Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orolig över deras kontakt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Orolig över deras kontakt

Jag och min kille har varit tillsammans i 3.5 år. Vi har ett kärleksfullt och fint förhållande med mycket fysisk närhet och överlag fin och tät kontakt. Han har sitt barn halvtid och bor då mest i en annan stad, annars bor han mest hos mig. Jag är 34 och han 42.

Vårt förhållande har alltid varit ganska kravlöst. Det har liksom inte behövts utan saker har fungerat ändå. Men nu kommer vi till problemet ? känns lite fånigt, men det har växt alltmer och senaste månaden blivit ett i mina ögon påtagligt problem. Jag brukar inte alls vara den svartsjuka typen. Min kille är dock väldigt beroende av bekräftelse och han trivs väldigt bra när kvinnor ger honom uppmärksamhet och han verkar i mitt tycke ha väldigt lätt för att tycka att kvinnor är intressanta. Jag kan känna mig lite nedslagen av detta, men så länge jag har känt mig som den viktigaste har det liksom inte spelat så stor roll. Ofta har det dessutom handlat om gamla vänner eller bekantskaper så då har jag tänkt att de får ha sin kontakt ifred.

För några veckor sedan var jag bortrest i jobbet. Min kille som jobbar i restaurangbranschen var då en eftermiddag på en bar där han känner personalen. På denna bar börjar en sedan tidigare okänd kvinna samtala med honom och sedan går de tillsammans vidare till en annan bar. Allt som allt kanske de umgicks i 3 timmar eller så. Tycker kanske inte att detta var superbra, men inte heller något som jag hade gjort någon stor grej av. Hursomhelst så byter de telefonnummer med varandra innan de skiljs åt ? enligt min kille för att de skulle byta någon vinflaska med varandra (sånt man gör när man samlar på rariteter). Sedan dess verkar de ha rätt tät sms-kontakt med varandra.

Jag vill verkligen inte hålla på och kontrollera eller förbjuda saker, men har försökt förklara för honom att jag tycker att det känns lite jobbigt. Han säger att det bara pratar om vin med varandra. När jag frågar hur ofta de hörs så har han sagt typ två gånger i veckan, men jag har en känsla av att det är betydligt oftare. Det känns som att han med flit försöker vara diskret med sin telefon. En gång råkade jag se över hans axel och då såg jag att hon skickat en bild på sig själv. Jag ifrågasatte hur det kom sig att hon skickar sånt, han förklarade det med att det var från någon restaurangpremiär. Jag vet inte vad jag ska tro. Det känns verkligen som att det ligger utanför nån slags generellt samtal om vinsamlande. Jag har frågat om han känner nån attraktion till henne, men han säger att så inte är fallet. Känns bara inte som att jag tror på honom. Visst finns ju möjligheten att titta i hans telefon, men jag vill verkligen inte göra det. Kanske är jag orolig över vad jag ska hitta, men det känns också principiellt fel att hantera problemet så.

Problemet är att de båda om två veckor kommer att befinna sig på samma branschtillställning under typ två dygn. Jag känner mig enormt orolig inför detta och vad som har potential att hända under de dagarna. Så orolig att jag har svårt att tänka på annat. Han är fortfarande väldigt kärleksfull mot mig, men jag känner mig ändå så jävla ledsen och osäker, nästan desperat. Överreagerar jag, är det bara han som träffat en ny kompis? Eller ska jag faktiskt vara orolig för det som pågår mitt framför ögonen på mig? Jag antar att min fråga är tvådelad; Hur ska jag hantera min svartsjuka och oro kring detta? Och vad kan jag göra för att få honom att förstå att han sårar mig och borde avsluta deras kontakt, om han nu fortfarande vill vara med mig?

Han har troligen inte gjort tydligt klart för henne att han är i en relation och att han är väldigt mån om sin relation med dig. Och då för att han vill ha en liten "flirt" med henne.

Att det inte handlar om vanlig vänskap är väl ganska klart. Han skulle väl inte SMSa då och då och få bilder skickade till sig från en ny killkompis? Skulle väl kunna hända men inte så troligt.

Han ljuger för dig men kanske också för sig själv. Han "vill" inte se ett problem med detta eftersom det ger honom bekräftelse.

