Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rädd för fikadejt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rädd för fikadejt

Hej!

Jag känner en rädsla inför att fika tillsammans med någon. Vänner går bra men det är om man ska fika med en främling som det känns läskigt. Speciellt personer av motsatt kön. Har inget problem att träffa dem och promenera eller någon annan aktivitet, utan det är just bara det där att sitta vid ett bord mitt emot någon och den ska se mig äta. Att äta en glass medan man går kan jag klara. Det är väl bara det där utsatta tittandet som skrämmer mig.

Någon som har tips på vad man kan göra? Någon som upplevt liknande?

Hej

Att "rent allmänt" stärka dig själv på flera plan kan hjälpa. Saker som främst stärker självkänslan och din självbild - men även några saker som stärker självförtroendet.

Fysisk träning, intellektuell träning, emotionell träning, social träning(t.ex. umgänge med goa och sunt snälla/starka människor), sunt kosthavande, sunda sömnvanor samt tillräckligt med sömn per natt. Rädslan du nämner har troligen att göra med en underliggande rädsla(och en troligen faktisk smärtsam erfarenhet) av att bli övergiven och/eller att inte accepteras för den du är.

Med hög självkänsla och stark självbild, så spelar det liten roll med de sakerna då det kan vara långt lättare att tänka-resonera/känna att "their loss...". Alltså att om någon/några inte vill acceptera eller respektera dig för den du är, så är det deras misstag och deras förlust - och din vinst, då just de människorna kommer suga energi ur dig, du riskerar att må dåligt i deras sällskap.

Mvh

/Lenny

Comment

Tack! Det var bra råd. Ska tänka på detta.

Comment

Working...
      X