Announcement

Collapse
No announcement yet.

mirtazapin

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mirtazapin

Jag åt tryptizol innan för ångest osv men har nu fått bytt till mirtazapin. Hur har era erfarenheter från mirtazapin varit ? De första dagarna blev jag väldigt trött och sov ganska bra ( sover sjukt dåligt annars ) men efter några dagar så var allting som vanligt igen. Endel säger att de blir jättetrötta av dem och sover jättebra osv men jag sover lik förbannat lika dåligt ändå och iförsig så tar det väl ett tag innan man märker någon skillnad för ångest osv men jag har aldrig märkt någon skillnad med mina andra antideppressiva jag ätit så varför skulle denhär göra det ?. Har ätit den i en månad nu ungefär men jag går fortfarande runt med samma tomhetskänslor och ångesten är alltid närvarande.

Hej, har ätit Mirtazapin men nyligen bytt den mot Efexor. Jag tyckte att jag sov bra på mirtazapinen men sedan jag slutat med den har jag kommit på att jag varit ganska "borta" även när jag var vaken. Det känns som om jag var och fortfarande till viss del är en zombi. Jag gick upp mycket i vikt av den också, och det är ju en tråkig biverkning. Jag vet inte om Efexor fungerar bättre men jag får ge det en chans.

Lycka till!

Comment

Hej

Jag äter Mirtazapin sedan en tid. Sover trots det dåligt.

Kan någon ge tips på byte till bättre medicin eller alternativa

behandlingar??

Mvh // E

Comment

När jag fick Mirtazapin sov jag i stort sett dygnet runt de första veckorna. Jag svettades enormt mycket, lakanen fick bytas flera gånger per dag. Jag drömde mardrömmar den första tiden. Efter några veckor började jag kunna hålla mig mer vaken, men då åt jag hela tiden, jag blev aldrig mätt konstigt nog. Sen upphörde det, men jag fortsatte att gå upp i vikt hela tiden. Jag la på mig ca 12 kilo på ganska kort tid, några månader, sen slutade jag med den utan att läkaren ville det, och har nu gått ner ca 1 kilo i veckan utan någon förändring i mat osv. Så kilona försvinner med tiden. Det värsta var nog tomhetskänslorna ändå. Jag var likgiltig för allt. Allt var bara grått, men efter någon/några tomma månader fick jag även Lyrica och samma dag som jag började med den mådde jag bättre. Efter några månader med ständig viktökning så slutade jag med Mirtazapinen, jag har inte känt av några utsättningssymptom alls. Jag antar att man inte ska sluta plötsligt, men det gjorde jag i alla fall... Lyrikan har hjälpt mig att få livslusten tillbaka och kanske var det den som hjälpte så att jag kunde plocka bort Mirtazapin utan problem?! Mirtazapin kommer jag aldrig någonsin att ta igen, den kändes som ett gift i både hjärna och kropp. Den kan säkert vara bra för andra, men mig passade den inte alls.

Comment

Har ni försökt sluta med Mirtazapin?

Vad för utsättningssymtom har ni fått?

Jag tycker man blivit totalt likgiltig med
          medicinen så jag hoppas bli av med detta +
          ångesten som jag fått på
          köpet av medicinen när man slutar.

Har någon bytt över från Mirtazapin till
          annan antidepressiv t.ex Voxra?

Mvh E

Comment

Om du läser mitt inlägg ovan så ser du att jag både börjat, slutat samt fått kompetterande medicin för att slippa likgiltighetskänslorna. Jag har börjat om med medicinen igen eftersom jag faktiskt blev sämre utan, doktorn hade rätt trots allt. ;)

Comment

För mig så gjorde Remeron (Mirtazapin) ingen större verkan. Som det är skrivet ovan så är det viktuppgång på denna, detta drabbade även mig. Det var några år sedan jag använde detta läkemedel, men jag slutade med detta läkemedel tvärt, och det var inget utsättningsbesvär som jag kan minnas.

