Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fobi för magsjuka

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fobi för magsjuka

Hej!

Jag är en tjej på 20 år som verkligen har problem. Och jag erkänner det faktiskt själv att jag har det. Det senaste året har jag mer och mer fått en fobi/rädsla för att bli sjuk i magsjuka och behöva kräkas. Så fort jag ens får höra att någon har spytt eller mår dåligt så är jag rädd att det är magsjuka och att jag själv ska bli smittat. Blir då pedantisk på hygienen och går runt och börjar inbilla mig att jag själv också mår dåligt.

Till saken hör också att jag jobbar som säljare i en butik vilket gör att så fort jag börjar må dåligt så är jag rädd för att ha blivit smittat av någon kund som gett sig ut på stan fast den haft magsjuka och fortfarande smittar.

Det har börjat bli väldigt jobbigt att alltid gå runt och känna sig rädd för att bli sjuk. Värst av allt är det att jag är rädd för att bli sjuk på jobbet eller när jag inte är hemma.

Vet att allt det här är psykiskt, men vad kan man göra för att bli av med den här rädslan?

Hej Malin, jag har samma fobi som dig, emetofobi kallas det. Har du rädsla för att kräkas annars (om du skulle var hemma) eller är det bara tanken på att du ska bli magsjuk någon annanstans än hemma? För mig har det blivit bättre med åren, jag gick hos en terapeut från jag var ca 13-16 år, jag vet inte det hjälpte mig så mycket egentligen utan den största räddningen kom när jag verkligen började leva ett självständigt liv, träffade min första pojkvän, flyttade hemifrån etc. Det finns dock fortfarande kvar men det upptar inte mina tankar oavbrutet som det gjorde förr, det var verkligen en manisk tanke och ett ständigt tvättande av händer och handsprit och åtgärder för att förhindra smitta. Idag är det lugnare med den biten, jag använder inte handsprit längre och tänker inte på magsjuka om det inte händer i min närhet, t.ex. att jag hör om någon som är sjuk på jobbet eller på min rumskamrats jobb. Sen har jag nu börjat tänka att bakterier är bra för oss och vårt immunförsvar. Jag jobbade i 5 år inom städning av tåg, tänk vilka bakteriehärdar det ska finnas där! Inte en enda gång blev jag sjuk och det var verkligen ett test av min vilja!

Jag är inte så bra på att tipsa om hjälp, men har du hört om KBT?

Sen kan man undra om det är något särskilt som utlöst denna rädsla?

Skicka PM om du vill fortsätta snacka, jag har massor av erfarenheter av detta

Comment

Hej.

Vad oväntat att träffa nån som har samma "problem" som jag nyligen börjat uppleva.

Jag vet inte hur det började, jag har varit magsjuk 2 gånger senaste året, matförgiftning troligen.

Detta har gjort att jag också blivit väldigt orolig att bli magsjuk, helt ologiska saker kan trigga denna känsla av "nu kommer jag bli magsjuk". Sen får jag ångest tills jag känner att ingenting har hänt.

Det jag känner är det värsta med magsjuka är att man blir så mentalt svag för att kroppen inte funkar ordentligt, man kan inte äta eller sova, och jag känner att jag bara bryts ner mer och mer. Känner du av samma?

Jag ville skriva detta för att du ska veta att du inte är ensam om att vara rädd för specifikt just magsjuka.

Comment

Working...
      X