Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hon får stark social ångest i min närhet, hur kan jag hjälpa?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hon får stark social ångest i min närhet, hur kan jag hjälpa?

För ett halvår sedan började en ny kollega på mitt jobb. Vi småskojade väl lite men hade ingen större kontakt egentligen. Jag tyckte att hon var en social, trevlig, charmig och rolig person.

Sen efter ett tag började något förändras. Jag uppfattar det som att hon blev förälskad i mig. Det ledde till ett extremt konstigt beteende från hennes sida som har gjort det väldigt jobbigt på jobbet.

Det har varit extremt undvikande och kontaktsökande om vart annat. Ilska, glädje, flört, rodnader, skakningar, nervositet...

Det har tagit mig lång tid att lista ut vad det handlar om och jag har verkligen försökt att vara snäll och omtänksam. Försökt prata men det går inte eftersom hon är så rädd. Det här har naturligtvis gjort mig väldigt obekväm också eftersom det bara är med mig hon är sådan.

Det är en väldigt liten arbetsplats så det går inte att undvika varandra. Jag är väl lite egoistisk här också eftersom jag vill ha lugn och ro på jobbet. Finns det någon som kan ge mig råd i hur man närmar sig en sån person? Hur jag får henne att känna sig lugn och trygg med mig?

Var bara dig själv i alla lägen. Visar hon obefogad ilska tycker jag att du ska säga ifrån. Eller fråga varför hon är arg helt enkelt. Det som är viktigt (jag har själv social fobi) är att låta henne vara precis som hon är. Inte vara taskig och skratta åt henne för att hon beter sig udda osv. Men som sagt visar hon obefogad ilska bör du ju ifrågasätta det, så som man behandlar alla andra människor. Om du inte är intresserad av henne på ett romantiskt plan så ge ut tydliga signaler att du inte är intresserad av henne på det viset, men var vänlig och omtänksam och visa att du gillar henne som person.

Comment

Originally posted by Crash77 View Post
      Var bara dig själv i alla lägen. Visar hon obefogad ilska tycker jag att du ska säga ifrån. Eller fråga varför hon är arg helt enkelt. Det som är viktigt (jag har själv social fobi) är att låta henne vara precis som hon är. Inte vara taskig och skratta åt henne för att hon beter sig udda osv. Men som sagt visar hon obefogad ilska bör du ju ifrågasätta det, så som man behandlar alla andra människor. Om du inte är intresserad av henne på ett romantiskt plan så ge ut tydliga signaler att du inte är intresserad av henne på det viset, men var vänlig och omtänksam och visa att du gillar henne som person.

Tack, jag hoppades någon som kände igen sig skulle svara. Jag visste nog själv ganska lite om social ångest innan detta hände. Min kollega är egentligen en otroligt social, öppen och trevlig person. Jag trodde kanske att det var mer åt hållet "torgskräck" men nu har jag förstått att det inte alls behöver vara så.

Så på något sätt känner jag att jag personligen har utlöst det här. Pratade med en kollega som jag vet aldrig skulle säga något och som är väldigt bra. Och hon sa att min kollega inte är så mot någon annan men att hon förstod vad jag menade efter att jag hade sagt det.

Min kollega är inte dum på något sätt. Hon har bara svårt att hantera sina känslor. Så det är saker som att hon skakar eller rodnar när hon pratar med mig. Hon flyr ibland och ibland söker hon kontakt. Hon vågar inte titta på mig ibland vilket kan kännas lite jobbigt när man har fika. Sen när hon har "kontroll" så flörtar hon rätt rejält. Så jag dras ju med lite i hennes känslor. Känner som att jag gjort något dumt fast jag vet med mig att jag inte har gjort det.

Jag har en fråga, du skriver att jag ska vara snäll och omtänksam. Jag har gått in på hennes rum ibland och frågat hur hon har det. Men jag har funderat på om jag då utsätter henne för en situation som är obehaglig? Egentligen skulle jag bara vilja krama om henne och säga att allt blir bra. Men så kan man ju inte göra på jobbet*ler*

Nu har jag hållit mig borta ett tag så hon ska få lite utrymme men då märker jag att hon söker kontakt igen. Så det är inte helt lätt detta. Det känns som jag gör fel hela tiden.

Comment

Working...
      X