Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kniv fobi?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kniv fobi?

Växte upp med en bror som var lite speciell. Minns hur han jagade mig med knivar runt huset. Vi ett tillfälle satt han kniven mot min hals och tryckte till, satt dock handen i mellan så kniven skar in i mitt finger. Efter denna händelsen har min rädsla växt. MEn som värst är den nu. Kniv rädslan har övergått till rädsla för sprutor. För något år sen när jag tog en spruta var de inte så farliegt, var ltie rädd o darrig, gången efter de var de lite värre. Nu ca 7 sprutor senare gråter jag som en galning, skakar, dar mig undan och får känslan av att sprutan skadar mig. Är rikigt pinsamt när man ska ta blodtest eller liknade att en tjej i min ålder gråter. Snälla bara säg hur jag blir av med den

Hej ella282!

Du har varit med om riktigt obehagliga händelser. Det din bror gjorde mot dig med knivarna utsatte dig för ångest, inte osannolikt även dödsångest. Sådana händelser brukar kunna sätta spår i oss, både i våra kroppar och i våra själar. Man brukar tala om att man utsatts för ett trauma, och efteråt brukar man kunna må väldigt dåligt. Det är dock inte säkert att man mår dåligt omedelbart efter traumat, utan detta kan komma smygande stegvis, ibland ganska långt efter den traumatiska händelsen. Man kan få till synes omotiverad ångest, vredesutbrott, fobier etc etc, och detta är en fysisk och psykisk reaktion på det otäcka man varit med om. Detta kallas för en posttraumatisk stressreaktion.

Posttraumatisk stress, förkortat PTSD, och diverse fobier, går att bli av med med hjälp av terapi. Om du berättar för din husläkare, eller vårdcentral, hur du mår och känner, får du hjälp med en remiss till en terapeut. Det är viktigt för dig att du får prata ut om det du varit med om, och att du även får en chans att beskriva dina rädslor för knivar och sprutor för någon som är kunnig och som kan hjälpa dig.

Du kan bli av med dina rädslor!

Var rädd om dig!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Working...
    X