Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sluta med venlafaxin

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Onlychild
    started a topic Sluta med venlafaxin

    Sluta med venlafaxin

    Hej!

    ​Har ätit venlafaxin 150 mg i ca 1,5 år och känner väl att jag nu skulle villja trappa ner. I fredags började jag ta 75 mg istället, de gick hyffsat igår och i morse men idag undeer dagen så bröt jag ihop av ångest och fick yrsel så jag fick ta 50 mg till och nu är läget okej. Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av att sluta med venlafaxin. Jag upplever att jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt när jag äter venlafaxin och får minskad sexuell njutning ibland, därför vill jag sluta med medicinen. Jag började på grund av en deppression som nu är borta, jag hoppas inte jag får tilbaka den bara.

  • knet99
    replied
    Jo, Terapisnack har nog i princip dött. Lite underligt är det då knappast psykiska hälsan bland befolkningen blivit bättre och inte har otroheten eller problem i relationer minskat.

    Vad jag vet så har inte något annat forum tagit över. Vissa skriver nog på Flasback, andra på Familjeliv, men inget som jag ser ersätter den "mjuka" hjälp som getts här under många år.

    Det enda jag vet är att när Terapisnack bytt teknik följt av en del strul så har det tappats aktiva medlemmar. Också att chatten dött, återuppstått, dött igen, återuppstått, .... har nog gjort att vissa tröttnat.

    Ett tag nu så har jag inte fått e-post om någon skrivit i en tråd jag prenumererar på. Om så för alla så kan det vara en delförklaring, den som skrivit får inte veta automatiskt om någon kommenterat.

    Trist. På Terapisnacks storhetstid så var det drösvis med inlägg per dag. Det fanns också en mycket aktiv chatt. Och det fanns en del terapeuter från företaget som driver Terapisnack som svarade.

    Hoppas att du snart får terapi. Om du ska börja medicinera eller inte beror lite på ditt mål med att sluta med Venlafaxin. Om du som jag när slutade hade målet att "låta ångesten komma till dig" för att uppnå förändring så kanske att medicinera igen inte är bäst strategi.

    Men bara du vet vad du kan stå ut med i form av ångest och depression, hur lång tid du är beredd att vänta på hjälpen, och om du vågar tro på att du genom smärtan kommer att ta steg som får dig att må bättre på sikt. Är svåra val.

    Jag är ingen expert, bara några tankar.

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    Har de här forumet dött?

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    De verkar som att min ångest lett mig in i depression igen, jag blir orolig för de mesta och känner att jag sjunker djupare ner i depression. Kanske dags att börja med min nya medicin escitalopram? Lång väntetid på terapin.

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    Alltså jag mår så dåligt på morgonen ibland, jättelåg, ingen aptit och svagt illamående. Va sjutton är de för fel? Orkar inte ha de så

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    Hej igen.

    såg fram emot helgen som vanligt den här veckan fast jag är alltid lite orolig för att jag ska må dåligt. Igår åt jag frukost kl 8, gröt och smörgås, mådde hyssat bra. började må dåligt kl 10 och gick en promenad. mådde ännu sämre och deppigt kom hem och började gråta och åt mat halv 12, efter maten blev jag lugn men jag var inte ett dugg hungrig innan. Känns som att jag väldigt sällan blir hungrig utan jag mår bara dåligt istället tills jag äter. Väldigt jobbigt. När jag gråter känner jag mig låg och inget känns kul.

    Leave a comment:


  • Fågeln Fenix
    replied
    Aldrig ätit den medicinen men skulle inte bli förvånad om det kan påverka sömnen

    Leave a comment:


  • Crash77
    replied
    jag slutar ju oxå med Venlafaxin. Är det vanligt med sömnstörningar när man varit utan i två veckor drygt, tror ni?

    Leave a comment:


  • Fågeln Fenix
    replied
    Är ju skillnad på sluta rakt av och inte ha ett annat jobb gå till, än man byter jobb. Det är här du måste lära dig att inte ta in andras värderingar och tänk och låta de dom tycker påverka ditt mående. Varför tillåter du dom göra så du får ångest? De får gärna tycka ditt jobb är bra men det är inte dom som jobbar där varje dag. Ny medicin kommer inte ändra på hur du reagarerar på kommentarer el göra så ditt jobb blir roligare det ända den gör är av stänga av jobbiga känslor men du måste preis som alla människor lära dig hantera dina känslor. Om jag hade ett jobb som alla andra tyckte var bra men inte jag skulle jag göra allt för byta och oim ingen förstod det så skulle det inte röra mig i ryggen. Det är deras problem om de inte förstår varför du vill byta jobb.

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    Nu har jag känt mig lite nere sen i onsdags så de kanske är dags att fundera på att testa min nya medicin, så sjukt jobbigt detta och känns inte som att de finns nån man kan prata med i släkten

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    Att de inte finns nån gemenskap och alla buttra kollegor. Sen kan de bli lite enformigt ibland. Man får ju dock höra från sina släktingar att man borde va glad att man har ett så bra betalt jobb med fasta tider och mycket frihet så man borde inte sluta och då får man ju ångest av de också.

    Leave a comment:


  • Fågeln Fenix
    replied
    Vänd dig til AF så får du någon du kan bolla med, och som kan vägleda/puscha till ett ett annat jobb. Det är viktigt man trivs på sitt jobb gör man inte det ska man byta. Man tillbringar så många timmar där i veckan så det måste kännas gött och meningsfullt gå till jobbet. Vad har du mest ångest över ang jobbet?

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    Hej! De är ju inte lika tufft som dem första veckorna var, men jag har återkommande ångest varje dag och mycket beror på att jag inte trivs på jobbet längre och de har jag nog inte gjort på de senaste halvåret och de ger mig mig mycket ångest av att tänka på vad jag ska göra istället. Känner mig ofta ängslig och orolig.

    Leave a comment:


  • Fågeln Fenix
    replied
    Tycker du dina besvär minskar i takt med tiden går eller är det lika jobbigt som första tiden? Sista gången jag åt liknande preparat så hade jag utsättningsbesvår i tre månader inan det började klinga av.

    Leave a comment:


  • Onlychild
    replied
    Hej igen. Tack för tidigare svar! Nu har jag varit ren sen 23 februari och jag har stora problem med återkommande ångest och låg energi i perioder. Jag börjar lätt gråta och har dålig aptit på morgonen.

    Leave a comment:

Working...
X