Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biverkningar av Cymbalta?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Biverkningar av Cymbalta?

Hej,

Jag blev en tid efter en större ryggoperation, pga ryggsmärtor och viss nedstämdhet ordinerad Cymbalta för att kunna byta ut mot morfin. Efter 1(!) tablett a 30 mg, fick jag efter några timmar mycket svåra biverkningar.

Extrem trötthet, tårar som bara rann som en kran utan koppling till känsla eller provokation, kunde inte kissa, yrsel, huvudvärk, kräkningar, förstorade pupiller, dimsyn, käkspänningar, spasmer och spänningar på höger sida i kroppen, speciellt arm/nacke, ljudticks, stora talsvårigheter och koncentratinsstörningar, fruktansvärt explicita självmordstankar (som jag samtidigt rationellt kunde avvisa som en ren effekt av medicinen) och behov att vara i ständig rörelse. Av Vårdguiden och förskrivande läkare fick jag under två dygn rådet att låta preparatet verka ut, men utan vätska och mat pga kräkningar och fortfarande med starka biverkningar, bl a fortsatta spasmer, ticks och talsvårigheter åkte vi till akuten den tredje dagen. Där undrade de varför vi dröjt så länge och inte kommit på en gång...

Med glukosdropp, intravenöst anti-illamåendemedel (Primpiran) och muskelavslappnande (Stesolid), blev jag efter några timmar bättre och när jag kunde dricka, äta lite och med stöd av rinnande vatten från en kran i bakgrunden kunde kissa, skickade de hem mig. De kopplade reaktionen helt till medicinen och gjorde därför ingen grundlig neurologisk undersökning.

Nu har det gått en vecka sedan jag tog tabletten. Jag har blivit mycket bättre, men det kvarstår fortfarande vissa problem. Det känns som hjärnan fått hicka. Jag stammar lite, både i tanken och i talet. Läser jag en text, eller som nu, skriver, så måsta jag pausa då och då och ibland gå tillbaka för att jag tappat tråden eller inte förstått innehållet. Jag har full funktion i kroppen, men upplever en liten skillnad mellan höger och vänster sida. Det är som att spasmer, spänningar och ljudticks ligger i bakgrunden och lurar och jag måste aktivt tänka för hålla dem tillbaka. Balansen är inte heller helt återställd och jag måste aktivt tänka hur jag rör kroppen, när jag promenerar t ex. Jag kan plötsligt bli extremt trött. Igår somnade jag t ex på golvet när jag gjorde mina ryggövningar. Gäspade stort mitt i ett rygglyft, lade ner huvudet på golvet och vaknade plötsligt av att min son ropade från dörren att han var hemma nu. Minns inte ens att jag somnade.

Är det någon som haft liknande erfarenheter och i så fall hur länge satt det i? Vad fick du göra åt det? Jag har tagit ny läkarkontakt för utredning, som akuten ordinerade om det inte blev bra inom några dagar, men just i denna stund skickas jag bara runt för att få en bedömning/remiss. Vet ju inte om det är "hjärnstress" eller neurologisk påverkan... Var börjar man?

Working...
X