Innan hade jag bland annat Zoloft och Remeron, men detta bytte jag till Efexor. Efter att ha testat de flesta olika SSRI/SNRI samt övriga liknande läkemedel i den gruppen, så fick jag tillslut Efexor.

De läkemedeln jag hade testat innan, hade inte på långa vägar gjort så stor verkan som Efexor gjort. Ångesten blev mildare, och livet blev mer hanterbart. Någon depression hade jag inte vid tillfället, men det var annat som var problematiskt. Jag klarade av sociala situationer bättre, jag har Agorafobi visserligen svag sådan, men enligt mitt tycke så hjälpte Efexor mot detta. Men det största fördelen var att ångesten blev mer hanterbar.

Men mediciner fungerar olika på olika människor, det är så extremt individuellt, vad som fungerar för den enskilda individen.

Comment

jag äter mirtazapin nu, och har också gjort det i en månad. tar dom på kvällen för att få sova bättre, må bättre å få tillbaks hungerkänslan. sov bättre å blev groggy av dom de första dagarna men sen avtog det mer å mer, så nu har jag ökat dosen med en halv tablett och blir groggy igen å sover bättre. sover hela nätterna å somnar fort för första gången på åratal!
                sen till bieffekterna... jag har yrsel och känner mig rastlös. ibörjan fick jag ångestattack som jag inte fått på flera månader. det kryper i benen och händerna börjar skaka utan anledning.
                så är det för mig iaf, funderar på att byta men ska härda ut ett tag till å se om jag mår nå bättre av dom om jag höjer dosen ännu mer. så det kan ju vara ett tips till dig, att höja med en halv tablett å se om det blir nå bättre..?

Comment

Erajka wrote:Jag åt tryptizol innan för ångest osv men har nu fått bytt till mirtazapin. Hur har era erfarenheter från mirtazapin varit ? De första dagarna blev jag väldigt trött och sov ganska bra ( sover sjukt dåligt annars ) men efter några dagar så var allting som vanligt igen. Endel säger att de blir jättetrötta av dem och sover jättebra osv men jag sover lik förbannat lika dåligt ändå och iförsig så tar det väl ett tag innan man märker någon skillnad för ångest osv men jag har aldrig märkt någon skillnad med mina andra antideppressiva jag ätit så varför skulle denhär göra det ?. Har ätit den i en månad nu ungefär men jag går fortfarande runt med samma tomhetskänslor och ångesten är alltid närvarande.

Har du tagit prover på sköldkörteln? Kan vara värt att kolla med dem symtomen.

Comment

Ätit mirtazapin sen 2005 ..30mg om natten pgav Ptsd .I början av behandlingen åt jag 15mg då mådde Jag jätte dåligt, värre än innan .. illamående som liknar en rejäl bakfylla.. yrsel oro och känslan att vara jagad till döds..Törstig ,darrig och hungrig ( minns att man åt en hel limpa med bröd utan att ha någonting på, orkade inte lägga smör pgav trötthet.., kändes som jag inte ätit på flera år ) sov som aldrig tidigare ca 12 timmar om dagen ibland 20 timmar de första veckorna ( kanske beror det på att jag sov dåligt i flera år inann) Efter ca halv år blev det bättre med min panik ångest och oro.. Innan medicineringen så har man råkat springa in till akuten flera gånger mitt i natten pgav Panik attacker.. det brann i häcken på en ,visste inte var jag skulle ta vägen.. blev en tickande bomb!
                    År 2006 blev min oro och ångest betydligt bättre då jag höjde min dos på 30 mg .. Sov som en stock och hade förtfarande en del biverkningar kvar som yrsel och trötthet, orkade inte göra några saker alls, att gå 200 meter blev så jobbigt som om det vore 2 mil eller nåt sånt..
                    2007 började det bli lite bättre med min hälsa, bestämmer mig för att börja styrketräna och testa om det hjälper mot tröttheten.
                    Det hjälpte lite och man blev lite piggare i huvudet Dock inte normalt.Tränade ungefär 1 år ca 3-4 pass i veckan ., trotts att man mådde dåligt ibland och va nära på att kräkas av det flera gånger försatte man att träna.. Kroppen blev faktist lite snyggare än tidigare och man la på sig lite muskelmassa (inget att skryta om, men skylnad blev det i allafall)
                    Slutsats av det hela
                    Sover bättre, äter bättre, mår bättre
                    biverkningar... yr, trött, orkar inte!
                    Rekommenderar starkt till alla!

