Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talsvårigheter

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Talsvårigheter

Enda sen jag var liten så har jag haft svårt att uttrycka mig när jag talar(och även i text). Jag har även väldigt svårt att uttala svåra och långa ord. Det är så illa att jag har blivit hånad av andra enda sen grundskolan. Mina föräldrar har berättat att när jag gick i grundskolan så har mina lärare sagt att det var något ”fel” men de gick aldrig vidare med det. Idag är jag 26 år och vill fixa detta men vet inte riktigt vart jag ska börja, därför vänder jag mig till er. Kanske vet ni vad det kan vara

Mina svårigheter:
    • När någon säger ett namn eller ord som jag tidigare aldrig hört så snappar jag ofta inte up det. Försöker jag säga det så blir det en massa mummel. Jag måste höra det flera gånger innan jag får in det.
    • Jag har väldigt svårt att lära mig nya ord, måste repetera orden flera gånger.
    • Jag undviker att nämna ord som jag inte sagt på ett tag eller som jag sällan använder. Som städer, maträtter och personer. Brukar inte kunna uttala dessa ord rätt eller att jag börjar ”hacka” mig igenom orden även om jag tidigare har kunnat säga dessa ord utan problem.
    • Ord försvinner väldigt lätt för mig när jag talar och jag kan avsluta mitt i en mening.
    • Har väldigt svårt att koppla vad folk säger, ibland kan jag inte förstå dem och de måste upprepa sig. Ibland så tar jag inte in vissa ord och kan uppfatta en mening helt fel.
    • Har väldigt svårt att säga ”konstiga meningar”, har t.ex sjungt med till sången Do Wah Diddy Diddy flera gånger men har fortfarande väldigt svårt att sjunga med i refrängen.
    • Konstruerar meningar fel.
    • Har svårt att berätta en händelse som precis har hänt(och som jag inte kunnat reflektera över).
    • Har svårt att lära mig andra språk
    Jag tror att problemet är att jag har svårt att omvandla mina tankar till tal och när andra talar har jag svårt att ta in informationen. Om någon vet vad detta kan vara och hur jag kan gå vidare med detta i vuxen ålder så är jag väldigt tacksam. Måste punktera att jag inte stammar. Jag vill även tillägga att jag kan ha en längre konversationer utan några svårigheter men mina nära kompisar är överens om att det är något som är ”off”.

Svenska är mitt moderspråk.
Working...
X