Announcement

Collapse
No announcement yet.

Partnern har en absolut sanning...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Partnern har en absolut sanning...

Jag upplever att min partner hävdar sig veta sanningen i en situation, att hen inte accepterar någon annan syn på vad som hänt annan än just sin upplevelse? Hen tycker alltså att jag måste acceptera partnerns syn och förkasta min.

Hur ska jag bemöta det?

Partnern lyssnar inte på logiska resonemang om det. Känner mig nedtryckt, förminskad o osäker.

Om du tagit upp det och förklarat hur du upplever det och din partner inte förändrat sitt beteende så finns det helt enkelt ingen grund för en relation. Du kommer med tiden att må sämre och sämre av detta.

Om en strategi inte fungerar, testa en annan. Varje gång din partner gör så, så påpeka att du upplever att han inte respekterar dig, dina känslor, dina tankar och dina åsikter. Och när din partner försöker med logik bevisa att du har fel så upprepar du som en papegoja att du upplever att han inte respekterar dig, dina känslor, dina tankar och dina åsikter. Upprepa i all oändlighet.

Jo, ett logiskt argument kan du använda. "Mina känslor är mina och de kan du inte ifrågasätta".

Om du då blir hånad, din partner skakar på huvudet eller på annat sätt visar att du "har fel" eller att dina känslor inte alls är dina utan ska ifrågasättas, så dumpa din partner. Ni har ingen framtid. Det kommer bara bli värre. Om ni skaffar barn eller på annat sätt får starkare band så kommer troligen din partner bara bli mer och mer arrogant. Vissa människor kan inte hantera att de fått ett "övertag", blir sjuka av makt.

Men jag kanske missförstår. Men brukar skriva att det värsta är inte vad din partner gör mot dig, utan hur du kommer att förändras av det. Är det meningen att den som är meningen ska älska och respektera dig är en energitjuv för dig?

Jag är ingen expert, bara några tankar runt det.

Comment

Working...
    X