Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver svar!!!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Behöver svar!!!

Hej!

Jag har vetat under en längre tid att jag har panikångest, eller svagt iaf, men jag har alltid kunnat kontrollera det och veta vilka situationer jag ska undvika osv. Men nu på senare tid så har jag haft sånna brutala panikattacker att jag trott jag ska dö, som har gjort att jag fått spendera många timmar/dagar på akuten. För nu kommer panikattackerna titt som tätt vart jag än går, på jobbet, hemma, i affären , när jag ska gå och lägga mig. Så Fick träffa en läkare idag, som antog att det var panikångest m.m och skrev ut cipralex och stesolid. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit någon form av såna tabletter någonsin o nu vill dom att ja ska börja med det bara sådär. och självklart när man kommer hem så googlar man ju om allt som har med dom tabletterna och göra o nojjar upp sig själv.. Så nu är min fråga, Vågar man börja med cipralexen eller inte?

Jag tycker att du kan pröva cipralexen. Då har du ju en chans att den kan hjälpa dig att lindra din ångest problematik. Det verkar ju vara väldigt svårt för dig, och att dom uppkommer allt oftare. Jag var själv skeptisk till piller förut. Jag ville inte alls ha några piller i mig, men sedan så prövade jag trots allt, och resultatet blev att ångesten vart inte lika intensiv, dock så har jag tvångssyndrom.

Comment

Hej Cenitha!

Undvik gärna Stesolid om du kan, eftersom den medicinen är enormt beroendeframkallande, och dessutom faktiskt ger mer ångest på lite sikt! Sådan medicin skall aldrig ätas utom vid extrema livskriser, och då aldrig längre än kanske tio dagar, eller så. Risken att fastna i ett otroligt svårbrutet beroende är annars väldigt stor. Jag var f.ö själv ordentligt beroende av sådana mediciner, efter att ha knaprat dem under tolv hela år. Att sluta med dem var en mardröm!

Att ta Stesolid och liknande piller i samband med panikattacker är lönlöst. Attacken är historia för länge sedan, när tabletten väl börjat verka, och panikattacker är fullständigt ofarliga, även om de förstås är obehagliga och skrämmande.

Cipralex är en antidepressiv medicin, och sådana är inte beroendeframakallande. Däremot blir de allra flesta sämre, eller mycket sämre, när de börjar äta sådan medicin. Man blir då mer depressiv, får ökad ångest, osv, och i en del fall kan det ta upp mot åtta veckor innan medicinen ger full effekt.

Vissa patienter kan även drabbas av att medicinen inte fungerar, varför de måste byta till en annan sort. Då väntar ytterligare upp till åtta veckor, innan den nya medicinen börjar ta. Några patienter blir inte hjälpta alls av antidepressiv medicin. Både jag och min partner tillhör den kategorin. Vi får endast biverkningar, men aldrig några positiva effekter av dylik medicinering. Inte osannolikt beror detta på att vi är annorlunda "kopplade" i våra hjärnor, än vad de flesta andra människor är.

Lev väl!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Hej, tack för svaren! Behöver alla möjliga svar att få läsa och inte bara sitta och grubbla själv. Det är det jag tycker verkar obehagligt med cipralexen att man mår sämre och sen kanske bättre. Det känns bara onödigt för min del... vill inte må sämre än vad jag gör för att det kanske bättra sig om man har tur. Och har läst lite om cipralex och har inte sätt något positivt angående det, tog en tablett igår och tänkte börja med det. men ja kommer inte ta någon idag. Stesoliden fick ja som sagt som akutmedicin när dom brutalaste attackerna kommer, men jag kommer nog inte ta det heller. Tycker det är obehagligt bara. Men om ni bara får biverkningar av medicinerna hur gör ni då istället? får ni hjälp på något annat vis?

Comment

Har sett på nära håll att man kan få biverkningar ifrån Cipralex. Den är ju uppföljaren till Cipramil, som nu i stället ges ut av andra tillverkare som Citalopram.

Min uppfattning är att Citalopram är den snällare varianten. Har bra erfarenhet av Citalopram och har även flera närstående som har tagit den utan biverkningar.

Den hjälper mot panikångest, där en normaldos av 20 mg. bör vara tillräcklig.

Detta vet jag också av egen erfarenhet. Den hjälper Dig att ta bort panikångesten och den kan fungera som "Din krycka" under en begränsad tid, kanske ett halvår, tills Du känner Dig mer trygg i Dig själv igen.

Tycker att Du ska be doktorn att få den utskriven i stället. Den brukar fungera utan biverkningar, bara att Du trappar upp en vecka med 10 mg tills Du kommer upp till 20 mg.

Cipralex har en annan dos, där 10mg; motsvarar 20 mg om jag minns rätt. Men den verkar ha fler problem med biverkningar. Jag skulle inte själv vilja testa den.

Citalopram är föregångaren till Cipralex; och jag tror att vården tar till Cipralex i dagsläget, då läkemedelsindustrin ofta har avtal med läkarna. Man får se upp med sånt!

Du väljer själv vilken medicin Du önskar. Idag är det vården som ska "serva" Dig och Du bestämmer Din medicinering i samråd med Din doktor.

Stå på Dig, för det är Du som bestämmer om Din egen kropp och vad Du önskar för behandling!!

Citalopram är en beskedlig ssri-medicin, en antidepressiv medicin även emot panik-ångest och den är inte ångestframkallande.

Och ja, var försiktig med Stesolid och bensodiazepin-preparat, dessa kan skapa beroende och ska endast tas under en begränsad tid vid akuta besvär.

Kram!

Comment

Ps. Kbt-terapi hjälper emot panikångest. Det bör Du även be att få komma till, genom vården. Man lär sig att bemöta ångesten genom att styra tankarna och andas rätt etc.

Absolut att Du ska pröva det!! Kram!

Comment

Åhh gud vad jag tycker det är obehagligt med mediciner... Men nu har jag bestämt mig för att försöka först utan mediciner.. För fick jag vet itne hur många attacker nu under 2 dagar pga av att jag bara var orolig över medicinen o vad den kommer göra med mig o biverkningar o allt möjligt. så nu när jag bestämde mig för att inte ta den så har det varit lungt hela dagen. Så tänkte börja så så får man se sen längre fram. Är helt enkelt för rädd för insättningen än mina attacker. Ja dom säger att jag ska få komma till en kurator men det är jag inte så sugen på då jag har haft dåliga erfaranheter av kuratorer förut... Men vad e kbt då ? eller e de någon skillnad?

Tack för svar!

Comment

Kognitiv beteende terapi, hos psykolog eller terapeut. Man kan få remiss via vården, dock är det nog väntetid. Annars kan man även söka privat. Läs lite om terapin på nätet.

Jag tror inte Du ska vara orolig för Citalopram. Du börjar med 10 mg. och trappar upp långsamt. Jag tror inte att Du egentligen kommer att känna av något obehag alls. Man kan bli lite orolig i magen, men det går över på en knapp vecka. Du kan känna Dig lite dåsig ett par dagar, men det är inget farligt alls.

Om Du trappar upp först med 10 mg, en vecka och sedan ökar till 20 mg., så går det säkert bra. Värt att pröva, jag har enbart goda erfarenhet av den medicinen. Och det har även flera av mina närmaste.

Skulle dock aldrig pröva Cipralex, den verkar mycket mer komplicerad. När monopolet på Cipramil (samma som Citalopram) gick ut av läkemedelsbolaget, så kom de ut med Cipralex. Verkar mest spekulativt... Det finns mycket mer erfarenhet ifrån Citalopram. Kram!

Comment

Working...
                X