Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hemska återkommande mardrömmar

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hemska återkommande mardrömmar

I flera års tid, ja säkert 10 år, har jag haft återkommande mardrömmar. Eftersom det är samma teman som tycks dyka upp hela tiden, så begriper jag att dessa drömmar försöker tala om något för mig.

Dröm 1: Jag går vilse i en stor byggnad, t.ex. ett stort sjukhus (vanligast), frågar folk om vägen ut, men får inget riktigt svar. Till sist blir rummen mindre och mindre och till sist är jag helt innesluten i ett litet rum utan dörrar eller någon väg ut. Jag får då en hemsk klaustrofobisk känsla och kämpar i panik för att vakna. Ofta har det känts som om drömmen vill hålla mig kvar i det inlåsta rummet, att drömmen inte vill att jag ska vakna igen..

Dröm 2: Är tillbaka i grundskolan igen. Mina gamla klasskamrater är som de var på den tiden (har inte förändrats) men jag försöker visa att jag blivit vuxen och förändrats, med skiftande resultat, oftast svarar de med samma attityd som då. Ska tillägga att jag i perioder var mobbad i skolan, men inte lika illa som många andra, mest hånfullhet och hot om stryk om jag inte gjorde som "tuffa gänget" sa åt mig. Att jag blev tråkad för att jag var fysiskt svag osv. Nästan alltid i dessa drömmar finns en episod från matsalen (matsalen är från olika skolor varje gång - grundskolan, högstadiet eller gymnasiet). Jag tar mat på tallriken, men när jag ska gå och sätta mig att äta försvinner maten mer och mer från tallriken utan att jag får i mig något.

Dröm 3. Drömmer ofta att jag åker buss eller tåg till olika långväga destinationer. När jag åker tåg är det oftast kortare destinationer, och efter ett tag börjar rälsen krokna eller båga sig eller gå sönder och tåget är nära att spåra ur, ibland gör det det, och jag vaknar i panik. När jag åker buss är det så gott som alltid långväga sträckor och jag känner panik och dödsångest över att åka långt. Ofta finns med en karta där destinationen dit jag ska åka visas. (Har problem med att åka buss i verkliga livet pga panikångest).

Dröm 4. Jag är på någon sorts förläggning med nazi-disciplin. Man ska göra precis som man blir tillsagd och man får inte visa minsta missnöje över att vara där. Om man rymmer från förläggningen spelar det ingen roll var i landet eller i världen man gömmer sig. Snart kommer vakter från förläggningenoch hämtar en och man ställs mellan valet att aldrig mer försöka rymma eller visa missnöje eller att stängas in i en tortyrkammare med roterande knivar och annat vasst. Drömmer också ofta om att någon person attackerar mig med en massa knivar och att denne person påverkar andra runtomkring att också attackera mig med knivar. Även här finns känslan av att det inte finns någon väg ut och att drömmen vill att jag stannar kvar och torteras/ knivas till döds. Vaknar även här ofta i panik.

Dröm 5: Jag är i ett stort varuhus och ska ta hissen upp eller ned. Ibland stannar den inte utan fortsätter uppåt eller neråt i all oändlighet och jag får hemsk klaustrofobi och kämpar för att vakna och vaknar i panik.

Finns ett par drömmar till som ofta återkommer, men minns dem inte nu, återkommer senare.

Någon som känner sig manad att tyda? Dessa drömmar börjar bli väldigt jobbiga att leva med.

Hus och byggnader tolkas ofta som en själv, ens eget inre och liv. Andra människor som olika aspekter av en själv.

Jag tycker jag ser ett tema i dina drömmar som om du känner dig instängd i dig själv. Du vill förändras och har förändrats (mognat) till en del och vill göra det ännu mer. Kanske att det är yttre omständigheter som tar emot. Men kan också vara delar i dig själv som känner sig trygg med att vara kvar där du nu är.

Comment

Ja jag har hela mitt liv haft människor i min omgivning som velat begränsa mig och hindra mig från att komma framåt. Drömmarna har nog med det att göra. Samtidigt finns det ju många människor som lever ganska begränsat och inrutat men som ändå inte har så frekvent återkommande mardrömmar..

Comment

Working...
      X