Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skapa ny förening för att stärka individers självförtroende

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skapa ny förening för att stärka individers självförtroende

Hej!

Undrar om nån vill vara med och skapa en förening för att stärka individers självförtroende och jobba mot psykiska och fysiska förtryck. Tänkte mig saker som t.ex. en webbsida med info om psykiska och fysiska förhinder med ett forum och chatt. Kanske att man kan ha info om Försäkringskassan och Personlig ombudsman (eller vad det heter). Kanske finns fler idéer hur man kan jobba för att stärka individers självförtroende och stoppa förtrycket mot psykiskt och fysiskt handikappade.

Ni får gärna komma med idéer och förslag.

För att förtydliga det hela och göra det genomförbart så kan man börja smått och jobba sig uppåt. T.ex. så kan man starta med en liten webbsida med information som ger besökaren positiva texter och idéer. Jag tror att det är bättre att se positivt på saker än negativt. Om man kan förmedla t.ex. hur vi kan motarbeta mobbning på ett positivt och enkelt sätt tror jag det går lättare att få med sig tankarna och människorna.

Comment

Jag är gärna med, har en internet-vän som tjatar att han kan göra en hemsida åt mig, jag vill gärna göra en hemsida men hade ingen aning om vad jag ville att den skulle handla om förrän jag såg ditt inlägg här på terapi. Jag gillar ju mtv challenge day där en grupp vuxna berättar lite om sig själva och vad de hade upplevt/var med om som tonåring, samt, sen får ungdomarna chans att lära känna varandra/fördomar om varandra krossas då de paras ihop i grupper med folk i skolan de inte känner och får berätta något som de har varit med om. Om man kunde göra något liknade vore riktigt roligt, speciellt om det fick effekt men man vet ju aldrig förrän man försökt. Jag håller också med dig om att det är bättre att se på saker och ting med en positivt inställning.

Comment

Vad härligt att du vill vara med! Tycker det låter som en riktigt bra ide med liknande mtv challenge day.

Tror också att man kan försöka länka och skriva artiklar om personer, tjänster, hemsidor och saker som gör en på bättre humör. T.ex. intervju med någon kändis som haft det svårt och försöka se det med positiva ögon. Eller till exempel en artikel om tidningen "Tillit Glada Nyheter" där man kan intervjua nån på tidningen och beskriva vad den handlar om och var man kan köpa den t.ex. Kanske ha någon intervju med en duktig terapeut som kan beskriva saker man kan göra för att göra vardagen enklare m.m.

Man skulle kunna dela upp hemsidan i flera delar men ska ändåså synas att det tillhör samma hemsida.

Men som sagt.. vi får börja småskaligt så det inte rinner ut i sanden.

Vi får hitta på lite olika saker. Skicka gärna PM till mig så vi kan påbörja lite smått

Flera får gärna hänga på! Bra med mer stöd och bra idéer.

Comment

En liten tanke som slog mig som jag behöver skriva ner här. Kanske kan jobbas vidare på eller skrotas. Vi får se. Vad tycker ni?

För att inte skrämma bort dom som mår jättedåligt så ska vi inte inte överdriva med vikten av rätt kost och motion. Även om det är viktiga delar av ens mående så är det svåra bitar att ta tag i vilket gör att man undviker att läsa resten av hemsidan. Det ska liksom inte verka som att vi tror att allt löser sig genom att äta rätt, motionera regelbundet och att "ta tag i sig själv". Det som behövs är inspiration till positivt tänkande och tips och trix för att förenkla vardagen och förhindra dåliga tankar och ångest.

Har kommit på en idé att skapa två dokument/sidor där man i ena dokumentet skriver sina negativa/destruktiva tankar och sådant man vill jobba med. I det andra dokumentet skriver man positiva tankar (när man mår bra och kommer på sådana) som man vill bli påmind om när man mår dåligt. Dom kan sedan utgöra en del av målen för att må bättre. Kommer själv försöka använda det för att förbättra mitt mående.

Comment

Working...
          X