Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Svartsjuk på dans

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Svartsjuk på dans

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska råda bot på min svartsjuka. Rättare sagt dans och svartsjuka.
    Min fru går en buggkurs och har blivit biten av dansflugan rejält verkar det som. Det enda hon talar om är denna dans. Meningen var väl att jag skulle hänga med på detta men problem med min hälsa satte stopp för det. Är inte helt hundra på att jag gillat det heller men ville prova iaf.
    Hon har redan ansökt om fortsättningskurs för nästa termin. Jag kommer förhoppningsvis vara återställd till dess men då får jag gå nybörjare och hon fortsättningen.
    Det stör mig att hon inte kunde ha väntat ett halvår på mig.
    Nu har hon varit ute och dansat samt träffat andra dansintresserade. Talar om dansbandsgalor och dansbandsveckan i Malung som hon vill åka till med en nyvunnen dansvän.
    Detta gör mig otroligt svartsjuk. Har haft problem med danser förut då hon dansat med andra män men tänkte att kursen kunde lära mig "hemligheten" med dans som enligt min fru inte är sexuell överhuvudtaget.

Hur fasiken ska jag komma över detta? Känns som hjärnan svartnar så fort hon pratar om detta dans intresse!

Har hänt förut att jag hoppat över att gå ut på dans med henne för jag vill inte se henne dansa med andra. Bättre sitta hemma med ont i magen än att bli på dåligt humör på en fest...

På något sätt har du ju bitit dig i tungan när du känner som du gör, vilket hedrar dig. För det betyder att du har insikten att du inte har rätten att ha den kontrollen över din fru. Jag hoppas det betyder att du har den djupa insikten att hon är en fri människa. Hoppas det betyder att du är glad hon gör saker hon tycker om, som får henne att må bra. Jag hoppas det betyder att du vill hon ska ha ett stort liv och träffar andra människor. Men att du inte kan hantera de känslor du får.

Sök hjälp. Att du känner som du gör betyder att du har väldigt väldigt låg självkänsla. Du känner dig hotad, du känner dig hjälplös, och om du är med i situationen som på festen så kommer det ut genom "dåligt humör" som är en typ av aggression.

För om du tänker efter så ger de känslorna både dig, henne och er relation enormt dåligt betyg. Varför skulle hon "jaga efter någon annan" när har dig?! Är du en så dålig partner? En så dålig människa?

Och vem tror du hon är om hon skulle välja bort dig för att dansar med någon annan? Kan hon inte njuta av dansen utan att det skulle vara "annat" inblandat? Och om hon nu skulle njuta lite av att få uppmärksamhet av en annan man, varför skulle det vara ett hot mot dig? Är dig hon kommer hem till, är dig hon slår armarna om när ska sova, är dig hon bär med sig en lyckad kväll till. Dig dig dig. Ni två.

Eller är er relation så dålig att du ser det som naturligt att hon skulle söka sig andra? Eller att när hon dansar med en annan man, hon önskar du var mer som han för är trött på dig och relationen? Om den är så dålig så är det väl dags att ta tag i detta och förbättra det? Blir ju som du insett inte bättre av att du mår dåligt av hennes intresse som hon nu brinner för.

Jag vet att det inte hjälper att jag skriver det, du behöver träffa en bra terapeut. Men skriver det ändå.

Hon har valt dig. Med dina goda och dåliga sidor. Hon vill vara med dig. Men hon liksom du (fast du kanske inte vet det) behöver ha "ett stort liv". Där finns annat än ni två. Så kan just komma hem och dela det med den hon vill dela med, den hon älskar, den hon respekterar, den hon vill vara med.

Det är rätt fantastiskt om du tänker efter. Att den fina varelsen valt dig. Vill vara med just dig. För att du är du.

Sedan finns det en svårare livsinsikt. Du kan inte kontrollera allt. Nu finns det inget som säger att det blir så, men "om" hon skulle få ett intresse för någon man på dansen så finns det inget du kan göra. Det är en del av livet att acceptera att vissa saker kan vi styra över, andra är vi maktlösa inför.

Men du kan påverka det du kan påverka. Och det är dig själv. Söka hjälp och stärka din självkänsla. Och i förlängningen då vårda er relation bättre. Göra er starkare. Så att du slipper ha ont i magen och slipper din irritation att komma ut. Du kan vara den du vill vara.

Om hon sedan när du är den bästa versionen av dig fortfarande inte vill... ja det kan du inte påverka. Men det finns inget som säger att det blir så. Det du känner är från bristande självkänsla, ett problem du brottas med.

Jag är ingen expert, önskar bara att du en dag snart kan andas in frisk luft och släppa de där känslorna. Vara mycket friare än du känner dig nu.

Comment

Working...
    X