Announcement

Collapse
No announcement yet.

Telefonfobi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Telefonfobi

Jag har alltid tyckt att prata i telefon är bland det värsta som finns.

Jag börjar alltid hyperventilera och få ångest. Orden låser sig i munnen på mig.

Med min mamma kan jag prata med, och är väl i stort sett den enda jag kan prata med i telefon, vilket är sällan, men även det är jobbigt.

Jag har försökt prata med några personer i telefon, antingen klarar jag bara av att säga hej och sen lägger jag på eller så säger jag ingenting alls och bara lägger på.

Bara när signalerna går fram får jag knip i magen, varför denna telefonfobi vet jag inte, men kanske för att jag inte kan se personen, för det är ju mycket enklare att ta det ögon mot ögon.

Vet inte hur jag ska gå till väga med detta, har ni några råd?

Kan du förklara lite i detalj exakt varför du tycker det är jobbigt att prata i telefon? Som en som lider av lite mild socialföbi så tycker jag det är enklare att prata i telefon just för att man slipper ögonkontakt.

=)

Comment

jag lider av social fobi, jag klarar av att prata i telefon om jag absolut måste men det är extremt jobbigt och jag undviker det gärna. om någon ringer hem till mig eller till min mobil med ett nummer jag inte känner igen så svarar jag inte.

Comment

Jag hatar att ringa/ta emot samtal av folk jag inte känner. Kan inte ens boka mig en läkartid själv, det får sambon göra åt mig.. får ångest gånger 10000!

Comment

Skönt att det inte bara är jag :I Jag har det som zaza och kalaspuffen, är till att tvinga sig själv lite i taget...

Comment

knappt så jag kan tvinga mig själv till det. får sån panik.. och när man väl lyckas tvinga sig själv så pratar man för tyst, så dom i luren frågar vad jag säger egentligen..

Comment

Lustigt hur olika det kan vara. Jag typ älskar att prata i telefon. Och att få komplimanger för min röst är det bästa jag vet.

Comment

Working...
              X