Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställen där man kan prata online

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ställen där man kan prata online

Hoppas att jag inte skapat en dubblett-tråd nu av misstag, isf får ni hojta till...

Har de senaste åren haft väldigt svårt att hitta något bra ställe att prata med folk online, på ett naturligt sätt. Med "naturligt" menar jag att det är lite svårt att gå in på ett random forum och få personlig kontakt med folk, jag antar att ni förstår varför så jag inte behöver gå in djupare på det. Där är folk ofta mest intresserad av att bara anonymt slänga kommentarer till folk eller diskutera ett ämne. Det blir rätt opersonligt på sådana sidor.

Har ni några bra sidor eller ställen eller vad som helst där man på naturligt sätt kan komma i kontakt med folk online? Vad använder ni själv? Alla tankar är välkomna.

Här är några egna reflektioner kring saken
    Terapisnack, denna sida har haft chatt som varit bra för detta ändamål. Detta ledde ofta till att man började skriva privat med folk efter som, vilket var trevligt och bra sätt att lära känna folk på. Tyvärr så finns denna chatt inte kvar, inte i samma bemärkelse som förut, då de som jobbar på hemsidan lät den dö ut. Tråkigt.

Facebook, ingen bra sida i mitt tycke då man förväntas ha kontakterna redan. Det är en sida för att underhålla befintliga kontakter, inget för de som söker nya kontakter tyvärr.

IRC, har detta någon popularitet nuförtiden? Isf var hänger folk, vore intressant att undersöka om inte någon av er redan har svar på det.

Har provat diverse chatter och dylikt, fast det är på tok för oseriöst och ingen riktig vilja att prata, utan mer söka ligg som det verkar. Hittade någon sida som heter Bryt Ensamheten också vilket lät lovande, fast desto värre verkade sidan vara enormt inaktiv.

Blir nästan panikslagen över hur få möjligheter det verkar finnas till kontakt med människor, även om det är bakom skärmar där de flesta sitter nuförtiden : O

Jag följer denna tråd för jag letar samma sak.
    Hoppas någon vet något ställe där allt inte är yta.

Comment

Jag har själv letat efter sånt här länge utan att hitta något riktigt vettigt. Förut när jag var yngre så brukade jag hålla till på spelsidor med chatt som tyvärr på senare år lagt ned. Väldigt synd, eftersom att de faktiskt gav oerhört många roliga kontakter som man annars inte skulle träffat.

Hursomhelst vet jag tre halvdana alternativ som man kan pröva på om man vill.

Snyggastchatten.nu
      Detta är en chatt där fler unga håller till. Jag skulle gissa på att det handlar om 14-30 år. Tjänsten var mer populär innan de i Januari sålde sin ursprungliga domän och många försvann. Därför är det max 10-30 st aktiva om dagen. Många är sådana som alltid är där. För mig fungerade den inte speciellt bra p.g.a. det låga beståndet människor.

SPS chatt
      Främst en chatt för personer med social fobi och panikångest. Här är det också väldigt få aktiva och många är återkommande besökare. Mest aktivitet är det på kvällar och helger. Helt klart ett bra alternativ om man känner sig ensam. Egentligen behöver man inte lida av någon sorts ångest, det talas fritt om det mesta.

Kamrat.com
      Detta är ingen chatt såsom de andra. Man har sina profiler med information om sig själv och kan skicka meddelanden till personer som intresserar en. Tråkigt nog har denna sida förvandlats till någon alternativ dejting plattform. Men det finns helt klart en del guldkorn och vettigt folk att snacka med. Det krävs bara lite tålamod.

Mycket verkar ha förvandlats till att handla om dejting tråkigt nog. Om någon kan ha någon nytta av dessa sidor så är jag glad, men jag önskar det fanns mer. Jag kommer bevaka den här tråden efter fler förslag!

