Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ovan vid att dejta - hur mycket kan man läsa in?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ovan vid att dejta - hur mycket kan man läsa in?

Hej,

För drygt ett år sedan blev jag singel efter att ha varit i en lång relation. Dejtar en kille nu som är den första personen jag känt mig genuint intresserad av. Redan på första dejten sa vi till varandra att vi klickade och att vi vill fortsätta att ses. Andra dejten var precis som den första, liksom den tredje. På tredje dejten hade vi sex.

När vi ses bekräftar han mig och oss mycket, han sätter ord på hur positivt han tycker det känns och att han vill fortsätta ses. Mellan gångerna vi ses är det lite annorlunda. Utifrån vad jag är van vid är han långsam med att höra av sig, det kan gå upp till tre dagar innan han svarar på SMS. Jag har testat att inte vara den drivande, och då får jag alltid ett meddelande efter några dagar. Har också frågat honom om detta där han sagt att han inte tycker om att ha telefonen framme när han umgås med folk (vilket jag kan köpa på ett sätt, för han har aldrig telefonen framme när vi ses).

Vi bor på olika orter och sist vi skulle träffas ställde han in samma dag, då han har mycket på jobbet nu. Istället pratade i telefonen i flera timmar. Då sa han hur dum han kände sig för att han avbokade samma dag och frågade om jag ville hälsa på honom i hans stad nästa gång. Vi bokade en dag för detta.

Nu har vi inte hörts av på tre dagar igen och nu är han bortrest med jobbet. Jag kunde inte låta bli att kolla om han varit inloggad på den dejtingsida vi träffades på, vilket han har. Det får mig att fundera över varför han hittar tid att skriva till andra men inte till mig? Han har varit singel i tre månader efter att han avslutade en tvåårig relation.

Jag är ovan vid att dejta en person jag är intresserad av, och vet inte hur jag ska förhålla mig till situationen. Vi har ju bara setts tre gånger, men det känns som att vi känner varandra för allt är så enkelt. Det har vi sagt båda två till varandra flera gånger.

Hur mycket kan jag läsa in i hans beteende? Hur mycket kan jag förvänta mig efter tre dejter? När är det för tidigt att fråga om han dejtar andra (vilket jag tänker ändå att det är uppenbart att han gör, eller?)? Vad kan jag "kräva" av honom sett till kontakt mellan gångerna vi ses? Vill inte vara för på, då jag vet att det kan ta olika lång tid för olika personer att känna känslor och intresse, men känner samtidigt att jag förväntar mig mer bekräftelse?

Känner verkligen ett genuint intresse för den här personen, och är rädd att skrämma bort honom om jag är för rak och ärlig för tidigt. Vilka är era tankar och erfarenheter kring detta? Hur resonerar ni? Vad hade ni gjort och inte?

Det går inte att riktigt veta och om du frågar honom så är inte säkert du får ett ärligt svar.

Tre dejter är ju inte så mycket. Du valde ha sex så tidigt. Förmodar för att kändes bra, för att ville veta om ni passade ihop på det sättet. Men där är olika personer olika, för vissa så skapar det ett slags "band" som vi då vill tro är ömsesidigt. För andra är sex bara sex, även om känns fint och bra så betyder inte något vad gäller om vill utveckla det till en riktig relation eller inte.

Att han går in på dejtingsajten kan ju vara gammal vana. Kanske till och med använder någon chattfunktion där, har andra han brukar chatta med mer som online-vänner.

Sedan online-dejtar nog olika personer på olika sätt. Vissa dejtar en i taget. Andra flera samtidigt. Har ni pratat om detta?

Fast å andra sidan... om han verkligen var intresserad... vilket han väl borde vara om fått träffa dig, pratar länge med dig, och älskat med dig.... borde han inte vara mer "på" själv? Visst är vi olika men lite underligt är det.

Så visst finns det en risk att han tycker om att ha sex med dig och att han tycker du är "väldigt trevlig". Som en skön tjejkompis. Men att han söker vidare efter någon som han tror passar bättre som långsiktig partner.

Nu vet jag inte hur hårdhudad du är men du får nog vara beredd på att bli besviken samtidigt som inte ta ut förlusten i förväg. Du vill ju skydda dig själv och samidigt inte backa så mycket att han tolkar det som att du inte är intresserad. Är inte lätt när känns bra när träffas och går så lätt att prata.

Du kan ju helt enkelt fråga om han vill ni är exklusiva, att ni inte dejtar andra på ett tag tills känner om detta är det ni vill? Tycker inte det är en konstig fråga.

Se upp med att det inte blir ett spel. Där du försöker förutse hans svar och därför säger det du tror är "smartast" och inte det du känner eller vill. Att du säger till honom att ni inte behöver vara exklusiva för du inte tror att han vill vara det. För det kan ju vara så att han faktiskt bara har ett lite underligt sätt, att han vill vara exklusiv. Och då tolkar det du säger som att du inte är så intresserad och avslutar dejtandet.

