Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dröm om min mor

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dröm om min mor

En mycket obehaglig dröm som jag har haft, det var ett tag sedan men får fortfarande så otroligt starka reaktioner i kroppen när jag tänker på det, och vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

Jag har inte haft kontakt med min mor på ung. 2 år nu, känner att jag inte riktigt klarar av det där jag är just nu (mycket att bearbeta som jag kämpar med och vill hellre lägga den orken jag har på mina barn). Men känner mig så enormt skyldig ibland. Jag är hennes ända barn, borde ju ta hand om henne! Hon får en del stöd från andra släktingar men har fått höra av en kusin att hon mår allt sämre (hon är bipolär), och även fått börja spruta insulin nu.

Hursomhelst drömmen... Var på en kampingplats/gräsmatta. Min mor var en höna (??) som precis hade brunnit, alla hennes fjäder var borta och huden var ff varm och rökig. Hon skrek (eller vad hönor nu gör för ljud när de är upprörda) och hade väldigt ont. Det fanns flera människor där men ingen som brydde sig om henne. Hennes man gick förbi henne flera gånger men brydde sig inte heller, tittade inte ens på henne. Jag satt en bit bort och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Men min sista tanke var att hon har så mycket ont och det är ingen som bryr sig, lika bra jag dödar henne.

Är jag hemsk som valt bort kontakten med henne just nu? Borde jag ta kontakt igen utifrån mina skuldkänslor? Min psykolog tycker absolut inte det och att jag bara mår mycket sämre av det och jag känner ju attbara jag skriver om henne nu börjar det värka i bröstet och känner jag att jag inte kan andas, men jag Tycker ibland så otroligt synd om henne också. Eller vill drömmen säga mig något helt annat? Det var som sagt ett tag sedan jag drömde den men har fortfarande inte riktigt kunnat släppa känslan.

Åh vännen... Nej, ta inte kontakt av skuldkänslor. De gör vare sig dig eller henne gott iaf! Man måste rädda sig själv först- å det finns andra här som ju behöver dig å du vill finnas för(å har ansvar för-vilket du som din mammas dotter inte har för henne). Ta bara kontakt om DU behöver det/det är rätt för dig är mitt råd. Brukar inte ge så raka råd i vanliga fall, men vet själv hur förvirrad å 'svag' man kan bli av kontakt med sjuka släktingar.. (som du ju ser i PM'et jag skickar.

Apropå drömmen.. Ja, ibland vore det nog barmhärtigt om sjuka människor fick slippa ifrån sitt lidande, precis som djur. Så 'förbjudna' känslor å tankar. Men jag har faktiskt själv ibland tänkt den om en del anhöriga jag har. Nog mänskligt.

Comment

Jag är ingen drömtolkare men när jag läser vad du skriver så tänker jag att hönan inte är din mor utan att det är du, att ditt skydd (fjädrarna) är bortplockade och att du blivit bränd. Att du drömmer att hönan är din mor kanske snarare betyder att hon har varit inblandad i orsaker till att du känner dig "naken och bränd"?

Jag har själv valt att ta avstånd från min mamma som jag också misstänker har en personlighetsstörning, borderline. Jag väntar mitt andra barn om tre veckor och känner dessvärre att det kanske är lika bra att mina barn inte har så mycket kontakt med sin mormor pga alla konflikter som varit och som säkert kommer fortsätta även i framtiden om vi ses.

Förstår så väl dina tankar kring din mamma, om du ska ta kontakt eller ej..., jag brottas själ med dåligt samvete just nu då hon inte ens vet att hon ska få ett barnbarn till.

Precis som i ditt fall vet jag att jag blir väldigt påverkad av kontakt med min mamma, jag blir totalt dränerad på energi och alltför mycket tid och tankar går åt till alla hennes plötsliga anklagelser och hennes mörka syn på min personlighet. Jag vill inte att det ska gå ut över mina barn. Gissar att du känner samma sak?

Kram!

Comment

Tack för ditt svar Eldstaden! Intressant tanke måste jag säga, så har jag aldrig tänkt på det... Kan absolut ligga något i det, för ja den känslan är ju stark hos mig och viss har hon haft en stor del i det hela.

Tråkigt att höra att du också har en jobbig relation med din mamma, ja framför allt när det är barn inblandade kan man ju få mycket dåligt samvete. Samtidigt som man inte vill att de ska behöva utsättas för det. Fast barn... de känner ju av precis allting. Även om det inte finns någon direkt kontakt så vet de liksom att det är "infekterat område".

Comment

Hej Naveen, länge sedan vi skrev om din dröm... Undrar hur det har gått med kontakten mellan dig och din mor?

Comment

Hej Eldstaden! Ja det var länge sedan jag skrev den här tråden (har bytt user name sedan dess som du ser), blev lite skrämd faktiskt när jag såg den dyka upp igen och läste det jag själv hade skrivit, och ditt svar. Inte lätt det här. Det är på dagen ett år sedan jag bröt den sista lilla kontakten med henne (så märkligt att du skrev precis nu!), med både henne och resten av den släkten faktiskt. Men drömmer fortfarande ofta om henne! Inte lätt det här, även om jag tror att det är rätt val för både mig och barnen. Hur går det för dig själv?

Comment

Jag har inte heller kontakt med min mamma. Har inte pratat med henne sen dec 2014. Aldrig trott att jag skulle kunna göra så. Min mamma är så förknippad med smärta. Vaknade en natt ett antal gånger av att jag ryckte till, på samma sätt som man rycker till när man bränner sig på en varm spisplatta. Jag hade drömt om min mamma. Jag har svårt för att koppla ihop ordet mamma med bilden av min mamma.

Comment

Du är inte skyldig din mor någonting och vill du inte ha kontakt med henne är det helt ok. Hon valde att skaffa barn du valde inte henne som förälder, du har inga skyldigheter gentemot dina föräldrar. Det är något kyrkan pådyvlat oss. Detta att du drömmer om henne är tecken på att det finns saker du kanske inte bearbetat helt.

Comment

Working...
                X