Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fjärils fobi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fjärils fobi

Har en fruktansvärd fobi för fjärilar. Skriker och springer när dom kommer, och skulle det komm ain en nattfjäril blir jag så hysteriskt rädd så jag rusar ut och går inte hem innan någon tagit bort den.

Varifrån jag fått den fobin vet jag inte, men den har funnits med mig sedan jag var liten.

Hur ska jag kunna bli fri detta för när jag inte ens kan se en fjäril på bild utan att stelna och få kraftigt ökad puls så inser jag att jag behöver ta tag i det.

Vill inte heller att mitt barnbarn ska bli rädd för dom genom att se mig skrika.

Vad kan jag göra åt det?

Känner igen mig i det du skriver, jag har också en extremt fobi för fjärilar, först var jag bara livrädd för nattfjärilar men fobin utvecklades och jag fick fobi för alla fjärilar speciellt dom mörka. Om en fjäril kommer in i min lägenhet så blir jag stel av rädsla, jag börjar gråta, pulsen ökar och jag får en känsla av att jag är vilse (vet inte vart jag ska ta vägen) och känner mig instängd..svårt att förklara känslan men brukar oftast kännas som att mitt liv håller på att gå under. Oftast så lyckas jag ta mig till ett rum utan fönster där jag låser in mig tills någon tar bort fjärilen. Klarar av dom ljusare fjärilarna om dom är utomhus och inte är i närheten av mig men om dom är i närheten av mig så blir jag rädd dock inte lika livrädd som jag blir av mörka fjärilar.Klarar knappt av att tänka på fjärilar bara utav att skriva det här får mig att känna en obehaglig känsla. Har däremot ingen aning vart rädslan kommer ifrån.

Comment

Hej!

Bevare mig väl.. snart vaknar dom till liv igen.. Jag kan se dom ute på håll men springer om dom kommer nära mig.. Dom vita små som är miljontals i skogen fäktar jag bort, men nattfjärilar ger mig stora skälvan.. Jag skriker och springer ut och går inte in fören den är borta.

Får ha alla fönster stängda sommartid för jag litar inte på myggnät.

Hemskt att ha sådan fobi. Tror hjärtat ska stanna varenda gång.

Comment

Känner igen en del. Jag kan inte påstå att jag riktigt har fobi för dem, men en viss sorts rädsla eller olust för dem. Speciellt nattfjärillar! Dom tycker jag inte så mycket om att se på bild helelr, fast jag får inte ökad puls eller så att jag blir rädd av det. Jag tycker på nåt sätt att de ser.. äckliga ut, typ för att dom är ludna, och formen.. Varför jag känner så vet jag inte heller, har alltid varit så. sedan jag var barn också. Vanliga fjärilar har jag inte varit lika ''rädd'' för men har blviit det under de senaste 1-2 åren. Men det har varit pga att de jätteofta vill flyg in i mig! Och jag tycker inte om när insekter kommmer för nära, dom vill/lyckas alltid krocka med mitt huvud och jag får höra högt plötsligt surrande ljud.

Jag vågar ju döda dom om jag får chansen, men lyckas inte så ofta med det, dom vill ju aldrig vara stilla..

Så jag vill inte riktigt säga att jag har en riktigt fobi för dom.. jag kanske kan ibland (inte alltid) få en lätt form av panik så att jag lämnar rummet, men jag måste inte lämna huset. och jag vågar ju ta mig in i rummet för att kolla vart fjärrilen (oavsett dess slag) tagit vägen. Jag skulle nog dessutom våga ta i en fjäril om jag måste, men vill helst inte (jag vill faktiskt inte skada dom, men jag vill inte ha dem inomhus! eller för nära mig).

Du är inte ensam om att vara rädd eller ha ett starkt ogillande för fjärrilar.

Comment

Här är en till som har fobi för fjärilar, kan inte se dem på bilder, tv eller film och än mindre i verkligheten. Jag får panik, hjärtat rusar, jag blir paralyserad eller skriker rakt ut och måste bort.

