Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är detta en fobi??

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är detta en fobi??

Jag har alltid tagit noga hand om mina tänder och känt att hål i tänderna är lite av ett skräckscenario. Men på den senaste tiden har detta eskalerat till att bli någon slags löjlig besatthet!!

Jag tror det var i samband med att jag blev för gammal för gratis tandvård som det hela gick över styr. "Det skulle kosta mycket pengar om jag fick hål i tänderna.."

jag började då bli extra noga med min munhygien. Började borsta tänderna 3-4 gånger/dag samt använda tandtråd och flourtabletter efter varje måltid.

Och det är ju inget dåligt med det, att ta extra hand om sina tänder. Men nu har det blivit ännu värre.

Jag är livrädd för att få hål i tänderna. Drömmer mardrömmar om att jag tappar alla tänderna, att de ruttnar bort, att jag har enorma hål och tandvärk och ger mig iväg till tandläkare som meddelar att de inte går att rädda. Så det slutar med att de måste dra ut allihopa!

För lite mer än två veckor sedan ungefär började jag känna en molande dov men ändå svag värk i hela överkäken och fick naturligtvis panik! "shit,shit,shit jag har säkert håll i varenda j*vla tand!! "

Gick till tandläkaren som försäkrade att jag INTE har något hål, därremot håller mina visdomständer på att växa ut.

trots att jag nyss varit hos tandläkaren och fått bekräftat att mina tänder är friska kan jag ändå inte sluta nojja. Borstar tänderna efter varje måltid nu, plus tandtråd plus flourtablett.

När jag äter sockerrika saker kan jag nästan känna hur kaviteterna börjar bildas. Som sagt, det är ju en bra sak att ta hand om sina tänder men det är väldigt jobbigt att gå runt och oroa sig över det hela tiden

Vad är detta för galenskap?? Håller jag på att utveckla en slags fobi?

Och vad gör man åt det? Går det att "bromsa" innan det bli ännu värre??

Tacksam för svar!

Comment

Hmm... Det låter nästan som en slags tvångstanke, jämför med den som "måste" tvätta händerna en gång i kvarten. Det känns för mig lite som "hypokondri light" då du inbillar dig och nästan letar efter symptom som indikerar fel på tänderna.

Den här typen av tångstankar borde ha en slags bakgrund. Säg, har du tandläkarskräck? Eller har du varit med om någon slags trumatisk situation som har samband med tänder eller liknande?

Comment

Tack för ditt svar NORM!

Nja, jag har inte tandläkarskräck, det är snarare så att jag skulle vilja gå dit en gång i veckan bara för att försäkra mig om att jag inte har några hål. (men det är ju för dyrt liksom)

Jag vet faktiskt inte vad det beror på. har ifs flera familjemedlemmar som har tandläkarskräck och jag en sak jag fått höra genom åren från dem är "ta hand om dina tänder för guds skull! Att får problem med tänderna är INTE kul!"

Kan kanske vara på grund av det...vet inte ..I alla fall känns det som denna tvångstanke/hypokondri eller vad det nu kan vara är i det skede då det utvecklas till ett riktigt problem. Det måste väl gå att ..ja typ mota bort det innan det slår rot ungefär?

Comment

Okej, då är jag med. Antagligen ligger det med sedan barndomen att du fått lära dig att tänderna är livsviktiga, det kan uppstå tvångstankar på det viset.

Det som brukar vara lösningen för många är samtalsterapi för att bli av med ett givet beteende.

Comment

Oh darn it! Så nu har jag verkligen börjat utveckla tvångstankar också

Jaja, lika bra att ta tag i det när man ändå är igång.

Comment

Borstar du tänderna 3-4 ggr om dan? Oj... Jag hade massor av tvångstankar förr framför allt. Värst var det nog för lite mer än tio år sen. Jag blev av med många av dom, men dom var liksom del i ett "mönster", där nästan allting jag gjorde påverkades.

När det är något så specifikt kanske det inte bara är att släppa det. Att prata om det och kanske utmana sig själv ibland att inte vara så nitisk?

Comment

Minst 4 gånger om dagen Ja, det är väl lika bra att ta upp det med terapeuten det också Stackars lilla människa, hon får allt jobba för pengarna

Comment

Haha - det ska hon göra också

Comment

Har samma problem som dig, som en slags tandfobi.

Comment

Kan ju upplysa dig om att du borde läsa på lite om vad flour/flouride gör och även andra toxiner. Inte bara mot dina tänder utan även skelett och hela kroppen och funktioner i din hjärna. Rena rått giftet, så avstå från allt som har med flour att göra! Denna värld vi lever i är verkligen inte som vi tror.

Här har du lite svar på vad toxinet flour gör mot dig och din kropp ->

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000001&conference=104 00000000000012&posting=19500000004176386

Må väl, lev väl och ta hand om dig!

MVH / TmD

Comment

Jo, Jag vet att klor inte är bra i många avseende men det finns inte en chans i världen att jag skulle kunna avstå from mitt maniska tandborstande just nu. Det är lite av ett sekundärt problem nu. Får ta tag i det senare, får väl se det som en dålig vana i stil med rökning^^

Comment

Klor??:S FLOUR menar jag ju!!

Comment

Hej Alea!

Att borsta tänderna med fluortandtandkräm är absolut inte farligt för hälsan! Dessutom är det ett utmärkt sätt att behålla den tandhälsa man har. Flouren hjälper faktiskt till att reparera småskador och förstadier till hål, innan de hinner utvecklas längre och bli riktiga hål. Detta har min tandläkare noga förklarat för mig. Hon lärde mig dessutom att det inte är bra att borsta tänderna mer än två gånger per dag, eftersom det riskerar att slita på tandköttet.

Många har inte optimal teknik när det gäller att hantera borsten, jag själv är inget undantag, och då är det lätt hänt att bli "överentusiastisk" med tandborsten och på så vis blotta tandhalsarna. Gör man det, drabbas man lätt av ilningar o.d, och man kan dessutom lättare få inflammerat tandkött. Lagom är alltså bäst. Borsta två gånger per dag, men skölj munnen, gärna med tandkräm, när du ätit. Skölj heller aldrig ur munnen helt efter tandborstning, utan lämna en del tandkräm kvar. Det reparerar tänderna, och det är flouret som gör det jobbet.

Har du, som jag, lätt för att drabbas av ilningar, använd tandkräm av "sensitive" typ. En extramjuk tandborste är också att rekommendera. Ett besök hos tandläkaren per år är dessutom en vettig regel. Då hinner man få stopp på eventuella dumheter innan de har hunnit bli stora, plågsamma och dyra.

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Det där har man ju hört, att flour ska vara skadligt på olika sätt. Lite skrämmande faktiskt. Man ska inte vara så naiv att man tror på allt gubbbar på myndigheterna säger åt en är sanning. Egentligen borde man ha ett eget laboratorium som man kan lita på.

Jag använde tandkrämer utan flour för länge sen. Kanske man ska kolla upp det igen.

Comment

Working...
                              X