Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp har bajsfobi!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp har bajsfobi!

Hej jag har haft bajsfobi ett tag... Får ångest och blir rädd när jag sitter på toaletten och ska torka mig.. Vet inte vad jag ska göra! Dricker bara drycker för att slippa sitta på toa och göra nummer 2! Har rädsla för att mina tarmar ska komma ut när jag bajsar eller att den ska vara missfärgad!

Vad kan man göra? Bör jag söka psykolog om dett problem ?

Hej!

Jag är ingen expert och har ingen erfarenhet av detta. Men se det så här, att bajsa är en naturlig del av livet. Det är helt enkelt mat som går genom din kropp och bearbetas där, för att sedan rensas ut så du kan få plats för mer.

I grunden är det fysiskt omöjligt att du skulle kunna bajsa ut dina tarmar, om du inte har någon jätteallvarlig sjukdom, men det hade du nog känt i så fall. Och om bajset nu skulle vara missfärgat är väl inte det hela världen. Titta inte ner i toaletten så har du löst det problemet.

Du kan också tänka över. Vad grundar sig det här problemet i? När började det och varför känner jag egentligen såhär? Hur ska jag göra för att lösa det?

Om inte det hjälper så ja, kontakta en psykolog det är säkert bra. Det finns väl speciella som riktar in sig på just fobier tror jag.

Lycka till!

Comment

Hej Ost!

Jag tror det vore bra om du sökte en psykolog och fick möjlighet att prata igenom hela din situation, och alla dina dina känslor med vederbörande. Den typen av tankar och rädslor du just nu har kring din tarmfunktion, bottnar egentligen i något annat. Lyckas du få bort dessa tankar kring tarmfunktionen, återkommer de snart kring någonting annat istället, t.ex andningen, hjärtat osv.

Alltså är det viktigt att du får hjälp att angripa det som ligger gömt nere på botten av din själ, och som orsakar dessa jobbiga tankar. Det är enda sättet att permanent bli av med dem och få ett värdigt liv.

Din husläkare kan hjälpa dig med en remiss till en terapeut. Tveka inte att kontakta vården så snart som möjligt! Och ät så allsidigt du kan. Det mår dina tarmar och ditt matsmältningssystem bra av.

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Tack för alla svar. Ska söka mig en terapeut så får vi se om det ordnar sig.

Comment

Working...
        X