Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sertralin - Åsikter?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sertralin - Åsikter?

Hej,

Det är så att jag efter flera års depression, bestämde mig för att börja, eller testa åtminstone - ett nytt antidepressivt läkemedel. Tidigare fick jag Oralin 50 mg, men jag behövde mer. Efter att pratat med vuxenpsyk så fick jag en läkares utskrift till Sertralin Bluefish 50mg.

Jag har läst igenom noggrant. Men vad som är korrekt i läkares ögon går inte i hand med andras livsstilar och så vidare. Därför undrar jag om någon kunde svara på lite frågor, genom ett eget perspektiv av medicinen.

1.Hur många dagar efter första intaget märker man biverkningarna?

2. Du som röker cannabis, dricker alkohol ofta eller ibland: Har du märkt någon skillnad, bra eller dåligt?

3. Om du jämför dig med din nuvarande psykiska tillstånd till den du hade innan du började med Sertralin: Vad har det haft för förändring? (Positiv /och negativ)

Det brukar hjälpa efter några veckor.

Det som är bra med medicinen är att den tar bort oro och ångest m.m.

Pröva den!

Comment

Jag har ätit 20-40mg citalopram sedan 2009 och sedan gick jag över till 200mg sertralin 2012. Detta för att jag hade tvång ihop med depression och ångest. Sertralin gjorde JÄTTEstor skillnad för mig. Vet inte om du har någon erfarenhet av tvång men mot det hjälpte det mig väldigt mycket.

Du kan ha biverkningar i några veckor. Ge det två månader. Sertralin kan vara svårt att börja med, särskilt om det är tänkt att du ska stå på större dos än 50mg framöver. Men stå ut. Biverkningar kan börja komma efter kanske tre dagar.

Röker inget så kan ej svara på detta.
      Dricker alkohol, märker ingen skillnad. Men har ju ätit antidepp sen 09. Hör inte heller till gruppen som blir trött eller ledsen och får snefyllor - hör du till denna gruppen bör du ABSOLUT INTE, under NÅGRA OMSTÄNDIGHETER, gå på antidepp och dricka alkohol. Jag hade inte heller druckit i början av behandlingen fören kroppen vant sig. Det är en dum idé!

Comment

Nu är det här ett gammalt inlägg men tänkte att jag kanske kan hjälpa någon genom att svara ändå.

Jag är inne på min tredje dag med Sertralin bluefish 50 mg. Biverkningarna kom första dagen en timme efter intag och frukost och så har det varit varje gång hittills.
        Mina biverkningar är magsjukeliknande. Jag mår riktigt illa, får magont, yrsel och diarré.
        Det är som värst de första 2 timmarna men sen dämpas det och besvären kommer bara i vågor resten av dagen.
        Det är ändå ganska milt kan jag tycka. Jag fick de lättaste biverkningarna på listan.

Man kan inte knarka eller dricka när man går på Sertralin. Det förvärrar dina sjukdomssymptom så du mår bara sämre av att göra det.

Sen räcker inte 3 dagar för att göra en bedömning på hur medicinen fungerar så jag kan inte svara på den sista frågan.

Comment

Working...
        X