Inte mycket till svar. Är själv romantiker och skulle vara helt förkrossad om kände "ointresse" när det på andra sätt känts så bra. Och för mig är nog sex ett "band" så skulle kännas svårt om han inte var mer på med att höra av sig. Och så vill vi ju alla känna oss utvalda, att hitta honom på dejtingsajten skulle kännas som en smocka i magen.

Men det är jag. Andra fungerar på annat sätt.

Jag vet det kan kännas svårt att avgöra vilket "rätt drag" är nu. Men du kan ju tänka såhär. Om du råkar säga något som kan tolkas som "krävande" och han direkt försvinner, så kanske han ändå inte var rätt för dig? Det är skillnad på att prata och berätta vad man känner och vill, och att skrika och bråka för att någon inte fungerar som en själv.

Jag är ingen expert, bara lite tankar.

Comment

Hej,

Tack för sitt svar.

Är det tidigt att ha sex efter tre dejter? Om jag söker efter en varaktig relation, borde jag vänta med det längre då? Är som sagt ovan vid att dejta och har inte koll på "sederna" som gäller. För mig skapar det ett band märker jag nu, till honom iaf. Jag borde kanske vänta längre? Eller hade det inte spelat någon roll? Jag har dejtat tre killar innan mer seriöst, så viss vana har jag, men är ovan vid att faktiskt vara intresserad av den jag dejtar.

Vi har inte pratat om vi dejtar andra eller inte, jag har känt att det inte har behövts med tanke på hur mycket han bekräftar oss när vi ses. Speciellt eftersom han ringde upp den kvällen han ställde in dejten och sa de saker han brukar säga när vi ses.

Är rädd att jag är för "på" om jag frågar honom rakt ut om vi ska vara exklusiva, att han ska se det som något form av ultimatum. Även fast jag känner starkt för honom har vi ju faktiskt bara gått på tre dejter. Är inne på det du skriver, jag vill verkligen inte spela ett spel. Hellre att jag vet var vi har varandra så jag har verkligheten att utgå ifrån och inte mina tankar och scenarier som jag bygger upp.

Om jag skulle formulera mig utifrån det du skrev, att berätta vad jag känner, så tänker jag att det värsta som kan hända är att han får en komplimang och jag ett svar? Något i stil med "Jag tycker om att träffa dig, tycker vi har kul tillsammans och fortsätter gärna att ses. Känner att det är svårt att läsa av dig, vill du träffas igen?". Vad tror du om det?

Tack igen för ditt svar

Comment

Skrev ett långt svar men gjorde misstaget att trycka på "Quote" istället för editeringsknappen för att citera, och allt jag skrev försvann

Skriver kortare.

Det finns ingen regelbok, du har sex när du vill ha sex. Som jag skrev, om han försvinner för du "drog fel schackdrag så var han ju inget att ha i vilket fall.

Finns risk att du låter dig luras av hur han bekräftar dig, vissa vet exakt vad vi utsvultna vill höra. Vi vill så gärna tro att orden och det varma leendet är sanning.

Ditt förslag på vad du ska säga är så subtilt att han lätt med ett stort varmt leende kan svara "Klart jag vill träffa dig igen, du är ju en helt fantastisk tjej!" utan att du fått något svar alls på om han vill ni ska vara exklusiva eller inte.

Jag skulle väntat med sex för att:

Han eller du kanske mer är "kär i kärleken" ("förälskelse", "stort intresse" eller vilket ord som nu passar). Att visar sig att det rinner av fort.

Efter tre dejter så vet egentligen inte vilka värderingar personen har. Jag skulle få magknip över att ha varit intim med någon som senare visar sig vara en som lurar människor och är stolt över det.

Att vänta och testa den andras tålamod kan kanske visa om han är intresserad av dig som person eller inte.

Jag skulle kanske väntat för att inte bli sittandes som du är nu. Att ha förenats så intimt och innerligt fysiskt och själsligt med en person och sedan.... liksom ingenting speciellt.

Men å andra sidan, om väntar, dejtar länge och blir "förälskad i personen" på riktigt och sedan har sex har sina risker det också. Kan ju visa sig att ni inte passar ihop sexuellt alls vilket skulle kännas jobbigt när fungerat så bra på alla andra plan.

Hur vet du förresten att han inte som du var inne på dejtingsajten för att kika om du fortfarande var där och sökte andra att dejta?

Jag tror nog du snart vet vart detta är på väg. Försök se bortom de fina orden, se till vad han gör. Vad han vill. Vad ni gör tillsammans.

Men jag borde inte skriva alls om detta.... kärleksspelet är och förblir ett mysterium för mig.

Comment

Working...
        X