Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flygfobisk sambo - tips och råd sökes!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flygfobisk sambo - tips och råd sökes!

    Hej!


    Som emetofob vet jag hur otroligt irrationell man blir när det gäller ens fobi, men detta handlar inte om min fobi, utan sambons fobi. Han är helt hysteriskt galet rädd för att flyga.


    Jag har mina misstankar om att det hela handlar om kontrollbehov i kombination med rädsla för att behöva kräkas - han åker inte heller buss eller tåg om det inte är "under pistolhot". Grejen är som sådan, att detta börjar påverka hela familjen då jag är enormt glad i att resa och även vill att barnen ska få de möjligheterna. MEN: jag vill resa tillsammans med min sambo, inte utan honom.


    Han vägrar gå i någon form av terapi för detta då han hävdar att det ändå inte går att fixa och att folk med "riktiga" problem ändå har högra prioritet etc etc. Ett tag gick det t.o.m så långt att han menade att ville jag resa, ja, då var det nog bara att göra slut. Vad gäller barnen fick han ett tag för sig att jag kunde välja vilket av de två barnen jag ville resa med så att "det iaf blev ett kvar" om vi dog. (Det var upp till mig att avgöra vilket barn jag ville riskera dö med...)


    Hur som. I födelsedagspresent fick jag en STOR gåva av min sambo: vi bokade flygbiljetter till hela familjen för sommarsemester. Redan då (i februari) började han kallsvettas och nästan gråta vid tanken på sommarens flygning. Jag är helt galet tacksam över att han gör detta för oss alla - vilket jag även upplyst honom om MILJARDER gånger när detta kommer på tal.


    Fråga blir dock: HUR hjälper jag till och stöttar honom inför och under dessa två flygningar? Snälla, kom med tips, för jag vill verkligen göra rätt och inte sabba inför framtiden...



  • #2

    Antar att han aldrig har suttit i ett flygplan då?


    Comment


    • #3

      Jag själv har flygfobi som grundar sig i rädslan för att kräkas och för att jag har kontrollbehov.


      Jag har dock flygit ett antal gånger fast nu var det längesen sist. När jag flög så var det inga problem, man oroade sig i onödan. Jag tog lugnande medel, som man kunde köpa i en vanlig affär, så dom var inte speciellt starka.


      Terapi är nog det som skulle hjälpa mest faktiskt. Varför vill han inte? Det kommer ju bara göra situationen bättre för han. Han har inget att förlora ju.


      Annars kan han säkert kunna få något lugnande att ta ifall han besöker vårdcentralen.


      En sista utväg är att supa på innan avfärd. Kanske inte är det bästa sättet att dämpa sina känslor på, men det är alltid nåt och det är ju bara tillfälligt. Fast han kanske blir avvisad från flyget ifall han blir för full...


      Comment


      • #4

        Jag har nästan flygfobi. Jag satt senast i ett plan för 15 dagar sen och det var mindre trevigt. Mitt obehag av att flyga grundar sig i ett krav på kontroll. Om jag själv skulle flyga planet skulle jag inte känna en oro men att överlåta mitt liv i någon annans händer som jag inte har träffat, och känslan över att vara maktlös om något går fel gör mig orolig. Jag skulle anse mig själv som en flygvan person med närmare 200 timmar i ett flygplan sammanlagt men jag har alltid kännt ett obehag. Mitt sätt att klara mig igenom flygningar brukar bestå av en Stesolid (valium) innan flygplatsen, en stesolid strax innan boarding samt en propavan/imovane på planet. Det tar helt bort min oro och jag hamnar i djup sömn efter 15-20m. Därför är det viktigt att inte ta propiamazine innan jag sitter ner på planet.


        Medicinering kan hjälpa din sambo men du bör ta det i samråd med en leg.läkare


        Comment


        • #5

          Jag vet att hela poängen med fobier är att de är irrationella och att fakta hjälper föga för de drabbade, men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är ganska lustigt med flygfobi. I stort sett alla med flygskräck nämner kontrollbehovet och att det inte hade varit något problem om de fick styra planet själva, trots att alla vet att flygplan är mångt mycket säkrare än bilar. Varför dör så många i bilolyckor? De kör fulla, de kör för fort, de blir distraherade... istället har flygplan utbildade heltidsproffs, som för det mesta överlåter jobbet till kraftiga datorer som tusentals experter jobbat i årtionden för att göra så perfekta som möjligt.


