Announcement

Collapse
No announcement yet.

radera

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• radera

radera

Jag vill bara tipsa om en sak som jag gör för att våga ta sprutor. Det finns ett bedövningsplåster som man kan köpa receptfritt på apoteket och sätta på en timme innan man ska ta sprutan (på området den ska tas). När jag har gjort detta så har det vissa gånger inte känts överhuvud taget och andra gånger har jag känt sprutan men inte smärta. Jag hade också fobi innan och men nu när jag fått nya, smärtfria upplevelser av det så har fobin nästan gått bort helt.

Plåstret heter "Emla" tror jag.

Comment

Det finns i dag bra metoder att bota sprutfobi. Konta någon kunnig terapeut som kan hjälpa dig. Om du inte lider av förskjutnings ångest går det relativt snabbt att bota en fobi. Förskjutningsångest är att man är rädd för något annat men i stället förskjuter man ångesten till tex sprutor.

Ta tex med de som inte vågar flyga det är jätteofta det inte handlar om själva flygandet utan att de inte har någon kontroll så egentligen handlar det om rädsla för att förlora kontrollen.

Comment

Ja, det ligger mycket i det där med förskjutningsfobier. Till exempel har jag dödsfobi, men är egentligen rädd för det okända. Att inte kunna påverka eller ångra sig och "komma tillbaka".

Men om det bara är själva sprutan du är rädd för, det där att tränga igenom huden, så är det ganska lättfixat för en skicklig yrkesman. Att bota fobier handlar annars om att stegvis närma sig sin rädsla. Jag tyckte inte om höjder när jag var barn. Det botades ganska enkelt genom att jag försatte mig i situationer där jag var högt upp. Från början inte så värst högt upp, sedan sökte jag mig till högre och högre höjder. Idag har jag inga problem med höjder längre.

Jag är lite nyfiken, hur ställer du dig till akupunktur?

Comment

Working...
        X