Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Pojkvän bor hos mig, borde han bidra med pengar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pojkvän bor hos mig, borde han bidra med pengar?

Jag o min pojkvän har varit tillsammans i ca 8 månader. Jag har egen lägenhet men han bor hemma hos föräldrarna vilket gör att vi enbart är hos mig. Vi är så gott som tillsammans varje dag o precis hela tiden förutom kanske 1 dag varannan vecka som jg vill ha lite egentid o så på helgerna oftast är vi ifrån varandra, annars bor han så gott som hos mig hela tiden. Han bor ju inte hos mig o ha alla sina saker o är skriven däe men tids mässigt är han ju där hela tiden så han använder elen, duschen o allt i princip lila myclet som mig. Har på senare tid börjat fundera på om han kanske borde börja bidra lite i pengar. Han köper ju mat o sånt, men hyra, elräkningar, tvål o all annan nödvändighet betalar kag. Han ska nu börja betala mindre hemma då han inte är där lika myclet. Vad anser ni? Borde jag börja ta öite betalt av han eller är det fel då det inte är hans lägenhet utan jag bestämmer ju över den trots att han är där lika myclet som mig? Snälla, vad anser ni??

Enligt lagen ska man vara skriven där man har sin huvudsakliga vila dvs hos dig. Försöker tänka hur jag hade tänkt om jag var du och bidragande till mat hade jag krävt det kostar att äta i äta ingår även saker som tvål, diskmedel, tvättmedel mm. Hälften var. Vet faktiskt inte hur jag gjort ang el mm mitt internet är en fast summa så betalar inte mer för någon mer utnutjar det, elen hade jag nog bjut på kan inte handla om många kronor.

Comment

Jag tänker la lite mer att det är ju trots sllt kag som gör så vi kan ses o umgås normalt genom att ha eget boende. Han kunde ju också skaffat eget men väljer att inte göra det då han anser att det inte krävs då vi umgås hela tiden ändå o har mig att vara hos. Kostnaden i sig blir ju inte mycket mer än om jag hade varit själv. Men vi båda använder ju elen, internet mm precis lika mycket men ändå betalar jag allt. Känns lite snyltande

Comment

Egentligen är det nog ett beslut som ni måste ta gemensamt.
        Alltså att se om ni ska välja att vara sambo "på riktigt".
        Utifrån en sån diskussion bör ni då även ta upp om den ekonomiska delen som naturligtvis är en hel del av att bo tillsammans.
        Dela hyran, elen eventuellt vatten och alla såna fasta kostnader rakt av i två delar en till er var.

Man ska ju vara medveten om att det är inte gratis att bo.

Comment

Jag tror du egentligen undviker frågan om ni ska flytta ihop. Och det gör troligen han också, han har det rätt bekvämt att bara vara där hos dig utan något egentligt ansvar och utan att behöva bestämma något.

Som det är nu så är det ditt hem. Du bestämmer hur det ska se ut därhemma. Du bestämmer om han får vara där eller inte. Du bestämmer när det ska städas. Du avgör om han ska ha en egen byrå för hans kläder eller inte. Du avgör om han ska ha en nyckel eller inte och om nyckeln är "hans" eller "extranyckeln du lånar men om moster är på besök så ska hon ha den".

Om han skulle börja betala, förutom då mat som ni båda äter, så får han skyldigheter utan några rättigheter.

Men givetvis kan ni diskutera detta. Du kräver ju inte att han ska dela hyran utan bidra mer till det löpande så även om han inte har några rättigheter vad gäller din lägenhet så kan det vara rimligt att han bidrar mer. Det kan ju också ha blivit en obalans om tex båda jobbar och du har svårt få det att gå ihop men han har mycket pengar att röra sig med.

Jag skulle vara lite försiktig med att lägga dig i vilket avtal han har med sina föräldrar. Givetvis kan du säga något men försiktigt.

Som sagt, jag tror ni undviker en svårare diskussion. Om vart relationen är på väg.

Comment

• Blomman25
            Blomman25 commented
            Editing a comment
            Det du skriver låter väldigt rimligt. Jag har utgifter på ca 6500 kr i månaden. Självklart begär jag inte han ska betala halva hyran då hab inte bor där helt. Men känner la att han använder elen lika myclet, han använder internet lika mycket då varför skulle han då inte va med o dela pp det?så hur myclet är då rimligt att betala för han?

Ta den avgift el, bredband kostar dig varje månad dela den summan med antal dagar han är där på ett ungefär låt han betala hälften av den summan

Comment

Working...
          X