          Helt enkelt är flygplan så säkra PRECIST ENBART tack vare att amatörerna i passagerarsätena inte har någon kontroll alls. Inom min livstid kommer bilkörandet överlåtas helt eller delvis till datorer också, och dödstalen kommer störtdyka. Förhoppningsvis utan att allt för många blir lämnade hemma pga sin skräck, hoppas du kan övertala din sambo att testa terapi ändå.


          Comment


          • #6

            Har han också emetofobi?

            Antar också att han aldirg åkt flyplan? Eller tåg? Buss och bil då? Åker han det?


            Det kan vara bra att ta reda på orsaken till att han är rädd för att flyga, om det är för rädd för att kräkas eller rädd för att planet ska störta och dö. För då kan man nog göra olika åtgärder för att förbättra situatiionen. Åksjuketabletter och åksjukeplåster finsn som bruakr fungera bra för alla sorts transporter. och det finns kärkpåse och toa på plan (kan kännas säkrare att veta).


            Men om det är av den andra orsaken så måste man göra andra åtgärder, då är dte nog mer åt kbt, terapi-hållet. Alla ska få gå på terapi om man behöver, oavsett problem. Finns dom som går för myckey mindre problem. Ni kan t.ex. gå till en privat psykolog, då tror jag inte det sker någon ''prioritering''.


            Om det är av andra orsaken skulle ni kunna göra lite träningsövningar inför resan! (övningar jag själv skrivit)


            (1) En övning som kan vara br atta börja med är att ni bara sätta er i bilen/bussen och åka till flygplatsen, utan ni ska resa nånstans, kan gå in på flygplatsen ch bara strosa runt lite där, gå till gaten ni ska gå till vid resan, och sedan åka hem igen, och göra det några gånger tills den biten av resan inte känns jobbig längre.


            Jag kommer först att beskriva 2 kortfattade likannde övningar. Välj det som känns bäst men gör annars gärna båda.


            Den kortaste: sitt (upprätt) i en fåtöj/soffa/stol och föreställ att man sitter på ett flygplan, (först på marken och sedan i luften) och sitta lugnt och vila i stolen, andas sakta och djupa andetag, gör detta i 5-10 min. Ska ha stängda ögon under hela övningen! Får bara öppna efter 5-10 min. Sträck lite på er så det känns skönt i kroppen, och sedan innan man öppnar ögonen ta 3 stora andetag; ta djupt andetag, håll andan i några sekunder, blås ut, låt gå 2-3 sekunder, ta ett nytt djupt andetag och uppreda samma 3 gånger.


            Den längre övningen:

            Sitt hemma (upprätt) i fåtölj/soffan/stol och bara sitta still och TÄNKA att man sitter på planet (stängda ögon under hela övningen!), och läsa dessa instruktioner högt för honom (fast får ändra på aom du vill läsa det som att bara han ska göra allt eller om det är hela familjen, alltså säga du eller ni), ta korta pauser i meningarna när det kommer en punkt (sekunder).

            Tänka att ni har åkt till flygplatsen, ni har gått igenom att säkerhetsterminaler och gått till gaten, där vänatde ni i vänthallen tills dörrarna öppnades till flygslussen. Sedan gick ni i flygslussen, steg ombord planet, satte i handbarge över stolen i hyllan eller under stolen, sedan att ni sätter er ner i sättena och tar på er säkerhetsbältet. Nu väntar ni på att planet ska starta. Motorerna börjar brumma men planet står ännu stilla. Nu börjar planet röra sig. Planet rulla. Det gör en sväng åt höger, fortsätetr sedan framåt, och gör sedan en sväng till mer till vänster dne här gången. Planet stannar upp i några sekunder. Nu börjar planet rulla fram och accelerar (som när man accerlerar med bilen) och det börjar gå fortare, Man känenr att man trycks lite bak i sätet. Det känns nu som att planet tar avstats och lyfter upp i luften. Man fortsätter tryckas lätt bakåt i sätet och kan känna en lätt pirr i magen. Ju högre ni stiger destå mer tryck i öronen känner ni. Det slår lock, Förställ att ni gör åtgärd mot det - bestäm själv vilket (hålla för näsan och blås ut, tugga tuggumin, haft proppar i öronen sedan ni steg på planet eller annat).

