Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför lyssnar och och tar till mig de hon säger

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Varför lyssnar och och tar till mig de hon säger

Hej..
    Ja skriver här för att ja hoppas på att någon kan hjälpa mig med att förstå hur de kommer sig att men inte lyssnar och respekterar sin partner..

Jag vill bara att ni ska förstå att jag älskar henne mer än något annat för hon är inte bara min fru utan min bästa vän.
    Hon har haft en otroligt jobbig uppväxt å vi har haft många upp å ner gångar med barn, ekonomi bygga hus, mitt företag, hennes studerande, ja de har varit jätte mycke.

Under flera år har min fru talat om för mig vad hon behöver för att va lycklig å må bra..
    De hon behöver är en självklar het i ett förhållande, så som insiativ till sex, närhet, någon att prata om allt å inget, någon som tar tag i saker.. m.m

Varje gång vi har denna diskution så lovar jag att jag ska skärpa mig..
    Så under en tid så gör ja de men faller snabbt tillbaka..,
    Hon frågar mig hur de kommer sig att jag inte lyssnar utan struntar i de hon säger, de ända svar ja kan komma på är " jag är för bekväm jag tar allt för givet " men samtidigt så känner jag inte att jag håller med henne helt.

Nu har de gått så långt att hon vill lämna mig å att hon träffat en annan ( vilket ja kom på henne )

Ja vet inte om ja kan få henne att tänka om, men att ge henne ett svar på varför jag inte har lyssnat å tagit ått mig på de hon har bet mig om å även varför har jag inte respekterat henne
    Genom att bara kunna få ge henne ett svar skulle även för mig kännas otroligt bra även om de inte går den vägen ja vill...

Hjälp mig.. 😢

Låter som du gjorde misstaget att svara det som hon är det riktiga istället för sanningsenligt säga "jag vet inte". På frågan om varför det bara håller i ett tag och sedan blir som förut igen. Att du inte "respekterar henne" är inte dina ord utan hennes. Det låter som att du tagit hennes sanning som sanningen, hennes bild som norm. Kanske har hon rätt, det vet jag inte, men orden är lite starka för att vara din bild av ditt beteende.

Kanske har din ork tagit slut, kanske så delar du inte helt hennes syn på vad du gör eller inte. Det är svårt när är mitt inne i en relation att se saker klart. Och det är svårt att när en partner ställer ultimatum att riktigt avgöra vad som är rimligt eller inte. Du vill ju så gärna att allt ska vara bra igen och att hon inte försvinner.

Kan ni inte gå i familjerådgivning? I vissa kommuner så är det kostnadsfritt. Så ni får prata ut om sakerna med en tredje part närvarande? För när orden kommer ut i det läget så kommer de troligen låta på annat sätt. Kanske mycket klarare för dig vad som är rimligt eller inte, kanske också klarare för henne vad som är rimligt eller inte.

Om hon säger nej till familjerådgivning så kan det vara för att hon redan kommit så långt ifrån er relation att hon egentligen inte vill reparera den. Men en annan orsak att säga nej kan vara att hon egentligen vet att hon ställer krav på ett sätt som egentligen inte är rimligt, att hon fått dig att känna allt är ditt fel och att hon på så sätt skapat ett övertag.

Men hon har liksom du rätten att ställa de krav hon vill på relationen, och att om inte tror hon kan få det hon vill, lämna den. Det är en maktlöshet för dig, att inte kunna göra så mycket.

Jo, om du på allvar tror att allt är ditt fel och att du är respektlös osv så kan det som behövs vara att du visa henne att du verkligen är beredd att göra allt. Att du är beredd att det får vara svårt. Ett sätt att visa det är att du börjar gå i terapi (innan du kontaktar en terapeut så lås på om KBT och "psykodynamisk terapi, vad du tror passar).

Igen, om hon reagerar negativt på att du börjar gå i terapi så kan antingen betyda att hon egentligen redan bestämt sig att lämna relationen och då inte vill ha dåligt samvete att du kämpat för att det ska bli bra igen. Eller att hon vet att i terapin så kommer hon framstå som den orimliga och därför inte vill du går i terapi, rädd förlora sitt övertag.

Jag är ingen expert, bara lite funderingar och förslag.

Comment

Working...
    X