Han verkar ha missförstått er avslappnade relation. Det skulle ju handla om tillit. Inte om att han får söka bekräftelse av andra när du ska stå som publik och se på.

Han är säkert rar och fin på många sätt men som många människor så saknar han förmågan att se saker ur andras ögon och saknar förmågan att sätta sig in i hur han själv skulle känna om vore omvänt. Han skulle troligen inte uppskatta om du hade dragit iväg med en kille till en annan krog, att ni hade SMS-kontakt relativt ofta, och att han skickade bilder på sig själv till dig.

(Om nu skulle vara så att han inte brydde sig om du hade kontakt med en annan kille så så skulle det vara underligt för dig, att ni kanske inte ser relationen på samma sätt.)

Du har all anledning att känna som du gör. Frågan är vad detta handlar om?

Är det så att du när "säger ifrån" eller "tar upp problem" gör det så försiktigt att han inte förstår allvaret och vad du känner?

Är det så att ni har varit otydliga i att definiera er relation? Att han fått uppfattningen att detta är ok i den relation ni har?

Är det så att han förstår men inte bryr sig?

Är det så att han inte förstår? Vad skulle få honom att förstå?

Vad tror du?

Förstår din oro vad gäller branschtillställningen. Speciellt om det dricks mycket där.

Prata med honom igen. Säg åt honom att inte avbryta dig när du pratar, stoppa honom om avbryter. Och berätta den mer milda tolkningen av vad som hänt och händer men vänd på det så att är du och inte han. Och fråga sedan om hur han skulle känna?

Om han säger han inte skulle bry sig om vore omvänt så handlar det om oförmåga, förnekande eller egoism. Inget av det är ju bra inför er framtid tillsammans.

Jag är ingen expert, bara några tankar.

Comment

Jag har flera kill kompisar och skulle aldrig skicka selfie på mig själv på dom, om det inte är bild där kanske en rolig situation el något men då är det ju mer situationen man vill få fram. Men en snygg selfie nä, är ju inte intresserad av dom så varför ska jag skicka bild på mig själv till dom? Jag tycker du ska sätta dig ned med honom och förklara hur du känner. Börja inte på det klassiska viset som man många ggr gör: du gör, du säger, du, du.... Det blir lätt att den andre då går i försvar och känner sig påhoppad plus lätt man missar få med hur man själv uppfattar situationen. Bättre börja med: Jag tycker det är jobbigt när du...., Jag skulle vilja....., det skulle få mig..... Då utgår du från hur du upplever något och det blir inte lika konfrontativt. Be han även vända på situationen, hur hade han reagerat om du träffade någon som du var ute med en kväll och sen byte tel nummer med och som du sen har tät sms kontakt med där ni diskuterar tex hästsport, och helt plötsligt får du bilder på denna kille. Hur skulle det få han att känna sig? Hade han accepterat det?

Sen kan även en diskussiom om vart går gränsen för kontakt med det andra könet vara på sin plats. Detta är oftast samtal man ska ha inan man ens knappt är par för lära känna varandra men oftast kommer dessa samtal sent in i relationer när ett problem uppståt. För en del är det ok med lite småflörrtande så länge man håller sig till sms/pm för andra är det ett big no no, och gränsen till otrohet tex. En del tycker man inte ska umgås själv med andra av motsatt kön, för andra är det helt ok osv. Vart går era gränser?

Comment

Tack snälla ni. Jag känner att jag vet varken ut eller in. Jag brukar verkligen inte vara en svartsjuk person, men det är något som känns jävligt jobbigt i och med allt detta. Precis som ni skriver så har vi nog varit dåliga på att sätta tydliga definitioner och ramar, men jag är en sån som ogärna vill styra och ställa och dessutom så har det ju överlag fungerat fint mellan oss. Sen är det ju så att det är ju egentligen ingen förändring oss emellan, förutom detta med deras kontakt som skaver i mig precis hela tiden. Han har ju tidigare haft tät kontakt med folk och det har ju inte hänt något så jag kanske bara ska lita på honom? Tankarna maler liksom på, kanske är det bara jag som har att förlora på att ta upp detta en gång till?

Comment

Working...
        X