Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cipralex, när kommer biverkningar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cipralex, när kommer biverkningar?

Hej!

Har GAD och har således lite ångest nästan dagligen, vissa dagar är jag helt utan ångest. Min psykolog vill testa cipralex för att se om det blir bättre samt att de förbättrar min IBS.

Jag började imorse med 5 mg och ska göra detta i 4-5 dagar sedan höja till 10 mg. När tror ni man får biverkningar? Jag är riktigt rädd över att ångesten kommer bli riktigt stor och värre än förut.. :/

Om man tittar i FASS's (Farmaceutiska Specialiteter i Sverige) hemsida om Cipralex så står det: "Biverkningar ses mest frekvent under de första 1-2 behandlingsveckorna och minskar vanligen i svårighetsgrad och i frekvens under fortsatt behandling."

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Tack! Jag hittade det nu, idag har symptomen börja komma..

Konstant ångest, stickningar i kroppen, tryck över bröstet mm.. Undra om det blir värre eller om man går ännu längre ner i skiten.. :/

Fortsättning följer..

Comment

Har också troligtvis GAD, men tar inte cipralex, utan sertralin så jag kan inte säga att jag har några erfarenheter. Själv inne på dag 4 och undrar också när ångesten ska komma. Jag har bara märkt biverkningar i form av muntorrhet, illamående och att jag är lite orolig och stirrig, svårt att somna. Några atarax på kvällen hjälper dock för att komma till ro lite, så jag är väl en av dem som har tur med dem.

Men ville bara lämna en kommentar och säga hang in there, det blir nog bättre snart! Hör av dig om det känns jobbigt och du vill ha någon att prata med!

Comment

Använder också cipralex, inte haft så stor biverkningar, kanske att man är nere lite extra någon dag sådär. Men biverkningar brukar nog släppa ganska fort. Jag är väldigt känslig mot biverkningar, så jag trappar alltid upp medicin väldigt sakta, kanske du ska göra det lite mer sakta om mycket biverkningar kommer?

Hoppas medicinen kommer funka bra för dig!! Och försök inte oroa dig för mycket för biverkningar, så d inte börjar känna efter för mycket, säger det med glimten i ögat, jg håller tummarna för dig!

Comment

Hur går det för dig Kristoffer92?

Comment

Sweetdar; jag var precis påväg att skriva en liten rad.. Tack för att du frågar!

För tre dagar sedan höjde jag dosen till 10 ml och igår satte panikångest in, imorse vaknade jag med panikångest (aldrig hänt förut) och ångest hela dagen som nästan övergår i panik.. Just nu känner jag att det är kämpigt, utbildar mig just nu till bussförare och är inne i slutspurten så all ångest skapar problem! Förhoppningsvis kanske panikångesten beror på att jag valt rätt dos och att det är nu den börjat sätta fart?

Comment

Lite komiskt att jag tänkte på dig precis när du skulle skriva

Med vissa meciciner är det ju som en biverkan, men bör nog gå över ska du se!! Har du fått någon hjälp med att hantera din ångest?

Kul med utbildning, hoppas det går vägen för dig!!

Comment

Ja jag gick min första gång hos en psykiatriker (privat psykolog) som skrev ut cipralexen och vi börjar nu träffas två gånger i månaden. Känns skönt att Jag är på väg uppåt och mot en lugnare och oro fri vardag.. Wihoo! Jag är hoppfull, men mitt i allt elände ser jag iallafall ljuset!

Ja vi får hoppas! Har teoriprovet imorgon eftermiddag, ber till gud att jag är ångestfri den timman så jag slipper problem då..

Comment

Skönt att du kommit igång med samtal!

Jag går också 2 ggr i månaden, varannan vecka. Lagom tycker jag dock lite uppehåll nu

Hur gick det för dig med teoriprovet?

Comment

Visst är det skönt! Jag är super nöjd!

Jag klarade provet, hade ångest men jädra vilken känsla det var efteråt! Fattar inte att jag har busskörkort snart!

Comment

Men oh så glad jag blir för din skull! Suttit och hållt tummarna för dig!! Förstår ångesten över, men fan du ska vara stolt över dig själv för att du klarade av det trots ångesten. Ångesten ska ju inte styra våra liv!!

Fortsätter hålla tummarna för att du snart har ditt kort i din hand!!

Comment

Working...
                        X