Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fobi kring gaser

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fobi kring gaser

Hej!

Jag är en tjej på 20 år som aldrig haft ett förhållande med en kille. Men nu när har jag har träffat en potentiell kille så börjar tankarna kring detta som jag sedan länge haft oro över och ser som en fobi. Jag är jätte orolig inför att göra alla de där sakerna som tjejer inte "ska" göra. Jag har mått jätte dåligt för detta en lång tid. Att jag har så mycket gaser och fiser mycket. Jag rapar mycket också. När jag ska träffa folk kan jag tänka på detta hela kvällen om jag känner att jag måste gå på toa tex, för att släppa väder eller liknande. Jag svettas bara jag tänker på det. Jag vet inte vad jag ska ta mej åt för den här fobin. Jag tänker att jag aldrig äns kommer kunna bli ihop med en kille eftersom detta är ett sådant stort problem. Jag vet att jag behöver rapa ibland om att jag får gaser och jag har svårt att kontrollera detta. Har träffat en läkare som bara konstaterat att jag är laktosintolerant men ändå äter jag aldrig mjölprodukter. Jag har testat med olika tabletter och piller från apoteket men känner ändå att detta inte hjälper. Jag vet inte om jag någonsin kommer klara av att göra nr. 2 hos en kille... Mår så dåligt över detta.

Finns det tips eller kanske killar som kan ge mej lite åsikter på om hur ni ser på detta? /förlorad

Hej Djuli!

Alla människor drabbas av gaser. Det är helt naturligt. Gaser är en del av nedbrytningsprocessen av födan i mage och tarmar. Viss mat och dryck ger gaser än annat. Kål och andra grönsaker, samt läsk, är kända gasutlösare. Om vi har problem med t.ex laktosintolerans och eller IBS, kan vi drabbas av ännu mer problem med gaser.

Man bör förstås visa hänsyn, både mot sig själv och andra, och inte "braka på" hursomhelst, oavsett situation och sällskap. Viss diskretion kan absolut vara en fördel. Men ibland går det inte att undvika att det blir lite ljud, och då är det som det är. I sådana lägen kan det vara bra att försöka hålla i minnet att det trots allt är naturligt, och att det drabbar alla. Både killar och tjejer, män och kvinnor, okända och kända, unga och gamla, fattiga och rika.

Även djur drabbas av gaser, f.ö. Min collievalp Cherie ( nu drygt 10 månader ) blev t.ex rejält förvånad första gången hon själv råkade ut för gas i magen..!

Om du har väldigt jobbigt med det här, och kanske med annat också, skulle du nog ha nytta av att gå och prata med en terapeut. Din husläkare kan hjälpa dig med en remiss, om du berättar om dina problem och tankar kring det här med gaser.

Jag är man och snart 53 år. Jag har själv IBS ( en magtarmsjukdom ) och är laktosintolerant. Båda dessa sjukdomar ökar risken att jag får uppsvälld mage, rapar och får problem med gaser. Min partner har också dessa sjukdomar. Men vad vi kan äta och inte äta, varierar mellan oss. En del av det hon kan äta, kan inte jag äta, och tvärtom.

Att gå på toaletten är en naturlig del av livet. Alla gör det, även människor som är tillsammans i relationer. Har man problem med sin mage, och eller kanske blåsan eller underlivet, går man sannolikt på toaletten oftare. Måste man, så måste man. Jag gör det, och min älskade hjärtevän gör det. Ingen av oss reagerar över det. Vi har f.ö pratat en del om våra struliga magar, både under tiden vi lärde känna varandra, och efter att vi blev ett par.

Prova dig gärna fram till vad det är som ger dig mest gaser, och försök sedan minska intaget av dessa saker, eller undvik det helt. Jag undviker läsk, de flesta grönsaker, vanlig mjölk och glass av riktigt hög kvalitet ( pga att det är för mycket grädde i den ). Jag blir väldigt gasig av läsk, och gaserna kan göra rejält ont. Glass som det inte är så mycket grädde i ger mig visserligen lite gas, men samtidigt bidrar det till att hålla min tröga mage igång. Därför äter jag gärna glass varje dag, och som glassälskare är ju inte det så dumt..!

Var rädd om dig!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Du har fått bra svar av stratocaster. När du testade dig för latosintolerans hade du du ätit laktos fri kost? Om man utesluter laktos och sen gör ett sånt test kommer det visa att man inte lider av laktos även om man är laktosintoplerant. Så vill du verkligen veta om du är laktos intolerant skall du få i dig laktos en period och sen utföra testet.

Comment

Djuli, jag har varit i din situation... När jag var tonåring (är född -90) led jag av fruktansvärt jobbiga tvångstankar/OCD, som handlade precis om ditt problem. Dock hade jag också väldiga problem att prata om det, eftersom det hela är lite... pinsamt? Och att konstant oroa sig för att råka fisa eller att magen skulle göra något ljud är väl knappast normalt, tänkte jag... Detta blev givetvis bara värre och värre, till den punkt att jag fick social fobi och blev utbränd...

Hoppas att jag kan hjälpa dig på något sätt, för jag tror nämligen att du lider av (förlåt om jag låter som en läkare nu) något liknande som jag gjorde (tvångstankar, "fixidéer"). För mig hade jag bara de där jobbiga tankarna när jag befann mig kroppsligt nära andra människor (du förstår kanske varför ). Och tilläggas bör att det var just mina tankar som utlöste fisar eller konstiga ljud från magen, p.g.a. den enorma oron jag hade. Det låter väl helt sjukt egentligen, men stress påverkar ju magen...

Hursomhelst, när jag var hemma med familjen eller helt enkelt ensam utan folk omkring mig så var jag helt normal, alltså inga problem med magen eller något. Hur är det för dig då? Om du inte har gasproblem när du t.ex. är ensam hemma så är det ju något psykologiskt och inte att du typ är allergisk mot någon mat...

Comment

Working...
        X