Comment

Tack för förslagen/bidragen. Har faktiskt flera gånger funderat på att skapa en egen plattform för detta, fast har inte tagit första steget eftersom jag misstänker att det svåra steget är att faktiskt få folk att bli aktiva. Fast man kan ju fråga sig var alla får kontakt nuförtiden, alla har ju inte en rik umgängeskrets och även många som har det brukar ju känna sig ensamma i viss mån. Undra var för hemlig del av nätet dessa damer och herrar har för att stilla sitt behov av mänsklig kontakt. Eller så kanske folk inte har så stort behov av kontakt numera. Nåja

Precis som du säger Aveco så ska så mycket vara dejting numera. Inte för att det är något fel med sådant i sig, det är bara ett väldigt stelt sätt att lära känna folk på anser jag.
        Dejting är lite som att vara arbetslös och söka jobb, man har som ett heltidsjobb att leta efter profiler, skriva till personerna man besöker och hoppas på svar. Till slut inser man att man inte får svar, så man får leta nästa person att skriva till. Till slut kanske någon svarar, fast eftersom det är en dejtingsida där folk i regel selekterar ut folk och har andra agendor så blir det i de flesta fallen kortvariga konversationer.
        Poängen iaf med det är att det tar tid och all tid som läggs ner går mestadels till att besöka profiler, jaga potentiella personer och hoppas på att någon svarar. Denna tid hade jag hellre lagt ned på att faktiskt konversera och lära känna människor, snarare än att leta igenom bilder av personer som om de vore annonsobjekt :/

Om någon annan har motsatta erfarenheter av dejtingsidor är ni välkommen att upplysa om hur bra de kan vara

Comment

En bra sida för ensamma personer att mötas och umgås >lyser verkligen med sin frånvaro< , och har gjort så alltför länge.

De flesta tjänster som är skapade enbart för ensamma personer är ofta uppbyggda som kontaktannonser. För personer som redan har existerande vänkrets finns det jättebra sidor att umgås på, medan helt ensamma personer bara har simpla kontaktannonser… år 2016. Det som behövs är en helhjärtad satsning på något bättre, modernare, värdigare och roligare!

Jag är själv webbmakare och har en del idéer kring en sådan sida. Man kan kalla det social media för ensamma personer. En viktig grundtanke med sidan ska vara att uppmuntra medlemmarna till att skapa och delta i samtal med varandra. Det ska inte behöva vara ett stort ämnen varje gång såsom när man skapar en ny tråd i ett forum, utan mer naturliga vardagliga samtal (om man sett nån bra film, haft en intressant dag, eller bara vill säga att man har tråkigt!). Jag tror små korta meddelanden räcker för att ge behövlig social stimulans för många. Och när folk över tid lära känna varandra bättre så kanske starkare vänskaper utvecklas.

En allra första version av sidan är inte långt borta utan blir troligtvis klar inom några veckor. Hoppas ni vill vara med och forma den till något bra!

Det kommer komma upp en länk här när jag lagt upp sidan - så stay tuned!

Comment

• Aveco
            Aveco commented
            Editing a comment
            Roligt initiativ! Ser mycket fram emot vad detta kan resultera i. Behöver du feedback under processen, är jag glad att hjälpa till! Om inte annat kan jag bidra med idéer och dylikt. Utveckling av nya produkter och tjänster är något jag brinner för!

Nu är sidan uppe Den är i ett väldigt tidigt stadium, men jag öppnar den ändå, så får den vidareutvecklas allteftersom antalet medlemmar stiger.

Lär väl inte bli så mycket aktivitet på sidan såhär direkt, men gå gärna med så tar det säkert fart förr eller senare!

Välkommna alla intresserade!

Adressen är: http://ensamma.se

Comment

Hej ursäkta sent svar, har inte loggat in på väldigt länge av olika skäl.

Bra initiativ. Jag ska definitivt gå med och hjälpa till att få lite aktivitet på det om jag kan : )
            Får man fråga vad du har använt för att lägga upp sidan? Hur fick du tag i domän-namnet exempelvis?

Comment

Förstår verkligen hur du känner!! Jag känner exakt likadant. Har också hittat till bryt-ensamheten men upplever den väldigt inaktiv. Det enda sättet att ändra på det är ju dock att börja skriva mer själva... så vi får väl väcka den till liv då?

Önskar verkligen att det kom fler bättre möjligheter för människor att kunna prata med varandra på nätet - utan att det behöver handla om ragg och dejtning. Det är som ett stort gapande hål efter just detta!! Begriper inte... Det finns ju så många som efterfrågar det.

