Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sertralin, venlafaxin, snus och hjärtklappning plus sömnproblem??

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sertralin, venlafaxin, snus och hjärtklappning plus sömnproblem??

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre. Behöver råd av någon som varit med om liknande!

Jag har lidit av sömnproblem ett år nu. Det var många faktorer bakom att det började. Jag bodde i en lägenhet med störande grannar och eftersom jag alltid varit lättväckt så bidrog det till att jag blev mycket spänd och sömnen stördes. Mina händer och armar domnande bort eftersom jag var så spänd i rygg och nacke. Orsaken till domningarna visste jag ju inte då, men jag vet det nu.

Därtill träffade jag en man denna tid för ett år sedan. Han var en instabil tok som bidrog till att jag fick min GAD igen. Det så klart störde sömnen enormt eftersom jag fick en fruktansvärd ångest.

I samma veva för ett år sen började jag faktiskt att snusa (!). Aldrig gjort och jag är 42 år. Det var ren tillfällighet och jag märkte att snuset gjorde mig lite gladare i allt helvete. Nu snusade jag bara mini och max 3 om dagen, oftast bara två.

Jag har alltid varit vältränad och tagit hand om mig, men lider som sagt av GAD i perioder eftersom jag hatar ensamheten jag hamnat i.

Jag har ätit olika antidepressiva för min GAD, och senast åt jag Sertralin vilket har funkat super.Jag började därför självmedicinera mig med detta. Dessvärre reagerade jag väldigt underligt på medicinen, jag fick hjärtklappning (hade jag ju ändå så jag vet inte om det var medicinen eller ångesten), en otäck pirrande känsla i armarna, obehagskänsla överhuvudtaget. Jag blev inte lugn i skallen som jag blivit förut när jag tagit dem. Efter mycket snack med läkaren samt att jag hittade nåt intressant på nätet, så fick vi ändå Sertralinet att fungera någorlunda mot min GAD. Dock kvarstod mina problem med domningar av händer och armar som störde min sömn. Det jag hittade på nätet och som inte min läkare visste, var att man inte ska äta grapefrukt om man äter denna medicin. Frukten innehåller enzym som hämmar nedbrytandet av medicinen. Med andra ord hade jag fått en på tok för hög dos under en längre tid. Inte undra på att kroppen reagerade konstigt.

Efter diskussion med läkare ansåg vi efter ett par månader att jag skulle sluta med Sertralin. Jag mådde ju bättre i min GAD trots allt och vi trodde det skulle gå bra utan medicin. Jag mådde aldrig riktigt bra med medicinen, det pirrade konstant i armarna och vi trodde att det kanske var medicinen som gav mig domningarna.

Sen följde månader av dålig sömn pga domnade armar och händer. Jag kunde vakna 20 ggr per natt och var helt slut på dagen sen. Vi försökte med allt för att få ordning med domnandet men inget hjälpte.

Under sommaren träffade jag återigen en man, som inte var trygg eller bra för mig visade det sig, och jag fick återigen min GAD. Successivt förstörde ångesten min sömn så pass att jag inte sov flera nätter i sträck. Jag ville inte börja fundera på antidepp igen eftersom de inte verkade funka så jag fortsatte kämpa med avslappningsövningar, mindfullness, etc etc. Men det blev bara sämre..

I september fick jag dock äntligen möjlighet att flytta till ett bättre boende, med trevlig lugn miljö och lugna grannar. Efter flytten rasade jag. Då hade jag inte kunnat sova en hel natt i fyra veckor. Var ett vrak och gick typ in i väggen. Jag började med Sertralin i alla fall (min idé…) och blev lite lugnare i huvudet, men inte tillräckligt. Mådde istället dåligt av alla dess biverkningar. Läkaren tyckte jag skulle ge den en ärlig chans så vi visste om den gav verkan eller inte. 8 veckor stod jag ut, ett rent helvete utan sömn, massa ångest, pirr i armarna, hjärtklappning… Jag fick sömnmedel att ta vid behov,vilka jag är oerhört försiktig med eftersom jag inte vill få ett ytterligare problem. Det är benzodiazepiner..

Jag har under hela denna tid fortsatt att snusa, men hållt upp ett par dagar ibland då jag fått för mig att det är snuset som ger mig hjärtklappningen. Men sen har jag fallit tillbaka igen eftersom suget varit för stort plus att hjärtklappningen kvarstått.

Det sista läkaren gjorde innan vi slutade med Sertralin, var att ge mig Mirtazapin för sömnen endast. Den funkade faktiskt, ett tag, men den vill man ju inte fortsätta med i alla fall eftersom man blir tjock av den. Nu lider ju jag av GAD och mycket handlar om utseendet. Skulle jag tjock också så skulle min GAD bli ännu värre.

