Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fobi för insekter

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fobi för insekter

Finns det fler här med insektsfobi? Det har blivit bättre, betydligt bättre men jag känner mig fortfarande utsatt för övergrepp när en insekt sätter sig på mig. Fy fan vad obehagliga! Jag har ju blivit illa tvungen att utsätta mig för min rädsla och på så vis jobba med den då jag inte kan undvika de små liven. Inte ens på vintern för då syns de inomhus istället. Vår och sommar är dock givetvis värst.

Jag brukar hyperventilera, känna stark panik/rädsla, pulsen går från 0 till 100. Vid insektstäta områden börjar jag nästan gråta.

Nu för tiden om till exempelvis en humla flyger runt mig, då brukar jag trycka mitt ansikte mot min pojkvän så att jag slipper se samt hålla för öronen (många låter ju) tills humlan är borta. Jag känner mig lika förvånad varje gång över att jag fortfarande är i liv efter en insektsattack.

Ja, attack. Jag känner mig nämligen attackerad. Jag vill inte, brukar jag skrika. Det skiter insekterna i naturligtvis.

Min fobi är bara inriktad på humlor och getingar alla andra flygfän gör mig inget. jag flaxar och skriker som en galning speciellt om djuret kretsar runt mig och vägrar flyga i väg. Allt mitt förnuft och fina manér försvinner helt när en geting närmar sig blir helt skräckslagen. Har hört att när man blir rädd utsöndrar man en lukt som tex getingar gillar. Så försöker va lugn men går inte så bra

Så vet hur jobbigt det är.

Comment

Hoppas att det jag skriver nu inte missförstås, för jag har svårt att uttrycka det korrekt.

Ni som har fobi för insekter, som exempelvis humlor. Är ni så rädda så att ni inte vågar gå ut en härlig sommardag? Har ni försökt att lära er något om hur insekter lever och vilka som finns i Sverige etc?

Kanske en dum fråga men jag tror att ju mer man lär sig om en sak desto mindre rädd blir man, eller har jag fel?

Comment

Working...
      X