Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utsättning av propavan och Imovane

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utsättning av propavan och Imovane

    Hej på er!

    Jag försöker hitta personer som trappar ut propavan och imovane. Jag är väll ganska bekant med utsättningen av Imovane och dess biverkningar, men jag undrar även om utsättning av propavan kan ge konstiga symtom. För att göra en lång historia tämligen kort, så fick jag för drygt ett år sedan Risperdal eftersom läkaren tyckte att jag var psykotisk, vilket jag inte var och har aldrig varit. Blev helt knasig av medicinen vilket jag inte förstod eftersom jag inte visste att det var en så stark medicin. Sedan händer det klassiska. Ju knäppare jag blev ju mer tyckte läkaren att jag skulle komplettera Risperdalen med ett SNRI preparat vilket jag gjorde. Cymbalta. Jag blev om inte ännu knäppare plus att jag fick fysiska symtom som muskelryckningar och spänningshuvudvärk, vilket alla läkare avfärdade som ångest. Jag stod på mig och la in mig på psyket och fick satt ut all medicin. Då började, som så många här vet, helvetet. Bland alla symtom, som jag inte ids räkna upp, har muskelryckningarna varit värst. Jag har nu faktiskt fått stöd inom vården i Umeå dit jag flyttat, att jag är medicinkänslig och att Cymbalta är svår att sätta ut, med bland annat muskelryckningar som biverkan/utsättningssymtom. De kommer precis vid insomningstillfället och gör att jag vaknar. De kan vara ett finger som hoppar till eller att det rycker till i mellangärdet. Ok! Jag fick då Imovane (och har sedan länge ätit 50 mg propavan) för att kunna sova och jobba samtidigt. Jag har även tagit Stesolid vid behov typ i snitt 5 mg i vecakan och ibland mer/mindre. Jag har varit uppe i 15 mg Imovane. Nu under semestern har jag börjat trappa ut Imovanet. Det fungerade inte speciellt bra och efter att ha läst på så tog jag beslutet att byta ut Imovane mot Stesolid, vilket rekommenderas. Samtidigt halverade jag dosen propavan. Detta har fungerat fint och ryckningarna har lagt sig avsevärt. Nu kan jag sova på 25 mg propavan + melatonin. Sedan tar jag 5 mg stesolid under dagen för att inte få abstinens av Imovanet. Mycket bra plan tyckte jag, eftersom jag trodde jag blivit av med ryckningarna så tänkte jag att jag kunde trappa ut stesolidet i lugn takt och ändå få sova. Men i går kväll började liknande symtom dyka upp. Innan sömntillfället "sköljdes" jag av en ilning rysning genom kroppen som väckte mig varje gång jag slumrade in. Jag har även haft stickningar i benen. Nu blev detta inte så kort men min fråga är om någon har erfarenhet av propavan. Kan detta vara propavanet imovanet? Dela gärna med er om ni har erfarenhet eller vet någon som har.

    Kram




Working...
X