Jag vet inte heller var denna fobi kommer ifrån, men jag har aldrig liksom gillat fjärilar. Och från början var det bara nattfjärilar, men nu är det alla fjärilar..

Comment

Fy och fy .. får rysningar bara jag tänker på dom.

Minns för några år sedan då jag satt på balkongen och läste och så känns det som en liten vattendroppe på ena handen å när jag tittar så sitter där en Citronfjäril.

Ni kan inte ana vad jag skrek och fäktade. Boken for iväg , stolen välte och jag in som en dåre och gallskrek.

Skiter i vad folk tänker för jag får sådan panik.

Comment

Hej på er! Här har ni ytterligare en som är livrädd för nattfjärilar! "vanliga fjärilar har jag däremot inget som helst problem med, tycker tvärtemot om dem! Men när det gäller nattfjärilar får jag panik.. Min puls ökar något fruktansvärt bara av att se dom, och om de kommer in i samma rum som jag så fryser jag till och vet inte var jag ska ta vägen! Sen när jag får chansen springer jag fort som attan till något säkert ställe och stänger dörrar och fönster efter mig. När jag skriver detta har jag precis träffat på dom äckliga varelserna.. Sitter och tittar mig runtom i rummet nu för att det känns som dom är överallt.. Vet inte var skräcken kommer från, men det där obehagliga flaxandet, och den okontrollerbara flygningen som gör så de flyger på en USCH och de låter och ... Fy nu kliar det på hela kroppen. Våren, sommaren och hösten är en plåga.. Kan inte ha fönstrena öppet på kvällen, såklart. Och jag kan inte gå ut genom ytterdörren ens, för de samlas ju utanför vid lampan.. Och när jag får mina panikattacker så hånar folk mig, de förstår inte för fem öre hur jag känner.. Men att folk är rädda för spindlar, ja det är helt okej! Jag orkar inte med denna rösla mer.. Den tar över mitt liv! Jag vågar inte lämna rummet förrän någon tagit bort fjärilen utanför rummet. Och så säger folk "dom är ju inte farliga, det är bara en liten fjäril" jaaa jag är mycket medveten om detta.. Finns väl ingen människa som frivilligt skulle bli så rädd för något sånt här, jag vill ha hjälp men vet inte hur! Att övervinna rädslan känns helt otänkbart, inte ens i min vildaste fantasi kan jag se mig själv inte gripas av panik, springa ifrån fjärilarna skrikandes och viftandes med armarna, och tårarna som sprutar.. Fan, orkar inte med detta. En liten jävla fjäril ska väl inte få en att må såhär?!

Comment

Hej!

Skönt att höra att fler än jag har fobi för fjärrilar och speciellt nattisar.

Jag skriker och springer och vägrar gå in i rummet.

Hämtat grannar som tagit ut dom, men i går såg jag en i mitt sovrum och ingen granne fick jag tag på.

Samlade mod för att dammsuga upp den men jag hade sådan panik eftersom den skulle genom röret jag höll i.

Efter mkt andandes och tårar så tog jag mod och dammsög upp den å sedan släppte jag röret å sprang.

då kom en rejäl panikattack och sedan höll det i sig hela dagen.

Jag dammsög upp sand från kattens balja för att den inte skulle komma ut.. Jag lade röret mot en vägg för att den inte skulle kunna komma ut och så ställde jag tunga saker på röret.

Detta är så fruktansvärt jobbigt och inga fönster kan jag ha öppna.

En granne som kom in och tog bort en sa att dom är inte darliga dom bara bits och då var det kört.

Stortjöt och skrek tills den var borta.

Hatar deras flaxande och det plågar mig ju för jag vill bara ha vinter för då kommer dom inte.

Comment

Hej sorrow!

Det låter jobbigt det där! Men den typen av fobier brukar framgångsrikt kunna botas med hjälp av KBT. Kanske kan du ta upp det med din husläkare?

Var rädd om dig!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Working...
                  X