Comment

Jag har haft samma problem med mirtazapin som andra på denna tråd. Dvs viktuppgång och framförallt att jag har varit som en zombie på dagtid. Jag tror att det nya läkemedlet Valdoxan som kommer nu kommer som en räddare i nöden.

Tydligen har det grym effekt på både depression och ångest. Dessutom god effekt på sömn och utan de klassiska biverkningarna (sex, vikt). Jag kommer definitivt att pröva. Det är godkänt så det borde komma snart till Sverige. VALDOXAN

Comment

Jag har nu slutat med mirtazapin och äter just nu Fluoxetin men ska troligtvis byta till Cipramil...Jag märker nu i efterhand att jag gick upp endel i vikt när jag åt mirtazapin, har gått ner ungefär 8 kg sen jag slutade med dem, men det beror samtidigt lite på att jag har problem med magen. Men jag var ständigt hungrig när jag åt mirtazapin, men det hjälpte för sömnen..

Comment

Tycker det låter bra att du slutat med Mirtazapin (min personliga åsikt). Att gå upp massor i vikt när man mår dåligt är inte roligt. Alla jag hört om har gått upp i vikt.

Hoppas du hittar något annat alternativ. Själv äter jag Efexor numera. Den fungerar bra för mej efter en ganska lång och turbulent tillvänjningstid.

Lycka till!

Kram

Comment

Jag har ätit mirtazapin i nästan 3 månader. Tar 15mg på kvällen då läkaren skrev ut den för att sova bättre på. Hon sa att den inte skulle ha någon antidepressiv effekt på mig då det är så låg dos. Men jag har ändå mått bättre sen jag började med den, (innan åt jag lergigan och vid stark ångest stesolid) Jag har knappt känt ångest sen jag började med mirtazapin och tycker att jag haft mer energi efter ett tag och har mer lust att göra saker. Aptiten har också ökat vilket varit positivt för mig då jag haft problem med den innan och folk alltid sagt att jag är för smal..

Jag försökte sluta med den nyligen eftersom jag mår bättre och och så och ville se hur det skulle gå. Det gick rätt bra dem första 4 dagarna och jag kunde sova på nätterna även fast det var mycket svårare att somna men när jag väl somnat så sov jag och jag var jätteglad och trodde att jag inte behövde medicinen nåt mer. Men från och med igår började jag må dåligt igen Jag har varit 6 nätter utan den nu och idag mår jag skit..

Mår illa, har ångest och orkar inte göra nånting.. Har inte lust med något heller, allt känns bara tungt..

Jag har försökt komma i kontakt med läkaren som skrev ut mirtazapin till mig, men utan resultat så jag antar att jag kommer gå tillbaka till den ikväll för jag orkar inte må så här..

Comment

Tagit Mirtazapin drygt en månad. Tanken är att den ska fungera som ett komplement till Efexor då jag fortfarande har ganska mycket ångestproblem kvar. (Dock har jag blivit hjälpt med vissa saker med Efexorn) Övervägde Voxra då jag har svårt att komma igång med saker men blev den här varianten istället eftersom jag tydligen hade varit tvungen att sluta med Efexor annars. I början med Mirtazapin mådde jag bättre på 30 mg jämfört med 15 mg. Dock fick den mig att somna lättare direkt. Inte gått upp något alls i vikt och har inte märkt av någon särskild aptitökning. Däremot har jag lite magproblem och har börjat känna mig "matt" i musklerna - särskilt när jag får ångest. "Kryper" lite i benen också. Och inom vissa områden har min ångest ökat. Förhoppningsvis blir detta bättre med tiden. Det positiva är att jag märker av en ganska stor skillnad när det kommer till att samtala med andra människor vilket jag är mycket glad över.

Comment

Working...
                              X