Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon annan som har denna fobi?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Någon annan som har denna fobi?

Jag har en fobi som jag inte riktigt vet hur jag ska förklara, men det handlar om "tätt sittande bulor", det är så jag brukar förklara det men egentligen är det mycket mer än så. Dessa bulor kan finnas överallt, det kan vara i trädgårdar där man lagt rundade stenar alldeles intill varandra så de sitter som bulor alldeles intill varandra. Det finns även en tunnelbanestation i Sthlm med en sådant "konstverk" på väggen. Jag blundar varje gång jag går av där. Även svampar kan växa så ibland. Paprikors kärnhus är litegrann så, och det är också äckligt, jag måste riva sönder kärnhusen varje gång jag ska skära en paprika. Likaså måste svampar som växer ute tas sönder och allt annat också, men många gånger (t.ex. med tunnelbanestationen) så går det inte att ha sönder det. Och när jag ser sånt här så kliar det över hela kroppen och jag får verkligen panik!

Denna fobi må låta underlig, men det är verkligen jättejobbigt. Har jag sett en bild som äcklar mig kan jag inte ens tänka på den utan att må dåligt. Och sånt här finns ju över allt, det finns krukor och ramar som har tätt sittande saker på sig, det finns trädgårdar som ser ut så, det finns accessoarer, allt möjligt! Det går inte att komma undan, därför tvingas jag utsättas för min fobi ganska ofta, men trots det minskar den inte, utan blir snarare värre för varje gång.

Jag vet bara en person som har exakt samma fobi, och ytterligare två som har ungefär densamma, och vi är alla i samma släkt (kusiner och min ena bror). Utöver det har jag aldrig hört talas om någon annan med denna fobi.

1) Någon annan som har samma fobi?

2) Har denna fobi något namn?

3) Kan jag göra något för att bli av med den? Känner att det är rent konstigt att inte ALLA tycker detta är vidrigt och har svårt att tro att jag någonsin kommer sluta tycka det.

Tacksam för svar!

Hej Josie!

Jag lider av samma fobi som du gör! Jag undrar precis som du vad denna fobi kallas, hur man kan ha fått den och framförallt hur man blir av med den.

Jag kan likaså dig tycka det är fruktansvärt jobbigt att kolla på "packade" bulor/prickar/mönster. Kan verkligen rysa och må riktigt dåligt ett långt tag efter något som varit riktigt äckligt.. Det värsta för mig är hud-relaterade prickar, är det samma för dig? Typ som en grod-sort som har sina ägg på ryggen och när den hoppar rör dom sig... aah!! Jag dör bara av tanken.

Ganska intressant att du säger att dom inom din släkt är de enda du känner som lider av samma sak, det är nämligen bara jag och min syster jag vet om som har exakt denna fobi.

Om du har fått några svar skulle det vara intressant att veta! Sådan konstig fobi egentligen. Och svår för andra att förstå..

Mvh C

Comment

Hittar inget namn, och även om ovanligt så inte alls okänt, här har du massor av "Jag också!!! Trodde var ensam...."

http://health.groups.yahoo.com/group/unusualphobias/messages/427?threaded=1&m=e&var=1&tidx=1

Kunde kanske vara besläktat med "trypaphobia", som är rädslan för hål i "kluster" ("kluster" betyder i grupp så som du beskiver)

http://lysa.andysocial.com/archives/001469.html

Lite intressant att flera på den sidan pratar om syskon som har det, skulle det vara en genetiskt betingad fobi? Eller för syskon, så upplevt samma sak i tidig barndom som ger den fobin?

Comment

Vad kul att jag fått svar såhär långt senare! Jätteintressant att höra, och "kul" (om man kan säga så) att hitta någon annan som lider av samma fobi. Terapisnack91, skulle du vilja prata mer? Kanske är knäppt att vilja diskutera sin fobi med någon som har samma, men du är som sagt den första jag hittat (förutom syskon och kusiner) som överhuvudtaget kan förstå den - och dessutom lider av den också. Du får jättegärna maila mig om du vill, josies@live.se.

Comment

Har nästan samma fobi. Jag kanske missuppfattat din fobi men den fobin jag har kallas Trypofobi och de är att man blir äcklad av håll. Det kan vara så att den fobin du har är kopplad till Trypofobi. Asså att din fobi är en annan del av Trypofobi. Har tyvär inte kommit på hur jag blir av med de.

Comment

Det finns bara 2 rädslor man föds med, rädsla för höga höjder och höga ljud. resten av alla rädslor är inlärt beteende. Rädlsor som tex rädd för bubblor är ett inlärt betende dvs någon har lärt dig medvetet/omedvetet att detta är farligt. Kan ochså vara förskjutningsångest dvs du mår egentligen dåligt över något annat men på något sätt har bubblorna fått bli den felande länken. Oavsett går det att bota är det förskjutningsångest kan det ta lite längre tid än om det bara är renodlad fobi.

För bota något man är rädd för oavsett om det är bubblor, spindlar, sprutor osv är exponeringsträning dvs utsätta sig för det man är rädd för under kontrollerade former är det förskjutningsångest är det ochså exponering som hjälpr plus komma åt vad det egentligen handlar om.

Comment

Working...
            X