Men en sak som jag upplever brister i de få lär-känna-nya-vänner-sajter som finns, och som gör att de inte blir stora. Det är inte bara att medlemmarna är inaktiva, utan framför allt att den som skapar och underhåller sajten är inaktiv!! Inaktiv och fantasilös. Jag har ofta engagerat mig och skrivit förslag till webmastern om hur de kan utveckla sajten för att den ska locka fler medlemmar, men knappt ens fått något svar eller också bara ett oengagerat svar att webmastern inte har tid att lägga ner på att utveckla sajten. Så länge det inte finns en kreativ, uppfinningsrik webmaster med en stor portion god vilja och en hel del tid att lägga ner så kommer ingen bra sådan sajt födas.

Om någon här har den tekniska kunskapen att skapa en bra plattform för detta ändamål kan jag gärna bidra med kreativa idéer som gör plattformen mer populär!!
              Last edited by Elica; 2017-02-06, 01:55.

Comment

Hej, tack för svar. Är förvånad att så få bekräftar detta vanliga problem (eller åtminstone borde vara vanligt), så uppskattar varje svar som kommer.

Ja precis, möjligheter inte bara på nätet heller, utan i verkliga livet. Det förbluffar mig faktiskt att det finns så dåligt med sådant, för jag hade kontakt för inte så länge sedan med några individer med Asperger som hade någon form av sysselsättning genom LSS. Detta lät som riktigt mysiga saker också som jag personligen skulle kunna tänka mig att delta i, fastän jag kanske inte besitter samma svårigheter som många av dessa gör. En av dem exempelvis gick regelbundet till en mötesplats där deltagarna fick umgås och ha som ett workplace där de kunde göra vad de ville, ofta kreativa saker och producera saker tillsammans. Skulle det finnas något effektivare eller roligare sätt att skaffa kontakter/kompisar? Om inte annat även om man inte träffar någon, så lär det vara enormt roligt bara att vara där på plats för den tillfälliga sociala gemenskapen.

Det förvånar mig faktiskt, det hade varit så lätt att ordna sådant och det hade gett sådan stor effekt på befolkningen, men samtidigt existerar det inte. Det finns faktiska studier på att ensamhet är något som är skadligare hälsomässigt än rökning. Ändå anses rökning som ett av de största hälsoproblemen. Skillnaden är att ensamhet hade faktiskt funnits medel att påverka samhället mot ett bättre håll, utan större effort. Medan rökning är mer av ett val. Samtidigt är det svårt för en enskild person att göra påverkan och skapa mötesplatser IRL då det kräver pengar och att högre makter agerar och tar initiativ.

Angående att du har många kreativa idéer och så vidare. Det låter intressant och du får gärna dela med dig av dem här i tråden. Ni behöver nämligen inte oroa er för off-topic här, utan tråden berör ämnet generellt.

Detsamma, om du vill bolla med mig tankar om eventuell egenskapad plattform så kan jag säga att jag innehar den tekniska kunskapen. Kan säga att det i övrigt är mycket enkelt numera att skapa dylika plattformar utan att vara särskilt teknisk. Så om du är intresserad av det, kan jag gärna dela med mig av tankar/tips om det behövs.

Ber om ursäkt i efterskott förresten till personen som PM:ade mig i Januari som numera antagligen har tagit bort sitt konto då denne står som "Gäst" vilket leder till att jag inte kan svara personen heller i efterhand. Jag är inte så aktiv på detta ställe med mitt konto i sig, då Terapisnack i sig är relativt dött som forum. Fast det händer att jag kikar in och kollar om något nytt har skrivits i relevanta sektioner och framförallt denna tråd. Således är det större chans att få svar av mig via PM om ni skickar en liten påminnelse i någon av trådarna jag skrivit i. Kan inte kräva det, fast säger det för att reservera mig för eventuell inaktivitet på PM, det är inte för att jag dissar någon.

Comment

Alltså jag vill gärna hjälpa till med tips och idéer för att få en eventuell plattform populärare, men jag har tyvärr inte själv tid att lägga ner på att skapa en sådan. Pluggar heltid, är samtidigt mammaledig och har precis köpt en krävande hundvalp! :P Lägger därutöver många timmar på mitt stora fritidsintresse musik.... så.... Det krävs att du eller någon annan klipsk skalle drar igång det och skapar plattformen. Jag kan endast bidra med mentalt engagemang.

Men tack för erbjudandet om att dela med dig av teknisk kunskap! Och jag tror fortfarande stenhårt på idén!

Comment

Working...
                  X