Announcement

Collapse
No announcement yet.

Känns som att mina problem aldrig tar slut. Komplex och relationer.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Känns som att mina problem aldrig tar slut. Komplex och relationer.

Måste skriva av mig lite. Sedan tonåren har jag haft svåra problem med komplex rörande mitt utseende. Att jag nästan aldrig sminkar mig gör (nog) att psykologer osv inte tror att problemet är så stort då jag ju "inte gör någonting åt det". Jag tycker inte om smink, det bara täcker över det dula under som ändå ska visas någon annan gång. Jag tror på den naturligt vackra människan ... och inte blev jag det. Jag ser inte heller vacker ut med smink, så det kvittar. Hur som helst. Listan tar aldrig slut på mina komplex. Jag har svårt att le, för då blir min redan stora näsa större, svårt/"blyg" för att ta ögonkontakt, för då syns mitt fula ansikte. Min profil är ful pga har inget bakhuvud bl.a. har för små bröst, inga former, tunt hår på huvudet men för mycket oönskad behåring på andra mer eller mindre naturliga platser, lite för mycket fett på magen, inga kindben, manlig kroppstyp, dålig hy osv osv osv... behöver glasögon och vill kräkas varje gång jag ser mitt ansikte efter att jag satt på mig dem. Jag väljer mellan att se eller att synas. Jag går därför runt och är "blind" stora delar av dagen. (Jag kan inte ga linser och en förbättrad syn gör oavsett att jagvser mina skavanker tydligare).

Jag har problem med relationer av både vänskapskaraktär och kärlek. Har aldrig varir ihop med någon och är 29 år (har längtat efter ömsesidig kärlek så långe jag kan minnas!). Dejtar en del via nätet men vågar inte släppa in folk. Förstår inte heller vad de ser hos mig och tänker att jag blir den fula i förhållandet, kanske den som han väljer i ren desperation. Jag blir den som svärföräldrarna tycker ser ful ut.

Intima situationer är en stor hemskhet kring min egen fula kropp. Vill inte visa mog naken. Min personlighet får aldrig blomma ut pga osäkerheter av själslig karaktär heler. Jag är aldeles för osäker för min ålder och har alfeles för lite erfarenhet av kärlelrelationer för att ens komma ur den här onda cirkwln. Jag blir inte älskad pch jag har svårt att älska pga min tjocka, feta skyddsmur. Vet inte vad jag ska göra. Har liksom ett depressivt tankesätt. Snackar med någon från mindler och måste varje vecka filma mitt ansikte med mobilen (bland det värsta jag vet!) men där har jag aldrig nämnt mina komplex.vågar inte nämna dem heller för det är ju så uppenbart att jag är väldigt ful - framförallt när jag filmas med mobilen.

Du vill mest skriva av dig och inte ha (amatörmässiga) tips. Men jag svarar ändå så får du ta det för vad det är (amatör utan insikt).

1. När du talar med Mindler så ta upp problemet med komplexen. De är ju stora och viktiga problem. De svarar förhoppningsvis klokt och inte som en vän skulle göra: ”men du är ju inte ful, du är jättefin”, vilket inte hjälper.
    2. Dejta fula. Skriv i kontaktannons att du är ful.
    3. Dejta synskadade.

2 och 3 är såklart inte nån lösning utan mer till för att komma igång med relation. Utan relation (vän el dejt) är det svårt att komma vidare.

Dina komplex verkar stora, har du pratat med någon i din närhet om dem nån gång?

Sannolikt är du inte ful, nästan ingen är så ful som du beskriver. Ingen är så ful att det hindrar en relation.

Hoppas mitt svar inte förvärrar, är amatör o oinsatt som sagt.

Comment

Finns en diagnos som heter BDD här kan du läsa om det. Vad är mindler för något?

Comment

Working...
      X