtta och drar ifrån fyra och lägger till ett
            Andra lösningar är att efter registrering så kan man inte skriva inlägg på några dagar (men det är de säkert beredda på) eller att inlägg inte får matcha vissa stoppord och att 60% av orden måste finnas i en svensk ordlista. Det testet går att automatisera.

Men jag förutspår svaret från admin att detta handlar om kostnader och tid. Någon tekniker måste införa den tekniska lösningen.

Att fler får admin-rättigheter kan vara en enklare och billigare lösning. Men med detta så kommer en del ansvar så klart.

Comment

Nej, de riktar sig inte till detta forumet av någon annan anledning än att det finns människor här. Och om finns människor så kan de bli kunder. Inte många, men om spammar tillräckligt många forum planlöst så kommer några att följa länken och köpa det som säljs.

Hmm... men det är ju rätt meningslöst att betala en människa för att lägga in spam på just Terapisnack på ett språk vi inte förstår..... vafför... vafför... vafför gör de på detta viset?!

Comment

Originally posted by knet99 View Post

Det andra är någon teknisk lösning, typ att för att registrera sig så får man en enkel fråga på svenska som då spammarna inte förstår utan krångel. Typ
                Skriv in siffran som blir om du har en åtta och drar ifrån fyra och lägger till ett
                Men jag förutspår svaret från admin att detta handlar om kostnader och tid. Någon tekniker måste införa den tekniska lösningen.
                Jag är inte datatekniker och kan jag inte fixa allt själv så ska jag förmodligen bara hålla tyst ... men hur mycket mer tid kan det egentligen ta att EN GÅNG FÖR ALLA göra detta färdigt och lägga in en sådan fråga som i ditt exempel, jämfört med att tvingas mocka ut skiten här varenda eviga dag?!

Snart finns det varken människor eller inlägg (annat än spammarna och deras spam) kvar här...

Comment

Det är en inställning. Men någon måste skapa de fyndiga frågorna på svenska så att det blir svårt för spammarna att skriva svaren. Dvs om frågan är matematisk så ska texten inte skriva siffror utan "ett", "fyra" osv i text. Att detta hjälper kan jag inte garantera...

https://www.vbulletin.com/docs/html/...questionverify

Comment

Originally posted by knet99 View Post
                    någon måste skapa de fyndiga frågorna på svenska så att det blir svårt för spammarna att skriva svaren. Dvs om frågan är matematisk så ska texten inte skriva siffror utan "ett", "fyra" osv i text.
                    "Någon" existerar ju redan.... alldeles uppenbart

Comment

Jag har verkligen försökt få stopp på dessa spammare men mina metoder att stoppa dom är inte tillräckliga. Precis som knet skriver finns det de som får betalt för lägga ut spam överallt och hoppas på att den som har sidan inte är aktiv och märker av att sidan är nedlusad med spam. Sen finns det färdiga program man kan köpa som spammar ner sidor. De bryr sig inte om vilken sida el språk el inriktining en sida har de vill bara ha ut länkar. Men ska höra igen om inte vi kan få loss teknikern en liten stund så han får titta på en lösning för jag får inte stopp på det med de kunskaper jag besitter, tyvärr.

Comment

Originally posted by admin View Post
                        Men ska höra igen om inte vi kan få loss teknikern en liten stund så han får titta på en lösning för jag får inte stopp på det med de kunskaper jag besitter, tyvärr.

Det vore nog äntligen på sin plats som det verkar...

Comment

Hur blev det med den där insatsen från forumets tekniker? Det har gått tre veckor nu och inget alls verkar ha hänt, inte om man ska döma efter ständigt förekommande "kyrilliska" spaminläggen i alla fall....

Comment

Puff...

Comment

Puff, puff...

Comment

Working...
                              X