Announcement

Collapse
No announcement yet.

Emetofobi OCH Cibofobi tar över mitt liv!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Emetofobi OCH Cibofobi tar över mitt liv!

Min största rädsla har att göra med att jag har Emetofobi. Har haft det så länge jag kan minnas! Jag kan inte ens skriva ordet. Jag har sett att det finns andra trådar om den fobin i detta forum där de skriver vad de är, annars kan man googla.

Mitt problem är dock lite annorlunda... Detta gör att jag har en VÄLDIGT stor Cibofobi! Cibofobi är enligt svenska google "rädsla för mat". Det låter ju hur löjligt som helst. Cibofobi är egentligen när man är rädd för att mat är gammal eller inte ordentligt tillagad! Man är alltså så att man är besatt av att grönsaker måste vara sköljda ordentligt, kyckling får hellre vara torr och bränd än risk för att inte vara klar, och man kollar bäst före datum hela tiden och kollar noga efter mögel.

Det största problemet är väl att mina föräldrar blir arga och irriterade på mitt beteende. Nu idag till exempel... De brukar tina kyckling i rumstemperatur, vilket jag har läst att man inte ska göra. Man ska tina i kylskåpet. Det har vi gjort nu, men "saften" rann, ner på hyllan under osv. Sitter fortfarande och har ångest över detta och nu vågar jag inte äta något som var på hyllan under. Mamma blev jättearg på mig. Jag förstår att hon blir frustrerad när jag hela tiden tjatar och säger att "Nu tänker jag inte äta det där!". Hon har spritat, men det känns ändå inte rent, speciellt inte på hyllorna under. Är rädd att saften rann ner till grönsakslådan 2 "våningar" ner. För där har hon inte torkat eller så...

Det lättaste skulla ju såklart vara att sluta äta kyckling, men kyckling är så nyttigt så jag känner att jag ändå vill ha det kvar... Men jag kanske ändå borde ge upp den. Problemet är att jag inte tycker att vegetarisk mat är så god. Då får jag bara äta fisk typ, för köttfärs och vanligt kött tycker jag faktiskt inte är så gott. Har dessutom allergier, så det försvårar också allt om jag ska äta vegetarisk mat.

Jag känner att jag vill flytta hemifrån, (är ju ändå 19, men har inte råd -.-) för då slipper jag irritera resten av min familj med mitt problem, och jag kan sköta allt precis som jag vill. Det är jobbigt för mig att påpeka saker eftersom att mina föräldrar blir så arga. Dock är ett annat problem att äta på restaurang!! Man måste ju äta ute ibland. Alltså, ibland har man inte möjlighet att ta med sig mat... Och om man reser! Har hört så många historier från folk som jobbar på restaurang och de klagar på hur kockarna sköter maten och berättar, enligt mig, skräckhistorier.

Jag känner mig så himla reserverad! På ett sätt känner jag att jag inte vill bli av med fobin, för jag gillar att ha kontroll... Men ändå så behöver jag underlätta den på något sätt. Jag mår så himla psykiskt dåligt pga detta. Emetofobin cirkulerar i huvudet 24/7, och jag tänker hela tiden på mat och på vad jag ska äta. Att jag är underviktig gör det ju inte precis lättare heller. Ibland känner jag bara att jag vill ta livet av mig så jag slipper detta.

Dessutom kräver de enda jobben jag är intresserad av att man reser mycket. Man hinner ju inte laga mat om man är i ett annat land, även fast om man skulle hyra lägenhet. Alltså, fy fan. Jag hatar mitt liv. *stor suck*

Working...
X