Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan vi djurägare göra något?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan vi djurägare göra något?

Jag som har en massa olika djur och även är biolog till yrket och sysslar mycket med djur, kan jag göra något för att hjälpa mina medmänniskor som har fobier för djur etc?

Jag hade en kompis för flera år sedan som hade sådan ormfobi så hon kunde inte gå ut på en gräsmatta ens. Såg hon en vattenslang fick hon panik. Efter flera möten med en psykolog (som i hennes fall förvärrade fobin)så fick hon till slut tag på en terapeut som visste vad han gjorde. Jag och terapeuten hjälptes åt, dvs jag som biolog berättade om ormar och han hjälpte henne terapeutiskt. Slutligen så hade jag med mig några strumpebandssnokar som hon fick titta på när jag höll i och hon fick till slut även klappa en av dom.

Kan man göra på samma sätt med andra djur???

Jag skulle som biolog vara hedrad av att få hjälpa till med sådant om någon behövde den hjälpen.

Kan du inte kontakta terapeuten som du tyckte visste vad han gjorde, och berätta att du gärna bidrar med din expertis i arbetet med andra klienter han har som har djurfobi?

Att göra det själv utan terapeut kan vara lite vanskligt eftersom det är svårt att ha den inlevelse och djupa förståelse hur det är för den som har fobi mot djur. Så är lätt att av misstag förvärra situationen eller inte kunna fånga upp signaler på rätt sätt.

Comment

Jag skulle aldrig göra det utan terapeut. Min fråga var egentligen bara om det skulle vara en framkomlig väg för de som lider av fobi, att en biolog samarbetar med en terapeut.

Comment

Working...
      X