Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan kroppen "läka" av Sertralin?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan kroppen "läka" av Sertralin?

Hej!

Har ätit Sertralin i över ett år mot depression, hälsoångest och utmattningssymptom. I början av behandlingen hade jag de klassiska insättningssymptomen med yrsel, illamående, förhöjd ångest osv. Sen blev jag långsamt bättre. Var efter ett tag mig själv igen.

Nu börjar jag dock må dåligt igen. Har legat på 100 mg sertralin men börjar känns av samma insättningssymptom som när jag började med kuren. Det enda som skiljer sig är väl att jag inte har den påtagliga ångesten längre. Det är mest kroppsvärk, yrsel och sjukdomskänsla. Precis samma känsla som när jag började med Sertralin. Hade jag inte upplevt symptomen innan hade jag nog fått panik över hur dåligt jag mår. Men nu är jag ganska säker på att det har med Sertralinet att göra.

(Jag har varit hos doktorn för att kolla upp hälsan och som tur är visar alla proverna på bra värden. Är 26 år, väger 75 kg och är 174 lång. Vikten är väl det enda som förändrats. Har nästan alltid legat på 65 kilo men på grund av dålig mat och mindre motion har jag gått upp till 75. Dock inget som syns då jag alltid varit väldigt spinkig.)

Vad tyder detta på? Att jag borde höja dosen ytterligare? Eller är det ett tecken på att kroppen har läkt och inte längre behöver preparatet för att fungera?

Några erfarenheter?

Setralin läker/botar inte några sjukdomar el åkommor utan egentligen tar de bara bort/dämpar symptomen. Vill man bli helt fri från depression och ångest mm bör man även gå i terapi för även jobba med sina tankar. Annars är risken stor att när man slutar med tabl så kommer alla symptom tillbaka och det är inte heller ovanligt att man efter en period måste höja dosen för få effekt. Så det kan vara så att din kropp vant sig vid medicinen och nui krävs det mer för få effekt inte ovanligt. Oavsett tala med den som skrivit ut medicinen inan du gör några förändringar i dosen

Comment

Intressant ang. Sertralin att läsa om.

Min fråga : är det Sertralin som också ger förfärlig magont, magknip, diarre i 3-5 veckor av Sertralin som biverkning ?

eller är det den egna sjukdomen ångest som gör det ? men själv tror jag inte det.

Comment

Jag fick otroliga magsmärtor de första månaderna på Sertralin, samt så fort jag ändrar dos. Utöver de andra biverkningarna då... Det klingar av efter ett tag men kommer tillbaka ibland.

Comment

hm...obehagligt, magen styr så vad man orkar eller inte orkar. Man behöver ha lite ork till att gå ut, och äta, etc.

tack för svaret, skönt att veta att det är tabletten och inte att man är sjuk, utan att det är tabletten.

Comment

Working...
          X