Announcement

Collapse
No announcement yet.

Information om mediciner

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Information om mediciner

På den här sidan kan du diskutera och dela med dig av dina egna erfarenheter av olika mediciner. Notera dock att det bara är 50 – 60 % chans att du ska reagera bra på den första medicinen du provar. Ingen läkare, oavsett hur begåvad han eller hon än är, kan förutse hur medicinen ska fungera. Varje människa är unik och har en unik kroppskemi. Det är därför viktigt att du inte tror att bara för en person mår bra av en typ av medicin att du skall reagera likadant. Kom ihåg att din psykiatriker eller behandlande läkare gör en individuell bedömning och återkopplar hur du reagerar på medicinen. Detta missar många vårdcentraler. För att kunna göra den bedömningen är det viktigt att läkaren sätter sig in i patientens sjukdomsbild och får vetskap om sjukdomshistorian.

Hur länge du ska ta din medicin, beror på vad din läkare ordinerat. Det är viktigt att man tar den tillräckligt länge. Hur snabbt din medicin verkar kan vara olika för olika mediciner. Titta på Strängen antidepressiva där kan du läsa mera. Vår erfarenhet på Comunicera är att knappt 70 procent av alla patienter som lider av en depression blir helt symptomfria av rätt läkemedel. För omkring 30 procent räcker inte endast läkemedelsbehandling. Kom ihåg att ingen medicin kan hjälpa dig tänka klarare det är därför lämpligt att du kombinera medicinering och någon form av psykoterapi oftast är kognitiv terapi att föredra. Gör du det är prognosen i dessa fall mycket god och många blir symtomfria inom ett halvår. Den främsta fördelen med antidepressiva mediciner är att de har effekt på många av de vanliga symtomen på depression – sömn, aptit, sexlust, ångest och upprymdhet.

Biverkningarna kan beror på:

Typ och dos av medicin

Din kroppskemi

Din ålder

Andra mediciner du tar

Andra sjukdomar du har

Om du har problem med biverkningar kan du be din läkare göra följande:

Minska dosen

Lägga till andra mediciner som hjälper mot bieffekterna, t ex. sömnproblem eller minskad sexlust

Prova en annan medicin för att se om det blir färre eller mindre bieffekter

http://www.jonasgåde.se

Jag gick in på Google för att jag ville titta närmare på sömnmedicinen Zopiklon - Har använt Zopiklon i 2 1/2 år, och den fungerar bra att sova på - skulle hämta ut mer av detta preparat igår på apoteket, men den unge mannen som expedierade mig sade att Zopiklon inte leverades förnärvarande, och att jag skulle ta Immovane istället.
    Jag har lång erfarenhet av både antidepressiva och sömnmedel, och vet att Immovane är INTE exakt samma som Zopiklon - där är jag nu - valde att avvakta - har min doktor på Vårdcental, har inte pratat med henne ännu -

Alltså, jag ramlade på den här " Terapisnack " i mitt sökande om info om Zopiklon - ? - Vore intressant att veta hur snacket går kring denna medicin ?

Comment

Det verksamma ämnet i Imovane är zopiklon.

Comment

Vad är cymbalta för sorts medicin. Jag har fått den för att jag saknar energi
        och är håglös och känner en inneboende stress. Det enda som händer är att jag blir trött, och svettas. Jag blir mera samlad kan läsa en bok utan att behöva vända tillbaka för att jag glömt.
        Jag har alltid haft mycken energi, men den är borta sen länge. Känner mig håglös.
        Cymbaltan påverkar många kroppsfunktioner så är den lämplig för mig. Jag har inte ångest.

Comment

Working...
        X