Announcement

Collapse
No announcement yet.

Social fobi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Social fobi

Fick för ett tag sen reda på att jag kan lida av social fobi som var helt nytt för mig, efter att ha sökt på internet efter information och känner igen mig på alla "symptom" så förstår jag att jag lider av det, inte fått det svart på vitt än. tog kontakt med vårdcentralen idag för att boka en tid men den är 2 veckor bort och jag är nyfiken, så nu vill jag bara få reda på hur man behandlar det med kbt?

Halloj !

Har en son och min man lider av social fobi.

Min son har andra sker också som behöver jobbas med först så KBT är inte aktuellt än.

Men min Man har lidit av socialfobi sen han var 15 och han tog tag i det för 1 år sen nu 40 + :-)...han fick börja med att räffa en psykolog och sen blev det små övningar som han fick träna på...tilbaks till psykolog för samtal och koll av hur det gått...fick mkt tips på hur man ska tänka o s v.

Övningarna till att börja med handlade väl mest om att t ex gå in i en affär själv, sen utöka med att fråga expediten om något, returnera en vara, ringa jobbiga samtal själv, och nu pluggar han data något han aldrig hade kunna drömt om innan, han ahde aldrig ens satt sin fot på ett ställe där han inte kände alla...så det har verkligen hjälpt honom med KBT :-)

Önskar dig all lycka till.

Comment

Hej. om man har social fobi, finns det några bra tips mot det att bli fri?

Mvh Simon

Comment

"Renodlad" social fobi kan nog ganska direkt behandlas med KBT (eventuellt med mellaninslag av EMDR). Men ibland kan andra problem finnas med i bilden, t ex BDD, eller rent fysiologiska problem som stamning eller ansiktsrodnad. Då kanske man inte kan gå "pang på rödbetan" och med KBT träna bort ångestladdningen i situationer, utan det kan krävas att de andra problemen bearbetas (stamning är svår att få bort, men den kan minska om man blir mer avslappnad - och dessutom är folk ofta mer förstående än man tror). Så social fobi kan vara det primära ångestproblemet, men det kan också vara ett sekundärt ångestproblem. Har man BDD, så kan det vara klokt att bearbeta detta innan man kör hårt på den sociala ångesten.

Som med det mesta finns det olika grader, och vissa socialfobiker kan bli bra relativt snabbt, medan andra behöver mer tid och terapi på sig.

Man bör undvika lugnande mediciner, men om man tar det så är det klokt att begränsa det till ett fåtal ggr, väl valda i samråd med terapeuten. Det KAN finnas en poäng i att testa en socialt prövande situation på lugnande bara för att få svart på vitt att man KAN, och KOMMER att, fungera normalt i dessa situationer i framtiden. Fast risken med detta är att man snabbt blir mentalt beroende och förstorar upp osäkerheten när man inte tagit lugnande. Och fysiskt blir man sedan också ganska snabbt tillvand. Så jag nämner lugnande som ett tips med stor tvekan.

Comment

Working...
        X