Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ångest, oro, klaustrofobi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ångest, oro, klaustrofobi

Jag har så länge jag kan minnas haft klaustrofobi, det blir dock hela tiden värre. Jag åker inte buss, tåg eller tunnelbana. Jag får ångest av att gå på toaletten när jag inte är hemma. Känner mig orolig och ångestfylld inför nya situationer och platser. Det här äter upp mitt liv fullständigt.

jag har inte åkt tåg på säkert fem år, buss var säkert tre är sen och tunnelbana har jag nog aldrig vågat åka. Bara att sitta i en bilkö ger mig ångest. Jag är även en väldigt orolig peron, oroar mig för typ allt och undviker allt så gott det går. Men hur ska jag kunna leva så här? Ska jag alltid ha det såhär? Har aldrig sökt hjälp eller knappt pratat med någon alls om det här.

Hade jag inte haft min man så hade jag varit strandad i förorten jag bor i utan att kunna ta mig någonstans.

Vad ska jag göra? Jag vet inte ens vad man bör göra eller vem man bör prata med.

Hjälp

Du kan vända dig till din vårdcentral och beskriva exakt hur du har det, så kan de skicak en remiss till psykiatrin om de inte själva har psykologer kopplade till sin vårdcentral. Tyvärr är det ofta lång kö till psykiatrin så du är beredd på det inte ovanligt med över 6 månaders väntetid. Du kan även skriva en egen remiss till psykiatrin direkt själv men rekommenderar att en vårdcentral gör det. Du kan även söka privat det kostar mer per gång men du får tid direkt. Det bästa sättet att jobba på när man är orolig för saker är att faktiskt utsätta sig för det som är jobbigt tillsammans med en duktig psykolog och träna på tex åka tunnelbanan första gången en hållplats sen 2 oså vidare. Så sök hjälp det finns bra hjälp att få

Comment

Working...
    X