            Nu har planet kommit upp i höjd och strax hör man ''plinget'' för att man kan ta av sig säkerhetsbältet om man vill. Fortsätta sitta där och försöka slappna av, ta sakta och djupa andetag (och fortsätta med det i 5-10 min). Nu hör man plinget så man ska sätta på sig bältet igen och förbereda sig för landning. Planet börjar sjunka i höjd och då känns lite mer av den hissande känslan i magen. Nu stöter planets hjul emot marken och börjar bromas in kraftigt, man känner motstånd i stolen. Planet har nu saktat ner och rullar med samma fart som innan ni rullade ut på flybanen. Nu rullar planet sakta in till flygplatsens flygsluss, och stannar upp helt. Plinget hörs ännu en gång och nu är det dags att knäppa loss sig, ställa sig upp och ta bargaget. Ni får nu ställa er i kön för att gå ut ur planet (alla vill ah samtidigt så blir fullt i gången) och det hela tar några minuter, MEN NU kliver ni ut ur planet, går igenom slussen, går ut ur gaten, hämtar erat bagage och sedan går ut ur flyplatsen. Ni möts av varm luft och ställer er i solen och njuter medan ni väntar på taxi/buss till hotellet. Föreställ den varma solen och luften i 2-3 min. Sträck lite på er så det känns skönt i kroppen. Ta sedan 3 djupa andetag (se hur i övning ovan!) och öppna sedan ögonen.

            Gör övningen (första eller andra) först 1 gång i veckan i några veckor och sedan varje dag de sista veckorna innan resan!


            En sista övning ni skulle kunna gör om det går:

            Ring en flygplats och fråga om man skulle kunna få gå ombord på ett plan för teraputiskt syfte (med uppsikt av flygpersonal), bara gå runt och kolla runt i planet.

            Men jag vet inte själv vad om det går bra eller inte, men man kan alltid fråga!


            Blev långt inlägg. Något av det här kanske kan hjälp!


            Comment


            • #7

              Sas har väl någon kurs man kan gå mot flygrädsla.. eller dom hade iaf. kanske vore något? jag är också livrädd för att flyga. Inte för att planet ska krascha utan för höjden och att man är instängd och inte kan gå av om man mår dåligt. Sen vetskapen att man flyger bort från tryggheten. Kanske börjar må dåligt och vill hem igen men det går ju inte.

              Jag tycker det är obehagligt. Har aldrig flugit ens var nära en gång men fick panik innan jag ens hade bokat biljetter haha.


              på youtube finns de ju många filmer osv för att hjälpa mot flygrädslor. särskilt om man är rädd för just att man inte känner att man har kontroll över flygplanet och tror att man ska krascha. för mig hjälpte dom inte så mycket eftersom jag inte rädd för just detta med säkerheten osv.


              http://www.youtube.com/watch?v=ayXvS5b9jVE


              Comment


              • #8

                leta på nätet efter någon som gått i terapi och som nu flyger utan problem finns många såna historier och visa honom. Alla reagerar olika vid panik, så det som är rätt för mig kan vara helt fel för dig. Fråga honom hur han vill att du ska göra/vara. Ni kan tex be flygvärdinnan förklara för honom om de olika ljuden som förekommer mm om det skulle göra det lättare. Och som fler här säger bottnar flygrädsla nästan alltid om kontroll man är helt i händerna på två personer om de gör fel eller blir sjuka så har man problem.


                Och ingen alkohol, det kan tyvärr ibland förstärka paniken. Och tro mig ingen vill sitta i ett plan med någon som är full som får panik, eller som spårar ut. Har gjort en sådan resa och det var inte kul för någon. Det var inte långt ifrån att personer hade fått trycka ner henne på golvet och sätta buntband på henne för säkra tryggheten ombord och få övriga ombord lugna.


                I värsta fall gå till en läkare och be om lugnande. Det bästa vore såklart terapi men om han vägrar ja då får han antingen stanna hemma eller genomlida resan. Jag personligen hade inte avstått resor pga min mans fobi. Varför ska hans fobi sätter hinder för dig och era barn?


                Comment


                • #9

                  Det finns flera kurser som lär en att hantera både flygrädsla och flygfobi. En anhörig till mig var med om en svårt flygincident för många år sedan i USA. Efter att hon kom hem till Sverige vågade hon aldrig mer att flyga. Men så fick hon ett jobb som innebar många och långa resor med flyg. Tack vare en förstående chef fick hon gå på en flygrädsel kurs som jobbet betalade. Hon älskar väl inte att flyga nu heller , men hon kan hantera att flyga i alla fall.


                  Nu finns även kurser på nätet man kan prova:


                  http://www.fritidsresor.se/inspiration/Flyg-Trygg/Flyg-Trygg/


                  Comment

                  Working...
                  X