Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska jag jobba med mina rädslor?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur ska jag jobba med mina rädslor?

Hej,
    Kvinna 45 som är aktiv ryttare. Varit sen unga år. Alltid haft hästar och hundar omkring mig.
    Nu har jag en egen häst. Mysfarbror men kan vara riktigt busig ibland. 😉

Jag känner att jag begränsas i mitt umgänge med honom då jag blir rädd i vissa sammanhang med honom. Det kan vara när vi skrittar över en äng och jag TROR han ska skena iväg med mig (aldrig hänt!!!) Eller han springer lös i ridhuset och busar och jag TROR han ska vifta med benen mot mig så jag ska bli skadad (aldrig hänt!!!)

Dessa tankar begränsar mig, hämmar mig, får mig att spänna mig i ridningen/hanteringen och jag vill verkligen inte ha det så!! Vad finns det för "tekniker" som kan hjälpa mig? Hur hittar jag tryggheten i mitt umgänge med honom? Hur kan jag övertyga mig själv i dessa situationer om att jag inte behöver vara rädd? ( det är ju teoretiskt möjligt både att han kan skena och att han kan slå till mig med hovarna)
    Gillar inte det här.....😕

Hm.. Du behöver nog vända dig till en skicklig hästinstruktör för att få hjälp med detta! Jag tänker att du... 1. Behöver hitta verktyg och en ökad säkerhet i hästhanteringen, hur du ska göra om något händer. Det kommer göra dig tryggare! 2. Jobba psykologiskt med dina rädslor och det kan nog bara en psykolog hjälpa dig med. (Alternativt om du hitta bra hjälp-dig-själv-böcker som du kan läsa och hämta tips från.)

Det låter som om dina rädslor botas bäst av en kombination av dessa två, men det beror ju lite på var grundproblemet ligger och det vet du bäst själv. Är du för oerfaren ryttare? Eller är du "paranoid"?

Comment

Working...
    X