Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finns det något namn för min fobi?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Finns det något namn för min fobi?

Hej!

För utom min asperger med viss adhd så har jag en svår fobi mot vissa människor. Detta här låter kanske helt puckat men jag har fobi för folk som inte tycker om husdjur eller är rädda för djur. Jag vet att det låter illa och jag försöker att ha förståelse för er som har fobi för olika djur. Men jag klarar inte av att vara bland människor som är rädda för att exempelvis gå ut i skogen för dom kan träffa på en älg eller en björn eller något liknande.

Troligen är min fobi så att jag har fobi för människor som inte beter sig naturligt och som är hyper rädda. Finns det något namn på detta?

Ps. Jag menar inget illa mot er som är hundrädda eller har ormfobi etc, och detta är inget burleskt skämt från min sida heller utan jag är helt allvarlig.

Älgar och vargar är jag inte rädd för. Älgar har jag t o m stannat med bilen för att försöka schasa in dem i skogen. Var ett gäng älgar som stod i skogen alldeles bredvid en ganska trafikerad väg, och jag ville ju inte att de skulle bli påkörda. Fast de sket i att jag kom nära viftandes och rytandes. "Va äre fö fel på honom då?" såg de mer ut att tänka stannade och vaktade ett tag i alla fall så jag kunde uppmärksamma bilförare om det behövdes, men snart gick de in djupare i skogen ändå. Hjälpte dock en räv som irrat sig ut på motorvägen att hitta tillbaks bakom viltstängslet mitt i natten en gång. Då kom polisen och stannade bakom mig. Jag hade parkerat helt säkert på vägkanten med varningsblinkers på, men de tyckte inte om det trots att de verkade tro mig att jag skulle hjälpa en räv (man skulle inte bry sig om småvilt enligt dem, men det skiter väl jag i). Jag fick dock åka efter lite kontrolluppgifter - dryga snutar.

Men skulle jag komma mellan en björnmamma och hennes ungar, så nog skulle jag bli skiträdd då allt - skulle inte du bli det? Fast det är ju inte så att jag undviker skogen för det, för om man inte smyger så upptäcker björnarna oss före att vi upptäcker dem, och de undviker att möta en. Hundar är jag inte rädd för, för jag kan lätt läsa deras avsikter, och om jag utstrålar rätt energi till okända hundar så märker de direkt hur jag är och då blir de aldrig oroliga heller.

Jag vet inte om det finns ngt särskilt namn för just den fobi du beskriver. Är du säker på att det är en fobi, dvs att du blir rädd för sådana människor, för det är ju bara då det kan kallas för fobi. Det är inte istället så att du känner mer irritation på sådana människor - vilket då inte egentligen är en fobi. Känner du så för mig, för att jag inte skulle vilja hamna mellan björnungar och dess mamma - eller för att jag försökt schasa iväg djur från vägarna (det har ju varit i all välmening för deras bästa).

Vi har förresten tama talgoxar ute på gården också. De äter gärna ur handen, och på vintern kan de sitta lite extra länge ibland för att värma fötterna. Fast jag favoriserar inte, utan ser till att alla sorters fåglar får sitt.

Jag har inte de problem du beskriver angående andra människor som är rädda för djur. Däremot kan jag bli riktigt irriterad på folk som inte respekterar djur och beter sig illa mot dem.

Comment

Vilka fina händelser du beskriver. De gör mig glad i en annars så regnig torsdag. Jag mår dåligt av att vistas bland människor som inte kan med djur. Undviker fester där husdjuren inte får vara med. Kommer en kompis som har hund hem till mig utan sin hund får denne vända och åka för att hämta hunden. Fick en kompis från Norrköping att åka 15 mil för att få med sig hunden.

Comment

Working...
      X