Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur kan jag hjälpa min dotter 21 år?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur kan jag hjälpa min dotter 21 år?

Min dotter led i flera år av något som kallas "hemmasittande" och missade stora delar av högstadiet per av detta. Var praktiskt tagit omöjligt att få rätt hjälp och det var en mkt jobbig tid för oss båda. Det började innan jag skilde mig från hennes pappa som var alkoliserad och fortsatte sedan. Några år senare blev jag tillsammans med en nära vän och vi köpte boende tillsammans min dotter flyttade med. Min dotter fortsatte isolera sig sova på dagarna och uppe på nätterna. Min sambo hade jättesvårt att förstå eller acceptera detta beteende och de hade en stor konfrontation. Hon tog detta jättehårt och tyckte inte att jag försvarade henne tillräckligt. Där började min dotters och min relation bli sämre. Jag peppade henne att fortsätta plugga och jobba men hon hoppade alltid av eller så var det alltid fel på arbetsgivaren osv. Ett tag ville hon över plastikoperera sitt ansikte och hatade mig för att jag inte ville betala en sådan operation men den önskan dog ut av sig själv till slut. Nu jobbar hon och pluggar man får inte fråga om allt går bra för då är jag "misstänksam" och frågar jag ej är jag "ointresserad". Hon betalar inget hemma och köper aldrig egen mat eller städar och tvättar eller så. Om jag ber henne om något blir hon arg och har alltid något motargument och sen slutar det med bråk. Jag får panik snart och går som på glas är fruktansvärt konflikträdd och har säkert bidragit till att det spårat ut. Hur kan jag hjälpa henne ? Hon tycker hon är orättvist behandlad och känner sig inte välkommen hemma men hon försöker inte själv att bidra till god stämning. Känner mig som väldens sämsta mamma...
    Last edited by form1900; 2018-01-01, 16:51.

Anser ju att bor man hemma och jobbar då betalar man förs sig, du är inte längre underhållskyldig för din dotter. Utan nu är hon en vuxen som hyr en del i boendet och med det följer ansvar. Som betala sin del av mat, el, telefon mm och man hjälper till med städ mm. Passar inte upplägget kan hon skaffa sig en egen lägenhet, där är dörren hej då. Det har ju hänt en del som tex pappa som är alkoholist som påverkat henne negativt. Har hon fått möjlighet bearbetta det? Har de någon kontakt idag? Kanske var hon hemma pga hon skämdes för hennes pappa var alkolist inte helt ovanligt barn gör det och att de även känner skuld för en färälder dricker. Vet du om det förekommit mobbning el något på skolan? Att barn väljer sitta hemma oh inte gå ut mm är tecken på något är fel oftast. Sen detta med att din nya inte förstod att hon sov på dagarna och var vaken på nätterna är ju en ganska sund sak att i frågasätta. Men kanske han skulle tagit mer diskussion med dig om saken och sen stödja dig när du försökte hjälpa henne va vaken på dagen och inte natten. När jag läser mellan raderan låter det som borde du och din dotter borde gå i terapi. Du för lära dig att kunna stå upp för det du tycker mm. Bli av med din konflikträdsla sen kanske bättra på självkänslan. Har man bra självkänsla har man sällan svårt för konflikter. Så du bör sätta dig ned med henne förklara vad som gäller när man är vuxen och vad som krävs när man hyr boenmde. Du kan säga till henne att du kanske skulle må bra av gå och prata med någon, vi kan tex gå gemensamt för jobba på vår relation och försöka få till en relation där vi kan prata med varann mm. Men vill hon inte är det inte mycket du kan göra åt det, terapi ska man gå i för man vill annars funkar det. Och i en relation måste båda vilja jobba på relationen vill bara en så funkar inte det. Så kanska dags för lite regler mm för det är som sagt inte ok att tro hon bor på ett hotell som är grstis dessutom. Du gör henne inte en tjänst genom låtsa henne komma undan med det.

Comment

Working...
    X