Announcement

Collapse
No announcement yet.

Effexor = Sertralin (Zoloft)?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Effexor = Sertralin (Zoloft)?

Läkaren påstår att Zoloft är samma som Effexor, så jag får nog inte prova Effexor.

Har haft GAD (Generell ångest) i ca 4 år och äter Sertralin, Voxra och Abilify nu, utan att det hjälper särskilt mycket mot min ångest.

Nej, Zoloft är inte samma som Effexor. Efexor och Venlafaxin är samma dock.

Det finns flera trådar om Venlafaxin på Terapisnack, du kan hitta dem om du i Google söker med

site:terapisnack.com ( Effexor OR Efexor OR Venlafaxin )

Båda är SSRI, kanske därav läkarens påstående att är "samma", dvs menar att är liknande effekt. Nu är de inte helt lika där, båda påverkar serotoninet men vid högre doser av Venlafaxin så påverkas också noradrenalinet.

Men som många kan vittna om, så verkar olika SSRI-preparat olika. Venlafaxin har jag intrycket är ett preparat som varierar mer än andra i effekt. Jag har två vänner som ser det som att det som räddat deras liv och att de kommer att äta det hela livet. Och jag känner en där biverkningarna var mycket svåra, långt värre än det preparatet skulle hjälpa med.

Så jag kan inte riktigt förstå din läkares vägran. Är ju värt att testa Venlafaxin en period om nu din nuvarande medicinering inte fungerar för dig.

Jag är ingen expert, speciellt inte vad gäller medicinering. Bara vad jag tror.

Comment

Working...
    X