Så,för en vecka sen övergick jag till att äta Venlafaxin istället. Vi bytte rätt av. Andra natten sov jag äntligen!! Ingen hjärtklappning. Jag sov i flera nätter. Men…nu i två nätter är hjärtklappningen tillbaka.

Jag verkar sova bättre när jag inte är ensam. Min bror och hans sambo var här för några veckor sen, då hade jag ingen hjärtklappning. I helgen sov jag jättebra och då var en kompis här och sov över. Sån har jag ju inte varit förut så det vore underligt om det berodde på det.

Nu har jag slutat med snuset för jag hoppas att det är det som ger mig hjärtrusningarna på nätterna. Det var inte svårt eftersom jag blivit väldigt skum i magen av snuset.

Detta var mycket text, hoppas någon orkar läsa. Jag är förtvivlad! Jag mår ok i sinnet nu, men när sömnen hela tiden blir sabbad så åker jag ju snart ner igen.

Så mina frågor är; kan det ta tid för Venlafaxinet innan det stabileras när jag övergått från Sertralin så här, och ingår det att man faktiskt mår bättre de första dagarna för att sedan bli sämre igen?

Kan snuset bidra till min hjärtrusning? Trots att jag snusar så lite? Och hur lång tid tar det innan detta försvinner då jag slutat med snus? En vecka, en månad? Längre?

Vad kan annars hjärtrusningen bero på? Jag känner inte att jag har ångest längre, mår bra i sinnet. Än sålänge...

Hej Sinna_70!

Bra att du lyckats sluta snusa! Nikotin ger ett kraftigt påslag på hjärtverksamheten, och det är inte omöjligt att det tar tid för "systemet" att stabiliseras efter att man slutat. Du kan även få påverkan på din puls av den medicin du äter.

Andra pulspåverkande faktorer är, förutom ångest och stress, koffein och alkohol.

Du beskriver att du inte har hjärtrusningar nattetid om du har någon hos dig i hemmet. Detta tolkar jag som att du har ett otrygghetsproblem, och det är sannolikt din GAD som spökar. Genom att gå i terapi skulle du kunna försöka reda upp dina otrygghetsproblem, och på så sätt bli av med de nattliga hjärtrusningarna.

Var rädd om dig!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Tack för ditt svar. Jag skrev inte det, men jag går i terapi och vi håller på att reda ut det grundläggande problemet, vilket inte är nåt nytt, jag har enorm självkännedom och gått i terapi många gånger. Jag hoppas enormt på snuset, eller att medicinen inte stabiliserats ännu. För detta tar kål på mig!

Comment

Har själv haft problem med sömn tack vare taskig mage (taskig matsmältning)

så skit fastnar i tarmarna och jag får sömnproblem, anledning till den taskiga matsmältningen har jag på senare dagar märkt att det är "Omeprazol" som Orsakar. Har nu nyligen slutat med den och tar istället lite naturliga frukter/örter som stärker matsmältning istället. Även jag snusade och trodde att eventuella hjärtklappningar berodde på det, men i själva verket är det ångest tack vare magen som gör dessa problem.

Slutade nyligen med omeprozol och då blir magen ett helvete i flera dagar efter ( enligt vad jag har läst, stämmer gör det verkligen. Skulle i samma veva sluta med snuset men nu tack vare den dubbla effekten av att sluta gjorde att jag inte kunnat sova bra de senaste 2 nätterna, denna natt har jag inte sovit alls.

Till min förvåning när jag tog en snus lugnade det och ångesten dämpades, pulsen vart svagare och tillbaks till vanligt. Snus kan hjälpa mot stress/ångest/spändhet?

Tänkte på medicinen du tog och att du fick ångest och hjärtklappningar av den. Till nästan 100% vågar jag säga att anledningen är att du känner så för, ja vem vill ta mediciner i dagens samhälle. Läkarna vet inte vad de håller på med många gånger.

Jag fick omeprazol för min lite skvalpiga mage, resultatet: min magsyra raderas ut och maten smälts mycket dålig om alls, de skvalpiga kvarstår.

Jag vill råda alla om att du har problem med mage, pröva absolut först naturliga vägar att ta hand om mage och tarm innan du tar mediciner som omep eller tex laxerande etc, det kan förstöra ditt liv mycket.

Comment

Venlafaxin har en egenhet som även tobak har; att det diastoliska blodtrycket ökar.

Hade en kompiss som åt venaflaxin för depression och hade 160/110.

Comment

Working...
          X