Announcement

Collapse
No announcement yet.

Psykisk och fysisk misshandel

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Psykisk och fysisk misshandel

En misshandlad kvinna behöver i första hand få en mejl/sms kontakt med någon i kvinnojouren och hjälp och stöd därigenom med att packa och planera sin flykt. Och någon som har möjlighet att hämta henne då när båda har kommit överens om när. Efter hon hämtats så kopplas socialen in. Det låter rimligt i mina ögon.
    Men varför är det inte så?
    En misshandlad kvinna tror inte jag att de hellst ringer pga av rädsla osäkerhet och för att mannen är närvarande ofta. Ändå uppmanas de ringa!

Istället om någon utsatt kvinna skriver i något forum så skickas socialen på henne genom att admin eller annan tar reda på var hon bor och spårar upp henne helt enkelt. Såklart kvinnan nekar till misshandeln när socialen ringer. Kvinnan blir vettskrämd.
    Eller så går det också till så när den våldsutsatta kvinnan ringer akut till kvinnojouren så kommer hon inte fram i någon jourtelefon. Inte via telefon eller mejl. Om hon kommer fram så meddelas till socialen med en gång när kvinnan har lagt på luren.

Har egen erfarenhet och gillar inte detta anmälar samhälle vi lever i. Socialen är det sista man vill prata med när man är våldutsatt kvinna. En orosanmälan är ett hot för henne inte en hjälp.

En medmänniska som vill lyssna och ge stöd är det första man behöver i en svår situation.

Inte min upplevelse utan de få jag känner som behövt hjälp har fått det på ett bra sätt, finns alltid socialjouren man kan ringa inte alla kvinnobeoenden som har jourtelefon de räknar med att man vänder sig till socialjouren då det är dom som bedömer om man har rätt till skyddat boende då det tyvärr kostar en hel del. Kostar driva skyddat boende och de vill gärna ha betalt. Tyvärr men gå inte undvika socialen i en sådan situation och sociala är tvugna att utreda enligt lag om de misstänker man far illa och extra viktigt är en utredning om barn är iblandade.

Comment

Working...
    X