Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vän som härmar/kopierar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vän som härmar/kopierar

-
    Last edited by Loveliiyou24; 2017-12-15, 21:39.

Har ingen erfarenhet eller kunnande, men av nyfikenhet så sökte jag lite på ämnet på engelska eftersom det ofta går att få fler sökträffar så. Jag inser naturligtvis att sådana sökningar har du gjort själv men hoppas att du ursäktar att jag skriver lite utifrån vad jag hittade.

Flera talar om bristande självförtroende och/eller självkänsla. Kanske är din vän inte så stark och framåt som verkar utåt. Härmandet blir ett sätt att söka trygghet och för henne ett sätt att känna sig starkare. Kanske ser hon upp till dig också, att du gör så bra val. Att härma dig blir ett säkert kort. Eller vill förstärka ert "syskonskap" genom att vara lik dig.

En annan orsak kan vara en störning. Vissa med Borderline (BPD) hanterar sin oförmåga att fungera normalt med att härma andra. Det kallas "The Chameleon Effect". En som själv har borderline beskriver det rätt väl här

https://sjmyles79.wordpress.com/2013...meleon-effect/

Comment

Min systerdotter var sådan när vi var barn var på semester med henne och pappa och allt jag köpte köpte även hon beställde jag köttbullar så beställde hon det ochså, så fort det fanns mat med räkor beställde jag det då hon var allergisk mot det Vilket ledde till att beställa mat kunde ta en halvtimma för henne för hon visste inte vad hon ville ha. I detta fall berode det på dålig självkänsla och till viss del att hon såg upp till mig som var äldre. Det växte tack och lov bort Om detta påverkar er relation måste du ta upp det med henne. Utgå från hur du känner då blir det inte som ett anklagande vilket är lätt hänt man börjar med du gör su sa du är osv bättre säga Jag upplever att ...... när du........jag tycker det är jobbigt.....

Comment

Working...
      X