Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vårdrädsla igen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vårdrädsla igen

När jag flyttade till en annan stad och annat landsting sa jag upp alla mina vårdkontakter och började på ny kula. Det var skönt men nu har tyvärr tillvaron kommit ikapp mig. Jag har fått en massa symptom och skit som måste utredas och går med mycket fysisk smärta och behandlingen har antingen inte hjälpt eller så tål jag den inte.

I takt med att jag börjar må sämre fysiskt börjar jag också må sämre psykiskt igen. All ångest och alla situationer som jag klarade som frisk börjar rulla tillbaka snabbt igen och jag har om inte lika mycket ångest som för ett par år sen så något däremellan.

Förut klarade jag inte läkare av vissa slag. Nu börjar det bli fler och fler typer av vårdpersonal som jag inte klarar. Har brutit ihop flera gånger när jag träffat vårdpersonal och för varje gång blir det värre. Mår dåligt över vad de skriver i journalen. Pladdrar som fan när jag är där men en del saker skriver de som inte stämmer. Vet inte hur jag ska komma ur den här onda cirkeln. Svårt att söka vård för att man är rädd för vården. Svårt att få hjälp med de symptom man ursprungligen sökte för.

Vad jobbigt det låter. Jag har noterat i min journal att jag är vårdskygg. Men det är för att jag inte klarar att bli inlagd. Inte så mkt för att möta ny personal. Å andra sidan känner jag igen det där med obehaget av vad de skriver i journalen. Så för ett halvår sedan begärde jag in dem. Ingen rolig läsning.

Jag vet hur svårt det är att träffa en bra psykolog. Brukar ta ett tag att hitta någon som man känner att man kan anförtro sig till och få tillit till.

Men kanske är det det som du behöver prova. Se om du inte kan stöta på rätt person.

Se om du i samtal kanske kan komma fram till vad det är som ger dig obehaget när du är i kontakt med vården.

Beställ hem dina journaler. Jag blev i alla fall positivt överraskad över att det inte stog så illa som jag hade föreställt mig

Comment

Working...
    X