Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt jobb, har extrem ångest

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Petta90
    started a topic Nytt jobb, har extrem ångest

Nytt jobb, har extrem ångest

Hej Terapisnack!

Jag dras med ett väldigt jobbigt problem just nu och behöver hjälp.

För lite mer än en vecka sedan så började jag på ett nytt arbete.
    Mitt tidigare jobb var på en IT-servicedesk där jag började arbeta i Mars 2013 och arbetade där fram tills förra veckan.
    Jag trivdes hur bra som helst på det jobbet. Härliga kollegor med samma intressen och man skrattade alltid för det mesta på jobbet. Men det hade även sina nackdelar. När vi hade mycket att göra så kunde det bli väldigt stressig. Nästan till den grad att man trodde man skulle gå in i väggen. Så av den anledningen sökte man sig vidare.

Jag fick då till slut ett fantastiskt erbjudande att börja på ett annat IT-företag där mina uppgifter ska vara att sitta med utveckling och automatisering (scripting) och lite sådant. Något som jag tyckte lät extremt roligt och har varit intresserad av länge att lära mig.
    Tackade då ja till den tjänsten och har nu då jobbat lite mer än en vecka.

Nu till mitt problem. Jag har aldrig tidigare jobbat med de uppgifter som jag nu ska utföra. Och jag har då inte så bra koll alls på hur deras IT-miljö fungerar i sin helhet. Men håller ju på att lära mig.
    Har sån extrem prestationsångest och har en obehaglig känsla hela tiden. Idag på jobbet t.ex så var det en kille som kom fram till mig och frågade om jag hade koll på en grej som han hade problem med. Jag blev som paralyserad nästan och visste inte vad jag skulle säga eftersom jag inte visste om jag kunde hjälpa honom eller inte så det blev att han gick till en annan då jag sa att det inte var jag som hade hand om det. Direkt när detta hände så gick jag in på toaletten och satte mig och hyperventilerade och grät (tror det var en panikångestattack). Jag samlade ihop mig dock och gick ut igen och försökte ta mig igenom dagen.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till...
    Vill bara må bra och kunna ta mig igenom vardagarna som jag kunde när jag arbetade på det tidigare jobbet.
    Tanken på att gå tillbaka till tidigare jobbet lockar mig eftersom jag vet att jag genast skulle må bättre och jag vet med största sannolikhet att jag kan få tillbaka det jobbet då dem söker folk hela tiden. Men att göra det vore ju att gå miste om en chans att få gå vidare i sin karriär liksom. Dessutom så skulle jag också behöva gå ner i lön igen vilket inte är så kul.

Hoppas att det är någon som kan ha något tips på vad jag ska göra.

• smyrra
    replied
    Hej du
    Var det första gången du fick en sån här reaktion? Eller har det hänt dig förut?
    Det låter som att du har extremt höga krav på dig själv, antingen med nån regel att du måste kunna allt, att du aldrig får göra fel, att du inte får vara osäker, rädd eller liknande. Mitt första tips är att inte klandra dig själv. Var snäll mot dig, kom ihåg att det är normalt att vara okunnig eller osäker på ett nytt jobb. Tom saker man kan kan gömma sig bakom oro och osäkerhet. Det är lugnt! Förändringar är ju dessutom en mycket utmanande process för hjärnan så det tar lite tid.
    Tänker oxå att på allt bra du hade på din gamla arbetsplats. Du saknar väl det och kollegorna, troligen kanske du brottas med separation, sorg och besvikelse. Hade inte arbetsbelastningen varit som den var hade du kanske aldrig bytt jobb?!

Leave a comment:

• Tyrfingr
    replied
    Det låter rent spontant som att du behöver fråga, och fråga och fråga när det är något du inte kan eller känner till. Det uppskattas bara på arbetsplatser när nya ställer frågor, det tyder på att man vill lära sig och det är ingen som förutsätter att nya faktiskt kan allting. Snarare tvärtom. Det är sällan som det kommer nytt folk som bara smälter in i mängden utan att behöva hjälp.

Leave a comment:

Working...
X