Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alkoholfobi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alkoholfobi

Hej! Är 20 år fyllda idag och är livrädd för alkohol. Så fort jag vet att min pojkvän dricker eller om vi bara börjar diskutera vid bordet om alkohol så blir jag illamående, får högre puls och fram för allt blir så fruktansvärt ledsen.. Gråter varje gång min pojkvän är ute, börjar gråta då han åker och gråter även dagen efter då han är bakis.. Nästan värst dagen efter... Detta har bara blivit värre och värre.

Allt började då jag fick panikångest på ett disco på högstadiet, allt blev så obehagligt och fick sådanan kraftiga overklighetskänslor så jag började undvika allt med hög musik, mycket folk och blinkade lampor. Samma år hade jag min första fylla och kände då att jag fick EXAKT samma overklighetskänslor av alkoholen som jag fick av discostället så sen dess har jag vart rädd för att bli full och därför aldrig druckit mig berusad.

Det har som fungerat bra att umgås med folk som vart påverkad ändå, bara det att jag avstått men på gymnasiet då det blev massa studentfester kunde jag inte följa med så blev hatisk på mina vänner varje gång de gick ut.. Kändes som de valde alkoholen och festerna föra mig.. Sen dess är det ett rent helvete. Nu är det så jobbigt att bara att man prata om alkoohol med mig så börjar jag nästan gråta.. Så himla jobbigt.

Någon som snälla kan hjälpa mig?? HAr gått till min kurator och pratat om det, men hon säger bara "utsätt dig för det" Men detta är inte likt någon annan fobi jag har ( har bl.a kräkfobi och agorafobi). Så vet nån hur jag ska gå till väga?

Kram Linnea

I samband med att man har kräkfobi (emetofobi) så kan man blir rädd för alkohol, emn då att man är rädd för att det ska leda till att man själv elelr någon annan ska spy.

Så beror lite på om det verkligen är en enskild fobi (vilket det låter lite som) eller om det hör ihop med kräkfobin. Är du rädd för att folk ska kräkas när dom dricker? Eller hur/vad tänker du då? Hur länge ahr du haft kräkfobi? Hur kom det sig att du blev rädd öfr att kräkas? - hände det nåt speciellt någon gång?

Förstår om du har fått fobin pga overkligehetskänslorna. är inte allt för ovanligt att bli rädd för saker pga overkligehetskänslor.

Jag har också kräkfobi, dricker inte heller längre, delvis pga fobin men främst andra anledningar, fast jag lyckades ju börja drick trots fobin. Men när jag dricker och börjar bli påverkad, då tappar jag känseln i kroppen och det tycker jag inte om!

Det finns ju KBT-behandlingar mot alla möjliga fobier, som går ut på att utsätta sig för det man är rädd för gradvis. Inte pang på. Så din kurator tänkte nog ledvis rätt men det är inte så enkelt att utsätta sig för nånting man är rädd för, oavsett vad det är (går emot ens överledvnadsinstinkter vi har programmerat i hjärnan). Kuratorn är kanske inte rikt rätt person för att behandla din fobi. ta kontakt med vårdcentral eller direkt till en psykolg som utför KBT-behandling, så att du kan försöka få hjälp med dina problem! Man ska inte behöva må dåligt i onödan om man faktiskt kan förbättra saken.

(jag har gått en KBT-behandling mot kräkfobi btw)

Comment

Jag är främst rädd för alkoholen i sig och dess påverkan på psyket. Tror det hänger starkt ihop med overklighetskänslorna. Jag blir arg/rädd och fruktansvärt sårad när jag vet att någon jag tycker mycket om(familj, pojkvän och nära vän)dricker. Jag hatar bara alkoholen så sjuuukt mkt.

Jag började få kräkfobi efter min senaste magsjuk, den va så jobbig. Jag har haft illamående till och från sen jag va 11 pga ångest så kan ju ligga lite i det med eftersom jag får panik varje gång jag mår illa,har jag alltid fått.

Jag går hos "samtalsbyrån" kvinnan där har hjälp mig jättemycket med min agorafobi och min generelle ångest. Kan och vill mycket mer nu efter ett år. Men nu när jag gick dit igen för dethär så sa hon "Det är samma tillvägagångs sett nu som med de andra jobbiga sakerna, du vet hur du ska tänka och vad du ska göra".. Men detta känns sååååå himla jobbigt. just partyställen och krogen var ju de som utlöste min panikånget så det är ju liksom det allra jobbigaste och det som vart jobbigast längst och som även har blivit så mycket värre med åren..

Comment

Låter inte alltför konstigt att du fått kräkfobi pga det du har berättat. Speciellt det med overklighetskänslor. Och då vanligt att få panik om man mår illa om man har fobin...

När var det du hade magsjukan?

Behandlingen för kräkrfobin gör undegär på samma sätt som ni gjort tiidgare troligen, då måste ju ha kännts jobbigt då men du tog dig igenom det! Du vet att du har klarat det en gång, aölltså borde du kunna klara det igen! Men man får göra småsteg. Kanske börja med att bara ha alhol i hemmet utan att någon dricker det? Och sen kanske att din pojkvän dricker typ en folköl eller något lätt när ni båda är hemma? Kanske är tillräckligt jobbiga övningar för dig i början? Om ni inte redan har bestämt övningar att göra.

Comment

Working...
        X